- Ontvangen bedankjes 946
E5-98 benzine i.p.v. E10-95
- Tucson V60
-
Onderwerp Auteur
- Moderator
-
Minder
Meer
5 jaren 2 maanden geleden #42402
door Tucson V60
2013~2021 Tucson V6 2.7 - 2005 (geexporteerd)
2021~heden Volvo V60 T6 3.0 AWD Summun, Heico+K&N intake filter 340PK-520Nm (bwjr 2011)
E5-98 benzine i.p.v. E10-95 werd gestart door Tucson V60
Er is over benzine wel wat geschreven op het forum maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het tanken van octaan 98 benzine tegenwoordig verkrijgbaar als E5-98.
Waarom? Ik rij al jaren op E95 en het hele jaar door en op vakantie naar Spanje onderweg is het veelal E10-95 en dit is tegenwoordig overal verkrijgbaar aan de pomp. Ik sta afgelopen weekend bij de pomp en ik heb 98 getankt(80% leeg) en na wat kilometers is er iets gebeurd met de wagen waardoor hij rustiger stationair loopt, beter reageert en het gaat allemaal lekkerder, rustiger.
Ik vraag me nu af of zijn er meer die een soort gelijke ervaring(en) hebben?
Waarom? Ik rij al jaren op E95 en het hele jaar door en op vakantie naar Spanje onderweg is het veelal E10-95 en dit is tegenwoordig overal verkrijgbaar aan de pomp. Ik sta afgelopen weekend bij de pomp en ik heb 98 getankt(80% leeg) en na wat kilometers is er iets gebeurd met de wagen waardoor hij rustiger stationair loopt, beter reageert en het gaat allemaal lekkerder, rustiger.
Ik vraag me nu af of zijn er meer die een soort gelijke ervaring(en) hebben?
2021~heden Volvo V60 T6 3.0 AWD Summun, Heico+K&N intake filter 340PK-520Nm (bwjr 2011)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- LucW
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 39
5 jaren 2 maanden geleden - 5 jaren 2 maanden geleden #42403
door LucW
Bekijk mijn reisavonturen met de Tucson / Matrix en de Burgman op mijn YouTube kanaal: zoek op Luc Wijdeveld
Beantwoord door LucW in topic E5-98 benzine i.p.v. E10-95
Ik tank veel in Duitsland, Super Plus (E5) en zo nu en dan E10 in Nederland. Mijn 650 cc Motorscooter uitsluitend E5 en ook mijn tweede motor, de Suzuki Intruder ook E5, deze laatste moet op E5, die heeft geen injectie. De Burgman motorscooter zou op E10 kunnen, net als de Matrix. Toch lopen ze rustiger op E5. Wie NIET in Duitsland tankt en ook nog eens door de corona, nu veel thuis werkt of anders, veel minder rijdt, net als ik is het beste advies E5 en ga dan naar de Shel V-Power, die is bio vrij, geen toevoeging van bio ethanol. E5 wil zeggen, maximaal 5% toevoeging, maar is niet verplicht, er zijn nog een paar pomp merken die geen bio ethanol toevoeging hebben.
Bio ethanol heeft een vervuiling, breekt af na circa 4 weken, heeft een cohesie met water.
Voor brommerscooters is E10 absoluut verboden, waarom, vraag dat maar aan de bromfiets handelaren, die heeft ze staan, bosjes met vervuilde brandstof systemen, vervuilde motorblokken. Bio ethanol tast plastics aan in de brandstof systemen, op den duur lost het op, die komt in de motor terecht met nare gevolgen, denk aan plastic onderdelen aan brandstof pompen, vlotters maar ook aan je brandstoffilter ...
Dit zegt Shell er zelf over:
Kan benzine met een octaangetal RON 98 ook bio-ethanol bevatten?
Het is mogelijk dat brandstofleveranciers aan benzine met een octaangetal van 98 bio-ethanol toevoegen.
Echter Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98 bevat geen bio-ethanol.
Bio ethanol heeft een vervuiling, breekt af na circa 4 weken, heeft een cohesie met water.
Voor brommerscooters is E10 absoluut verboden, waarom, vraag dat maar aan de bromfiets handelaren, die heeft ze staan, bosjes met vervuilde brandstof systemen, vervuilde motorblokken. Bio ethanol tast plastics aan in de brandstof systemen, op den duur lost het op, die komt in de motor terecht met nare gevolgen, denk aan plastic onderdelen aan brandstof pompen, vlotters maar ook aan je brandstoffilter ...
Dit zegt Shell er zelf over:
Kan benzine met een octaangetal RON 98 ook bio-ethanol bevatten?
Het is mogelijk dat brandstofleveranciers aan benzine met een octaangetal van 98 bio-ethanol toevoegen.
Echter Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98 bevat geen bio-ethanol.
Bekijk mijn reisavonturen met de Tucson / Matrix en de Burgman op mijn YouTube kanaal: zoek op Luc Wijdeveld
Laatst bewerkt 5 jaren 2 maanden geleden door LucW.
- Tucson V60
-
Onderwerp Auteur
- Moderator
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 946
5 jaren 2 maanden geleden #42443
door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic E5-98 benzine i.p.v. E10-95
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg over jouw ervaring met de E5-98. Het bevestigd wat ik dus ook ervaar met mijn Tucson. Ik heb hier op een paar kilometer een Shell Pomp en zal daar de volgende keer eens vol tanken, kom weinig in Duitsland ondanks 20km vd grens. Ik ervaar niet alleen de verandering tijdens het rijden maar ook tijdens stationair loop dat nu weer smoother gaat zonder drops.
- e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 121
5 jaren 1 maand geleden #42462
door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba
Nu Seat Arona maar voorheen Kona 2018, I30 2013, I20 2015
Beantwoord door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba in topic E5-98 benzine i.p.v. E10-95
Sinds Corona ben ik E5 gaan tanken, meestal V-Power. Dit omdat we nu sowieso minder rijden en dat zou bij een eventuele lockdown nog veel minder kunnen worden, dan heb ik liever brandstof in de tank die wat langer meegaat.
Ik vindt dat de motor rustiger loopt, beter doortrekt zonder "hikjes" en in de Spritmonitor zie ik toch een 10% zuiniger beeld ontstaan. Ik denk niet dat dat zuiniger beeld komt omdat we minder rijden, het zijn nu juist de lange afstanden (geen vakantie en minder uitstapjes) die er af zijn.
Dus ik blijf er lekker mee doorgaan
Ik vindt dat de motor rustiger loopt, beter doortrekt zonder "hikjes" en in de Spritmonitor zie ik toch een 10% zuiniger beeld ontstaan. Ik denk niet dat dat zuiniger beeld komt omdat we minder rijden, het zijn nu juist de lange afstanden (geen vakantie en minder uitstapjes) die er af zijn.
Dus ik blijf er lekker mee doorgaan
Nu Seat Arona maar voorheen Kona 2018, I30 2013, I20 2015
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tucson V60, Willie Wortel
- Arnold
-
- Eigenaar/Oprichter
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 1101
5 jaren 1 maand geleden #42466
door Arnold
Nice and smooth.
Beantwoord door Arnold in topic Re:E5-98 benzine i.p.v. E10-95
Mijne staat ook veel stil. Ik ga ook maar e5 tanken. Blijft toch langer goed.
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Nice and smooth.
- Willie Wortel
-
- ++ Special member ++
-
Minder
Meer
- Ontvangen bedankjes 433
5 jaren 1 maand geleden #42469
door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic E5-98 benzine i.p.v. E10-95
Ben binnenkort bij de grens dus ga ik maar e5 tanken voor die paar extra centen minder korting is dat goed besteed
Rij erg weining doe een kleine maand met een tank
Vond jullie onderzoek en overwegingen fijn om te lezen
Dank daarvoor
:ear: :hlogo:
Rij erg weining doe een kleine maand met een tank
Vond jullie onderzoek en overwegingen fijn om te lezen
Dank daarvoor
:ear: :hlogo:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tucson V60