• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Hyundai Tucson accessoire aansluiting

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #36602 door mvveelen
Hi,

in mijn huidige auto (leaseauto) heb ik een dashcam in laten bouwen. Ze hadden daarvoor een update van hun systeem gedaan en daarin konden ze uitlezen welke kabels konden worden gebruikt om accessoires aan te sluiten. Nu haal ik over 3 weken m'n Hyndai Tucson (privé) 1.7 uit 2017 op en wil daarin zelf de dashcam in kunnen bouwen zonder dat ik daarvoor de verkeerde bekabeling gebruik / misbruik. Iemand een linkje naar een site waarop wordt uitgelegd hoe ik te werk kan gaan? Of is er een online manual te vinden waarin het staat? Of is het heel simpel: stroom aftakken van 1 van de sigarettenaanstekeraansluitingen ( :silly: ) ?

Hyundai Tucson 1.6 PHEV Premium Sky, bouwjaar 2023, kleur: Wit
Aanpassingen: trekhaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #36604 door Sharkster
Als je hem aftakt van de (achterzijde van de) sigarettenaansteker, schakelt de dashcam automatisch in/uit bij het contact AAN/UIT zetten.

Ik heb 'm gewoon zelf aangesloten.
Afhankelijk van het merk dashcam en de aansluiting van de voeding kun je een USB verlengkabel van 5 m. gebruiken.
Deze kabel geleid je dan langs de voorruit (wegstoppen achter de rand van de plafondhemel) naar de passagiers A-stijl.
Via de A-stijl laat je de kabel achter de rubber tochtstrip van de A-stijl naar beneden richting het dashboard lopen.
Aan de passagierszijde kun je aan de zijkant een paneeltje uit het dashboard nemen en de kabel in het dashboard invoeren.
Eenmaal in het dashboard geleid je de kabel naar de achterzijde van je sigarettenaansteker.

Omdat de dashcam 5 Volt verbruikt en de sigarettenaansteker 12 Volt levert heb je een converter nodig.
Ik heb hiervoor de Jtron 12V naar 5V DC-DC Reduction Voltage Power Adapter with Dual USB Car Charger gebruikt.
De converter sluit je dus aan op de achterzijde van de sigarettenaansteker. Uit de converter komen 2 USB contra stekkers, waarvan je er 1 kunt gebruiken om de USB-verlengkabel op aan te sluiten die van de dashcam afkomt. Je hebt dan nog 1 USB port over die je kunt gebruiken om bv. je telefoon op te laden.
Zie foto

Voorheen Hyundai IX35 I-Catcher, 2.0 GDI, 6-traps automaat, bouwjaar 2014 Faceliftmodel, kleur: Steelgrey
Nu VW Tiguan
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, mvveelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #36605 door Morgoth
Denk erom dat een dashcam in veel landen verboden is!

Kona electric 2019
Na de zomer 2024 een Ioniq 6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #36608 door Sharkster

Morgoth schreef : Denk erom dat een dashcam in veel landen verboden is!


Ja, en dat is jammer genoeg... het kan een belangrijke bijdrage leveren aan de schuldvraag bij een aanrijding.
Ik snap het privacy verhaal wel, maar dan moet het publiceren van de beelden ervan strafbaar worden gesteld en niet het hebben/gebruiken van een dashcam, want dit kan zoveel meerwaarde hebben.

Je kunt anders ook wel stellen dat niemand meer naar een ander mag kijken i.v.m. zijn/haar privacy.... beetje té betuttelend.

Voorheen Hyundai IX35 I-Catcher, 2.0 GDI, 6-traps automaat, bouwjaar 2014 Faceliftmodel, kleur: Steelgrey
Nu VW Tiguan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden - 5 jaren 2 maanden geleden #36611 door mvveelen
Bij de dashcam zit een verloopstuk die je in de sigarettenaansteker doet en daar wordt de dashcam op aangesloten. In dat verloopstuk zit dan ook weer een USB aansluiting voor andere (5V) accessoires. De kabel die er aan zit is lang genoeg. Het ging me meer om waar ik 'm het beste kon aansluiten zonder storingen in het systeem te veroorzaken, maar dat wordt dan dus aan de bestaande aansluiting van de sigarettenaansteker. Thanks !

Oh, en als ik een land binnenrij waar een dashcam verboden is (lange leve één Europa..... zucht .....), dan verwijder ik 'm. De GPS aansluiting zit er dan nog wel, maar lijkt me niet dat ze daar moeilijk over kunnen doen.

Hyundai Tucson 1.6 PHEV Premium Sky, bouwjaar 2023, kleur: Wit
Aanpassingen: trekhaak
Bijlagen:
Laatst bewerkt 5 jaren 2 maanden geleden door mvveelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #36913 door mvveelen
Ik zit toch te denken aan een andere oplossing. Inmiddels heb ik de auto en liggen bijna alle materialen klaar.

Ik heb dit besteld, en daar is nog het wachten op:

piggyback (de mini uitvoering)

Hierdoor hoef ik geen draden af te takken en kan ik een dedicated zekering gebruiken voor deze accessoires. Ik moet alleen nog even kijken welk 'slot' ik ga pakken. Iemand een suggestie (hij moet stroomloos worden als de auto uitgeschakeld is) ?

Hyundai Tucson 1.6 PHEV Premium Sky, bouwjaar 2023, kleur: Wit
Aanpassingen: trekhaak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.