Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Online

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Getz camera inbouw en achteruitrij sensoren

Getz camera inbouw en achteruitrij sensoren 27 mei 2018 23:20 #34369

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2044
  • Ontvangen bedankjes 514
Foto's onderaan.

Als het dan toch open gemaakt moet worden dan meteen 2 dingen in één keer. De Getz van mijn vrouw heeft nu een camera en parkeersensoren achter.
Hieronder de werkzaamheden en wat er bij komt kijken. Ga je hieraan beginnen en je wilt dit netjes maken neem hier dan ook de tijd voor!

De voorbereiding was als 1e de kabel route bepalen en ik heb er voor gekozen om de passagierszijde te nemen mede omdat de rubber doorvoer achterklep aan de rechterzijde zit. Vervolgens moet je bij de Getz behoorlijk wat verwijderen wil je de route vrij hebben en dat moet ook in een bepaalde volgorde. Indien je minder precies bent kun je er voor kiezen de bedrading er los achter te leggen mits je dit doorgetrokken krijgt. Aangezien dit een permanente wijziging is dan ook meteen zoals het hoort. Niet overal zijn foto’s van gemaakt zoals de sensoren helaas en heb het meest belangrijke toegevoegd.

Ben begonnen met demontage diverse delen rechter zijde. (Getz is 3drs)
-Kap rechts onder dashboard
-Metalen beugel gordel verwijderen - vloer niveau
-Deur rubber los nemen van onderkant en stukje zijkant.
-Dorpel doppen verwijderd en hierna voorzichtig de dorpel kap verwijderd
-Achterbank omhoog geklapt en vloer afwerking los gemaakt, 2 blinddoppen verwijderd en toen de afdekplaat onder achterbank verwijderd.
-Achterkant rubber (achterklep dichting) midden en rechts los genomen
-Midden afdekplaat verwijderd, metalen net haken verwijderen.
-Bodem afdekking reservewiel omhoog gehouden met veiligheidsriem achter. Laat de afdekbak reservewiel liggen makkelijk om gereedschap in te leggen.
-Let op, alle zij afdekplaten zijn geklemd en met speciale deur paneel vork tool los te nemen, ga er niet met geweld aan lopen trekken dit is niet van Duitse kwaliteit! Deze vork lifter is voor 2-3 euro via Wish te bestellen en die heb je echt nodig. Spare deur paneel clips kosten ook bijna niks en bestel deze meteen mee.
Achter zijkant rechts is een separaat deel van de afdekplaat die naar het dak loopt. Verwijder eerst de 2 bouten op de vloer en nog een kruiskop schroef alvorens je verder gaat demonteren.
-Afdekplaat naar dakstijl deels los nemen zodat je er met de hand tussen kunt komen.
-Je ziet recht de kabelboom lopen en ook de stekker van het achterlicht die heb je later nodig om vanaf te takken.
-Achterklep afdekking verwijderen door verwijderen 4 schroeven en t.h.v. de achterruit zitten nog 2 kunststof borg pennen in klemclips.
-Doorvoer rubber los maken en het rubber en sparing in meteen schoon maken, later voor sluiten iets inspuiten met siliconen spray.
-Verwijder de stop dop halverwege de achterklep door deze te markeren en eruit te draaien.
Deze opening zul je nodig hebben voor de doorvoer van de trekdraad, zie foto met rechts lus uit dit gat.

Voorbereidend heb ik de kentekenplaat geprepareerd door de verlichting beter waterdicht te maken aan de achterzijde. Verlichting zat er standaard niet helemaal recht in en heb dit opgevuld zodat alle leds er gelijkmatig doorheen steken. (het moet ergens in zitten). Vervolgens de plaats bepaling gedaan van de kentekenplaat en daar waar de kabels doorheen gevoerd moeten worden een gat gemaakt met conische stappenboor tot de maat van het dikste gedeelte aan de kabel. Dit gat braamvrij gemaakt en behandeld met een beetje primer. De kentekenplaat afgetekend en nieuwe gaatjes voorgeboord en met primer behandeld. Rond de gaatjes en het gat voor de kabel heb ik dik vulcaniserend rubbertape gebruikt zo dat er geen water in kan komen. De kentekenplaat aan de achterzijde voorzien van compriband aan de gehele bovenkant zodat hier niet direct water in kan lopen en zo ook extra de 2 printplaatjes worden beschermd. Led’s met printplaatjes opgevuld met vloeibare nylon.
De kentekenplaat bevestigd op de achterklepen kentekenplaat voorzien van dubbelzijdige tape en op de plek geschoven. Goed aangedrukt en dit laat niet meer los.
Aan de camera zit een female connector voor het video signaal cinch en een female connector voor de voedingsspanning. Tevens zit er een stukje kabel aan voor de kentekenplaat verlichtingsled’s. Deze laatste koppel je met de bestaande verlichting en met een punttang kun je de fitting verwijderen en vervolgens de lampjes er uit halen. Plaats de fitting zonder lampjes weer terug. De koppeling kun je doen door de draden iets blank te maken en de nieuwe bedrading hier om heen te draaien en te solderen. Gebruik Scotch TS-33 tapen die een vulcaniserende werking heeft en zo een waterdicht verbinding ontstaat.
Doorvoerrubber;
Wat gaat hier doorheen: de bijgeleverde videokabel die naar de radio moet voorkant en een separate 2 aderige soepele kabel voor de 12v dc voorziening die alleen tussen de achterklep en het rechter achterlicht komt te zitten. Het volgende probleem loop je tegen aan en dat is de gele cinch stekker(video signaal) die je niet door het doorvoerrubber heen kan krijgen. Hiervoor heb ik de kabel moeten knippen aan 1 zijde(20cm) en deze las maak je later binnen de ruimte van de achterklep.
Gebruik een 1,5mm2 VD koperdraad als trekdraad en door de kabel hier aan te tapen per stuk kun je dit door het rubber heen trekken met beleid. Doe dit ook voor de 12vdc kabel vanaf het achterlicht. Nu kun je dezelfde trekdraad gebruiken om de bedrading via de rechterkant door de achterklep heen te voeren en ik heb dat via het gat van het stootrubber gedaan omdat de doorvoer niet ineens lukte.
Als je de bedrading op de plek hebt kun je de videokabel via de bestaande kabel boom netjes met een tyrap richting de dorpel leggen en deze via de aanwezige kabelbeugels richting dashboard lijden. Neem bij deze kabel ook meteen de kabel mee van de indicator achter sensoren en als deze ligt kun je beginnen met het maken van de soldeer lassen en koppeling aan het achterlicht.
De connector die bij het achterlicht zit heeft een witte ader en dit is de +12v draad bij ingeschakelde achteruit, altijd even meten of dit ook zo is! Hierop koppel je de +12vdc van de camera en ook de +12v dc van de parkeer sensor module. Deze module past goed in de hoek en verdwijnt straks achter de afdekking. Met de bijgeleverde dubbelzijdige tape plak je de unit op het chassis. Ook de las kun je maken door de witte draad blank te maken over een klein stukje en hier de + draden omheen te draaien en vervolgens te solderen. Met de TS-33 tape netjes afwerken. De min draden heb ik een amp oogje op geknepen en deze direct aan het chassis van de auto bevestigd d.m.v. een separate schroef. Deze eerst even voorboren met 3mm en dan 4-4,2mm schroef veerring gebruiken en vast is vast.
Opm: Lassen van draden kan ook met de juiste passende aftak knijp clips en kan mits toegepast goed werken en ik weet daar zijn de meningen over verdeeld, solderen geniet de voorkeur.
De bedrading en las voor de camera in de achterklep kan nu gemaakt worden en de stekkers van het video signaal en voeding kun je in elkaar steken en draai hier een stukje Scotch TS33 tape omheen ter afdichting en mocht je krimpkous hebben kan dit ook. Definitief dichtmaken pas na het testen.
Tip:
Maak kabel verbinding dan ook op een plek waar je makkelijk bij kan. Vb achter een service luikje/deksel of achter een afdekki ng die éénvoudig te openen is. Doe je dit niet en er is een probleem dan heb je wat te demonteren.
De schakeling activeren camera is als volgt: Op het achterlicht komt +12v aan bij inschakelen achteruitrij gang. Deze heb je nodig voor de parkeersensor en de camera maar ook voor het omschakelen van de radio naar beeld camera achter. De rode draad die met de videokabel meeloopt inwendig is er voor om te koppelen met deze video remote ingang van de radio In dit geval een Pioneer Avic-navi unit. Het kan zijn dat er speciaal kabeltje bij de radio zit met en verdikking in de draad en hierin zit een weerstand die de spanning op deze (digi/collector) ingang verlaagt. De gele stekker steek je in de video input t.b.v. rear camera en zet deze in het menu ook aan (indien van toepassing). Heb je de lassen gemaakt dan kun je als test kijken of de camera werkt.
De videokabel camera en de indicator unit sensoren kun je nu definitief maken. De indicator heb ik onder de midden console geplaatst en is zo goed zichtbaar en hoorbaar voor de bestuurder.
Heb je een draadloze camera set dan is het niet nodig de kabelweg van voor naar achter open te maken en de videokabel hierin te leggen. Ik ben voor vaste verbindingen en geen draadloos en ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Sensoren bumper;
Er zat geen beschrijving bij maar deze moeten een 40-45 cm uit elkaar zitten en voor de Getz adviseer ik om eerder voor 45cm te gaan i.v.m. bumper balken links en rechts. De bijgeleverde gatenzaag was een prul en ik heb met een andere eigen (Greenlee) de opening gemaakt.
Bepaal waar je ze wil hebben en plak over de gehele lengte van de bumper brede schilderstape en teken vervolgens met potlood de juiste plaatsen af horizontaal maar ook vertikaal. Laat deze mee lopen met de vorm van de bumper anders is het geen gezicht. Boor met de accuschroefmachine op lage snelheid en met veel beleid want je wilt het gat zo strak mogelijk hebben. Verwijder lichte bramen en mocht je iets hierachter geraakt hebben seal dit met primer of een coating tegen roest. Neem de sensoren en nummer deze a,b,c,d of 1,2,3,4 van links naar rechts.
In het midden van het achterpaneel zit een doorvoer waar de draad van het mist achterlicht doorheen loopt. Deze rubber doorvoer heb ik eruit gehaald en een stukje opgeschoven en heb met een rechte klemveer tang het rubber opgerekt en zo de 4 stekkers door te kunnen voeren. Het rubber weer op de plaats gezet en de bedrading met rubbertape dicht gemaakt. De bedrading langs binnenkant achterschot naar sensor unit geleid met plakvoetjes en kleine tyraps. De sensoren hebben een viertal rubbers en die kun je tijdens het plaatsen met een dunne schroevendraaier iets indrukken terwijl je de sensor er in drukt. Let op de sensoren zijn richtingsgevoelig let op pijl zie achterkant sensor. Als dit alles zit de sensoren testen contact aan en achteruit inzetten en dit zou dan moeten werken. De afstand is dan ook behoorlijk precies op de aanduiding.
Als alles werkt kun je de kabels verder afwerken met enkele tyraps en kun je in omgekeerde volgorde alles weer terug bouwen. De camera kun je iets naar boven beneden afstellen en borgen met bijgeleverde kleine inbus boutjes. Plaats een object achter de wagen en beoordeel of ziet wat je wilt zien en stel de camera af en borg deze met de inbus. Spuit hier een beetje seal primer in om de boutjes te beschermen, niet op de camera spuiten, meteen weghalen.
De speakers van de Getz zijn achter ongeveer 13cm en er passen ook 17cm in maar dan zul je de zijpanelen moeten opofferen door hier de speakers van buiten af in te zetten. Zie foto situatie.
Kosten geheel:
Kentekenplaat + camera €17,- incl verz kosten
Parkeer sensorset met L i <> Re indicator €10 incl verz
Tijd een zaterdagmiddag met goed weer en geen haast.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, Repsol

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Getz camera inbouw en achteruitrij sensoren 01 juni 2018 20:48 #34432

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2044
  • Ontvangen bedankjes 514
Foto's in 2x.
-Achterklap open met kabel vanaf camera
-Camera beeld, achteruitgang ingeschakeld
-Achterkant rechts waar achter de sensorunit zit en koppeling naar achterlicht. Zie bagagenet ogen achterschot.
-Doorvoer rubber achterklep weer op zijn plaats.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Getz camera inbouw en achteruitrij sensoren 16 sept 2018 01:56 #35652

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2044
  • Ontvangen bedankjes 514
Aanvulling op de led kentekenverlichting:
Wagen was bijna APK afkeur omdat de led verlichting zichtbaar is als deze aan staat. Ik heb hier inmiddels al wat op verzonnen en ik heb bij de bouwmarkt de kleinste aluminium hoek profiel gekocht 10x10x1,5mm kosten 1mtr €2,39 en heb hier 2 stukken vanaf gezaagd (22,5cm) en hierop de posities van de leds afgetekend en met een 6mm boor 8 gaatjes geboord en deze met een halfronde vijl iets open gevijld. Vervolgens alles braamvrij gemaakt en het deel dat zichtbaar wordt ontvet en de binnenkant van de strip afgeplakt met schilderstape. Toen vetvrij gemaakt Action Primer 2 lagen en hierna afgewerkt met mat zwart 2 lagen. Bevestigd met Canalit dubbel zijdige tape. Dit is over de led's heen geplaast en zo zijn deze niet meer zichtbaar. Omdat de binnenkant aluminium is weerkaatst het licht in de strip naar beneden.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Getz camera inbouw en achteruitrij sensoren 21 sept 2018 17:10 #35694

Errug mooi.................wil ik ook !!!
Dank je wel :woohoo: :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1

Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online


Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2019. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.