• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Koppelingspedaal blijft hangen i20 na langere rit.

• EJH
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Lees meer
10 maanden 1 week geleden #53482 door EJH
Onze dochter rijdt inmiddels met de Hyundai i20 1.2i Active (2009) die daarvoor van mijn vrouw was. Laatst stond ze na een lange snelweg onderaan een afrit stil, met koppelingsproblemen. Die ging zeer zwaar en schakelen bleek niet mogelijk. Ook geeft ze aan dat (terwijl de auto met pech stil stond en ze het bleef proberen) de koppeling soms ook weer veel te makkelijk in te trappen was. Nadat ze drie kwartier in de wacht had gestaan bij de ANWB, probeerde ze het weer en was er niets meer aan de hand. Enkele maanden eerder heeft ze ook een zware koppeling ervaren, maar toen ik het de volgende dag probeerde was er niets aan de hand.

Vandaag zelf maar even getest. Na ca 25 km of zo heen en weer op de snelweg gereden te hebben (gewoon 100Kmh) ging de koppeling zwaarder. Ook leek hij minder goed omhoog te komen (beetje aarzelend, moeizaam). Na een wat langere rit gaat de koppeling steeds zwaarder. We hebben het idee dat dit bij warm weer misschien nog meer voordoet, maar dat is niet zeker. Ik ben naar huis gereden en een uur later bleek de koppeling gewoon weer soepel in te trappen.
(Nb Ik heb niet ervaren - zoals mijn dochter wel aangaf - dat de koppeling zonder druk ingetrapt kon worden nadat ik de auto heb stilgezet.)

Ik begreep dat het remsysteem en de koppelingscylinder (?) op één systeem zitten. Remvloeistof niveau is echter prima. De auto laat bij het schakelen/koppelen ook geen gekke bijgeluiden horen.
Als ik wat Google lees ik dat je de vloeistoffen misschien moet verversen of dat het misschien ook een druklager probleem kan zijn die stroef over de huls glijdt en hierdoor bij warmte problemen veroorzaakt. Zelf ben ik niet technisch en is het voor mij ook een beetje abracadabra, maar heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Alvast bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 maanden 1 week geleden #53487 door Arnold
Mijn eerste gedachte toen ik het las was: vloeistof verversen! (Om mee te beginnen)

Remvloeistof(welke inderdaad uit 1 reservoir komt voor zowel remmen als koppeling) trekt vocht aan. Bij veel remmen kan dat vocht gaan koken en luchtbellen veroorzaken waardoor je of niet meer kan remmen, of de koppeling niet meer goed kan bedienen.

Advies is om elke 2 jaar de vloeistof te vervangen.

Maar buiten dat kan het nog meer zijn. Koppelingcilinder
Drukgroep, etc

Maar de voordeligste optie (en ook meteen veiligheid voor je remsysteem) is vloeistof vervangen 

Nice and smooth.

Lees meer
10 maanden 1 week geleden #53493 door JPiek
Mijn eerste gedacht was ook drukgroep, tot ik las dat het af en toe weer wel goed werkt. Idd eerst vloeistof vervangen...

Johan
---
Tucson PHEV NLine
Sunset Red Two-Tone Phantom Black

• EJH
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Lees meer
10 maanden 1 week geleden - 10 maanden 1 week geleden #53494 door EJH
Dank jullie antwoorden. Dat lijkt passende optie omdat na proces van afkoeling e.e.a weer goed functioneert. We gaan dus eerst eens proberen om de vloeistoffen te vervangen.
Gr. Erik
Laatst bewerkt 10 maanden 1 week geleden door EJH. Reden: Tikfout