• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

Aankooptips Auto

  • Arnold
  • Onderwerp Auteur
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
Lees meer
11 jaren 3 maanden geleden - 8 jaren 5 maanden geleden #1654 door Arnold
Aankooptips Auto werd gestart door Arnold
In dit topic gaan we proberen een mooie en handige lijst te maken voor de aanschaf van een Hyundai.

Uiteraard zijn er overal op internet standaard "handleidingen" te vinden, maar het zou mooi zijn als wij deze aan kunnen vullen met de aandachtspunten per model.

Dit kost best wat tijd , dus we beginnen met de basis en als iemand ervaring met een model heeft , plaats dat a.u.b. Dan kunnen we dat weer aan de lijst toevoegen en komt er een mooi overzicht.
Basis:

Bij een occasion is het slim om een uitgebreide proefrit te maken. Stop tijdens de proefrit ergens, zodat u op uw gemak de auto kunt checken op kleine deukjes, missende elementen als een krik en dergelijke. Bij aankomst kunt u deze dan aanvoeren. Indien mogelijk kunt u bij een garage in de buurt vragen of een monteur een blik kan werpen op de auto en u tips kan geven waar u op moet letten tijdens de proefrit.

zorg bij de uitgebreide proefrit dat je:

- de auto koud start (een normale auto moet ook koud gewoon goed starten en draaien). Als de verkoper de auto al heeft warmgedraaid voor de testrit, dan kan het zijn dat ze gebreken willen verdoezelen.

- alle versnellingen probeert (ook de achteruit).

- alle wegsoorten probeert (dus stadswegen, provinciale wegen, snelwegen en waar mogelijk ook onverharde wegen).

- alle snelheden van de auto probeert (zorg dat je op zijn minst een keer 120 hebt gereden)

- alle knopjes, hendeltjes, e.d. op het dashboard probeert (als het erop zit, hoort het natuurlijk ook te werken)

- waar mogelijk een keer vlot accelereren en het stuur losjes vasthouden. Mocht de auto niet netjes rechtuit blijven rijden dan zal de auto op zijn minst uitgelijnd moeten worden. Het kan zijn dat er dan ook meer aan de hand is.

- waar mogelijk een keer goed remmen en het stuur losjes vasthouden. Om dezelfde redenen als het vorige punt.

Schade
Controleer de auto voor aankoop altijd op eventuele schade en vraag aan de verkoper of de auto schade heeft gehad.
Tips voor het controleren van schade: Als de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap scheef. Dit duidt er op dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de naden aan weerszijden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit ook op schade.

Lekkage
Een auto kan op verschillende plaatsen lekkage hebben. Voordat u tot aankoop over gaat kunt u aan de hand van de volgende tips achterhalen of de auto lekkage heeft:

-Als er op de radiateur (meestal groene) uitslag zit, betekent dit lekkage. Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade
-Als de motor zelf vettig is, hangen er vaak oliedruppels onder of aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt. Als de motor opvallend schoon is, kijk dan vooral na de proefrit nog een keer
-Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Vocht duidt op waterlekkage. Hetzelfde kunt u doen bij de voetenruimte voorin
-U kunt controleren of de uitlaat doorgeroest en lek is door de motor stationair te laten lopen. Vervolgens houdt u uw voet dicht tegen de uitlaat. Als u halverwege of voor een sissend geluid hoort, is de uitlaat lek. Na zo'n 2 minuten stationair draaien, geeft u flink gas. Als een dikke blauwe walm uit de uitlaat verschijnt, duidt dit op olieverbruik met kans op motorschade door een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.

Slijtage
De slijtage van auto-onderdelen kunt u zelf op verschillende plekken controleren:

-Controleer het aangrijpingspunt van de koppeling. Als u de koppeling hoog moet laten opkomen alvorens de auto in beweging komt kan er sprake zijn van een versleten koppeling
-Als u de portieren op- en neerwaarts kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten
-Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet het geval is, zijn de schokdempers versleten
-Als het profiel van de banden 2 millimeter of minder is, zijn de banden versleten. U kunt het profiel meten aan de hand van een profieldieptemeter of gewoonweg met uw sleutel. Net als autoruiten en lak, vallen banden niet onder de garantie. Vergeet ook niet het profiel van de band van het reservewiel te controleren.

Kilometerstand
Om de juiste kilometerhistorie te controleren kunt u de aanbieder vragen of de auto beschikt over een Nationale Auto Pas (NAP), de enige onafhankelijke instantie bij wie de kilometerhistorie van een auto op zoveel mogelijk momenten wordt vastgelegd. Heeft de auto geen NAP en een relatief lage kilometerstand ten opzichte van het bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de pedaal rubbers afgesleten zijn. Als dit het geval is kan er geknoeid zijn met de kilometerstand.
Check altijd:

Voor de koop: het kentekenbewijs in combinatie met het voertuig
Voor de koop: het onderhoudsboekje van de auto en het APK rapport
Na de koop: bij de aflevering of de auto nog hetzelfde is.

- Spreek nooit ergens op een openbare plek af om een auto te testen/kopen, maar altijd bij de verkoper thuis of bij de garage die de auto verkoopt (zorg dat je een adres hebt om de verkoper te bereiken als er na aankoop toch nog iets aan de hand blijkt te zijn).

- Betaal niet via Paypal, Western Union, etc.

- controleer het kenteken van de auto altijd even via de kentekencheck op de website van het RDW, als de auto gestolen is zal dat daar te zien zijn. Daarnaast kun je enkele interessante gegevens van de auto controleren zoals de laatste APK-datum.

- Google de naam van de verkoper/bedrijfsnaam. Als de verkoper/het bedrijf eerder mensen heeft opgelicht of op een andere manier slecht met klanten om is gegaan, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk op het internet te vinden zijn.

- websites als Autoscout hebben een standaard contract (zie hier) dat gebruikt kan worden bij de koop van een auto bij een particulier. Als je deze gebruikt zorg dan dat je bij de nadere afspraken duidelijk afspreekt en formuleert hoe en wanneer je garantie hebt (of met problemen terug kan komen). Dit kan bijvoorbeeld zijn tot aan het einde van de straat, maar je kunt ook afspreken dat je in de eerste x weken nog terug kan komen bij eventuele problemen.

- Je kunt bij bijvoorbeeld de ANWB een aankoopkeuring laten doen. Dit kost wel even wat (prijs ligt tussen de 150,- en 400,- euro), maar het kan je achteraf heel wat kosten besparen.

Hieronder echt specifieke aandachtspunten)

Hyundai Model:

Coupe RD (1996-1999)
-Wiellagers slijten vlot(zingend/zoemend geluid bij rijden)
-Roest achterscherm
-ABS ringen breken

-2.0 16v Ratel bij koude start: kunnen 2 dingen zijn:
--1. Hydraulische klepstoters(dit geluid moet na 10 seconden weg zijn, korter niet schadelijk, de klepstoters moeten gevuld worden met olie)
--2.nokkenasketting rammelt(ketting is opgerekt of het geleidertje versleten, niet ernstig maar wel laten vervangen)

Coupe GK (2001- )

- Draagarmen roesten snel, zijn zwak punt.
- Motorsteunen
- knipperlicht relais kapot (deze zitten vast gesoldeerd, neem contact met mij op als je knipperlicht blijft branden)

2.7 v6 Automaat

- Automaat kan zich verkeerd inleren waardoor voornamelijk van 2 naar 3 niet vloeiend verloopt , kan schokken,slippen. Automaat opnieuw inleren kan dit probleem verhelpen (vanaf 2004 is hier de dealer computer voor nodig, daarvoor niet, Handleiding volgt)
- Automaat kan niet goed schakelen van 2 naar 3 , als bovenstaande stap niet werkt dan zijn de afdichtingsringen in de rear cover versleten. Niet te lang doorrijden anders gaan je frictieplaten er ook aan. Klik hier voor meer info(is van Mitsubish, maar de bak is identiek


Elantra

- Draagarmen roesten snel, zwak punt

I30

-GPStar navigatiesysteem, blijft soms aan staan waardoor accu leeg getrokken wordt. Bluetooth functie wist soms spontaan , ingeleerde telefoons.

Lantra, tweede generatie('95 - '02)

- Draagarmen/spoorstangen achter roesten door. Deze kun je zien als je aan de achterkant een blik onder de auto werpt. Een paar keer met een hamer erop tikken is voldoende. Wanneer er niks gebeurt, zijn ze goed (ze zien er namelijk altijd verroest uit, het gaat er enkel om dat hij niet doorgeroest is.)

- Nokkenasketting: net als bij de Coupé, let op een tikje in de motor, meestal bij bepaalde toerentallen hoorbaar. Als dit getik bij heel veel toerentallen duidelijk hoorbaar is, moet de ketting vervangen worden.

- Roestvorming bij de c-stijl en het achterscherm.

- Geleiders van de ruiten. Vaak werkt de bediening van de elektrische ruiten niet meer naar behoren door slechte geleiders.

Excel ('94 - '01)

- Raammechanieken: bediening van de ruit werkt niet meer naar behoren, bij het naar boven draaien, gaat de ruit scheef in de geleider en sluit hij niet meer goed. Hierdoor suist het raam tijdens het rijden.

- Achteruit van de versnellingsbak: soms is hij hier moeilijk in te krijgen, maar dit is niet ernstig.

Pony ('91 - '95)

- Raammechanieken

- Roestvorming op de remleidingen, is gewoon met een schuurpapiertje en een beetje tectyl op te lossen als je er op tijd bij bent.

- Bij automatische transmissies: van de twee naar de drie krijgt de auto een behoorlijke schok, dit ligt aan de bouw van de bak, niet aan slijtage of afstelling.

- Bedieningsknoppen van de blower breken wel eens, waardoor het lijkt alsof de blower stuk is, maar je hoeft alleen de knopjes te vervangen.

- Ben je ervan bewust dat dit het mooiste Hyundai-model is. ;)

Nice and smooth.
Laatst bewerkt 8 jaren 5 maanden geleden door Arnold.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Aquasar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold
  • Onderwerp Auteur
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
Lees meer
10 jaren 5 maanden geleden #4827 door Arnold
Beantwoord door Arnold in topic Aankooptips Auto
heeft iemand nog aanvullingen voor dit topic?

Nice and smooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 5 maanden geleden #4829 door kpaulu
Beantwoord door kpaulu in topic Aankooptips Auto
Coupe RD 1996-1999

Raamlijsten die vaak kapot zijn geleid de elektrische ramen niet goed meer

met het schaamrood op de kaken vertellen dat de Hyundai weg is...

Hyundai coupe 2.0 fx 1999 (2011-2013)

Hyundai coupe 2.7 V6 2003 (2013-2016)

Hyudai Tucson 2.0 2005 (2012-heden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold
  • Onderwerp Auteur
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
Lees meer
9 jaren 11 maanden geleden #9659 door Arnold
Beantwoord door Arnold in topic Aankooptips Auto
Aanvulling gedaan aan document over de Coupe GK

Nice and smooth.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henk1959

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

[location]
9 jaren 11 maanden geleden #10155 door
Beantwoord door in topic Aankooptips Auto
Roest bij de Getz, 2003>

Bestuurders deur thv raamlijst, en de deurgreep van de achterklep zijn zwakke punten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 3 maanden geleden #14630 door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic Aankooptips Auto
Banden:
Wettelijk is het 1,6mm maar mijn advies is alles wat 3mm of lager is niet te accepteren, hevige regenbuien zullen onder de 3mm zeker voor een mindere wegligging zorgen. Ik bezuinig nooit op banden en betaal liever 100-200 euro meer voor een paar goede banden dan mij te ergeren gedurende 30-50.000km. Ik prefereer liefst alleen maar Michelin of Continental(winter) banden ofschoon de Hankook op de 4x4 het ook niet slecht doen.
Kijk hoe de banden zijn afgesleten, teveel in het midden kan duiden op de harde banden, teveel aan de buitenkant te zachte banden, scheef afgesleten kan of te veel belasting zijn geweest voor langere tijd of de auto is niet goed uitgelijnd. Bij de juiste spanning moet de slijtage egaal zijn over het gehele loop vlak. Kijk of er de juiste velgen op liggen met de juiste bandenmaat. DOT code verraad de fabricage datum. Oude banden kunnen uiterlijk goed zijn maar binnenin scheurtjes hebben
Neem een diepte meter mee voor een paar euro bij vb ATU v te halen en meet deze op meerdere punten op de band op en de laagste waarde is van belang. Kijk ook even of de banden aan de zijkant droogte scheurtjes heeft, zo ja dan a.s.a.p. vervangen, dit geldt ook voor bulten op de banden dit kan duiden op veel stoepranden pakken of stoten dit tevens niet goed is voor de wielophanging.
Tijdens proefrit kan trillen op het stuur ontstaan vanaf meestal 80km/u tot ............. dus niet alleen ff stukje snelweg met 90km/u maar ook even 120 of 140km/u en dit hoeft maar even te zijn voor een oordeel hierbij is het type wegdek ook belangrijk. Balanceren is meestal tussen de 30 en 60euro voor 4 banden.

Uitlaat, Remmen:
Kijk ook onder de auto, zet m op de brug en kijk goed en klop op diverse plaatsen als je twijfel hebt. Je kunt ook meteen de uitlaat controleren op staat en lekkage en ophanging. Loszittende delen duiden op roest en kosten.
Als je dan toch aan de onderkant bent check de remslangen of hier scheurtjes in zitten en remtrommels kun je visueel controleren op lekkage aan de achterkant. Zijn deze donkerder dan lekken waarschijnlijk de remcylinders en kosten gaan al gauw richting de 150-200euro aan materiaal.
Schijven voor, meestal zijn de remblokken wel te zien veel auto hebben lichtmetalen velgen. Controleer hoeveel hier nog op zit en check de remschijf of deze geen vreemde slijtage sporen heeft of groeven.

Carrosserie, Deuren, achterklep:
Check de deuren aan de randen en onderkant op roest. Ook de motorklep en achterklep aan de randen.
Check de rubbers op slijtage of scheuren, check op lekkage en probeer eens te kijken bij een proefrit of, gasveren kunnen versleten zijn gaat de achterklep bij het openen na half open vanzelf omhoog of moet u deze omhoog houden. Is het vochtig op de vloer of onder de mat. Ruikt de auto muf dan is vocht misschien het probleem.
Portier sluiting werkt dit goed of moet je de deur optillen? Sommige mensen hebben de neiging om zich aan de deur op te trekken bij het uitstappen en dit is funest voor deur ophanging.

Raamrubbers:
Visuele check van de buitenkant op scheurtjes. Toch kan lekkage van een ruit afdichting voor vocht problemen zorgen.

Ramen:
Krassen, elektrische ramen werken die vlot zonder bijgeluiden ook na een paar keer op en neer. Raam omhoog sturen en er iets tussen stoppen - stopt dit raam dan ook duwt deze door?(kindervingers)

Gaat u voor een auto kijken doe dit met droog weer dit geeft een betere indruk ofschoon met goede poetsmiddelen de auto er vele mooier kan uit zien dan daadwerkelijk is.

Kijk of de geschiedenis van de auto te achterhalen is zoals eigenaar, beurten(ook ingevuld) nota's van reparaties. Bij het RDW moet je meteen betalen en vind het een ambtelijke molen (tot ergernis) dus kijk waar de wagen is geweest en bezoek of vraag reparatie nota's op zodat je een goed beeld krijgt. Dit lijkt misschien ver gezocht maar ik weet waar mijn wagen is geweest en wat er mee is geweest.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Aquasar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.