Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Laatste Hyundai 19 apr 2021 09:13 #44029

  • Grumpy
  • Grumpy's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Special member ++
  • Special member ++
  • Kona Fashion
  • Berichten: 401
  • Ontvangen bedankjes 117
Daarnet de Kona naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt, op de terugweg besloten dat de volgende auto geen Hyundai meer wordt.
Elke beurt op rij kost richting 500 euro als ik niets weg laat strepen, vorig jaar was het nog "een aircoreiniging indien nodig", dit jaar stond hij er al standaard bij.
Met een beetje aangeven wat ik wel en niet wil is het gemiddelde 425 euro per beurt, de offerte die vooraf klaar ligt standaard bijna 500.
Ooit hebben we een Skoda Yeti gehad die elke 2 jaar voor onderhoud moest en waarvan de beurten ook nog goedkoper waren, je maakt mij niet wijs dat de olie, filters e.d. van de Hyundai de helft korter meegaan.
Jaarlijks onderhoud is niet meer van deze tijd, voor de keuze van de volgende auto ga ik deze factor veel zwaarder mee laten wegen, maar als er bij Hyundai niet iets veranderd zijn zij geen medespeler meer.

Ervaren anderen dit ook zo of heb ik gewoon een duurdere dealer? (Wittenberg)
Sorry, moest het (weer) even kwijt, het is niet voor het eerst dat ik hier op mopper maar elke keer wordt de ergernis groter. :evil:
Voorheen I30 2013, I20 2015
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sumitomo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laatste Hyundai 19 apr 2021 10:56 #44030

  • Broeder Tuc
  • Broeder Tuc's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Tucson Premium 4WD
  • Berichten: 94
  • Ontvangen bedankjes 51
Traditioneel was er altijd sprake van een kleine en een grote beurt. Deze werden afgewisseld. Bij een kleine beurt was de inspectie en het onderhoud iets minder uitgebreid dan bij de grote beurt. Maar vanwege de langer geworden onderhoudsintervallen bij moderne auto’s, is er geen sprake meer van dat patroon. Na elke 30.000 gereden kilometers of om de 2 jaar doe je er goed aan je auto een (grote) beurt te (laten) geven.
Het is echter wel zo dat het uurloon tarief bij een dealer vele malen hoger ligt dan bij een universele garage. Wittenburg is zo'n dealer waarbij de uurlonen hoog zijn. Deze dealer is echter wel beter dan een dealer - zoals Auto Palace - waarbij Hyundai niet hun core business is.

Verder zou je kosten kunnen drukken door zelf kleine reparaties te doen en zelf je bandenspanning en oliepeil regelmatig te controleren.
Ook je rijgedrag en het model auto wat je berijdt kan het verschil in je portemonnee maken.
In zijn algemeen zijn de onderhoudskosten voor een tweedehands hoger, maar weegt dat niet op tegen de lagere afschrijving.

Ook ik ben mij aan het oriënteren voor een andere (merk) auto. Dit heeft echter niets met de onkosten te maken. Een auto kost nu eenmaal geld. Daarbij geldt tevens, hoe groter de auto (lees: Mini klasse, Compacte klasse, Kleine middenklasse, middenklasse) hoe hoger de (onderhoud)kosten. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
Daarbij moet ik wel concluderen dat mijn overweging tot een andere auto mede komt door mijn slechte ervaringen tot nu toe met Hyundai/Kia dealers. Maar dat kan ook pech zijn met welke dealer ik steeds gekozen heb. Al heb je daar niet altijd de keuze in omdat je afhankelijk bent met welke bij je in de buurt zijn. Of je moet verder rijden maar dan ben je weer meer benzine en tijd kwijt.

Kortom, afwegingen en overwegingen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laatste Hyundai 19 apr 2021 11:49 #44031

  • Willie Wortel
  • Willie Wortel's Profielfoto
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • i40 Eye catcher
  • Berichten: 1456
  • Ontvangen bedankjes 370
Misschien heb ik de de tijd ervoor maar ik zoek altijd naar no nonsense mensen /garagisten
Natuurlijk moet er wat verdiend worden maar wel in het redelijke :whistle:
Ooit stapte ik een jaar eeder uit de dealer garantie en ging naar Hein Melissen onze sponsor MAS in Lelystad en dat beviel goed
het geld voor beurten besteed ik liever aan gerichte reparaties

Dealers zijn soms noodzakelijk in ad hoc gevallen, lees bvb mijn relaas oa over een r koplamp die , effe 1100 euro moest kosten,
liet ik vast lijmen en rij er al jaren mee.
Alfs lampje blijft wel branden..... kan ik gewoon mee leven hoor

Lokale garagisten kunnen best een Hyundai onderhouden maar je moet ze wel in de gaten houden :evil:

Overigens ben ik wel tevreden over het merk Hyundai, niet de echte top zoals de japanners Honda Toyota Nissan die ik ook heb ervaren, maar
het kan er mee door... en nog steeds kan ik zeggen met mijn 10 a 11 jaar oude i40

:hlogo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Willie Wortel.

Laatste Hyundai 19 apr 2021 20:11 #44036

  • Grumpy
  • Grumpy's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Special member ++
  • Special member ++
  • Kona Fashion
  • Berichten: 401
  • Ontvangen bedankjes 117
Aan het eind van de middag de auto weer opgehaald.
Ruitensproeier vloeistof ondanks vooraf tot de deksel gevuld toch op factuur, stevige discussie waarbij men aangaf dit wel vaker te horen maar dat de monteur er echt wat bij heeft kunnen gieten "misschien na mijn bijvullen een luchtbel?" Ja, natuurlijk, een luchtbel ;) Als je dat vaker te horen krijgt ben je toch stom bezig om daar gewoon mee door te gaan lijkt me.
Klein materiaal op factuur, maar carterplug ring en smeermiddel voor remklauwen/blokken apart berekenen. Wat valt dan wel onder klein materiaal??
Muggenziften misschien, maar die kleine dingetjes vergroten de ergernis behoorlijk en kosten ze nu ook een klant.

Voor onze Skoda waren we destijds per 2 jaar (2jr/30.000km) 400 euro kwijt, bij Hyundai per 2 jaar (1jaar/15.000km) over de 900 euro.

Oké, genoeg gemopperd, over tot de orde van de dag, volgend jaar zien we wel weer :cheer:
Voorheen I30 2013, I20 2015

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laatste Hyundai 20 apr 2021 10:20 #44041

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2422
  • Ontvangen bedankjes 711
Dit is meteen een reden waarom mijn wagen niet meer de dealer komt. Ik moet zeggen dat ik heel veel zelf kan en probeer te verhelpen met beetje logisch nadenken. Als ik rekeningen voorbij zie komen van 500 - 900euro dan vraag ik me af waar een gemiddeld gezin dit vandaan haalt. Ik kan me goed voorstellen dat je afscheid neemt van het merk en ik heb veel wagens gehad de meeste VAG gerelateerd.
Heb ik speciale problemen zoek ik de expert op en dat was voorheen MAS en anders rit naar Oud Beijerland naar Micheal Lips die ook Hyundia monteur is. Ander probleem is ook dat veel wagen met zoveel elektronica zijn uitgerust dat je dit eigenlijk alleen nog bij een specialistisch bedrijf kan laten doen. Het weergeven van onnozele dingen op de bon kan ik me iets bij voorstellen ofschoon in mijn branche wij dit ook hanteren en dit kunnen een paar pluggen zijn maar ook meer en dat houd de weegschaal in evenwicht.

Ik heb een krik, extra bokjes, olie opvangbak, trechter, oude oliekan 5ltr, en gereedschap om dit zelf te doen en ik kan er bij mijn wagen makkelijk bij. Hele gebeuren kan binnen een half uur gereed zijn inclusief opkrikken, zeil onder de wagen etc.

Voeg nog even toe, mijn laatste bestelling gedaan via Mister.NL:
Olie Shell Helix 5ltr, Mann Oliefilter, Mann koolstof Interieur filter, luchtfilter was niet nodig alles bij elkaar: €58,95 (luchtfilter Mann is €12,10) zou dan €71,05 zijn geweest.

De ring die de aftapplug afsluit heb ik nog nooit vervangen, hangt geen druppel aan.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig); Zelfbouw Hi-End Tube Amplifier Class A(zie foto), Sony ES Vintage apparatuur, Hiseeu Europe BV camera systemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6. Reden: aanvulling kosten zelf kopen.

Laatste Hyundai 21 apr 2021 09:36 #44063

  • M_25
  • M_25's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • i20 1.0 T-GDI GO
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 44
Hallo,

Ik ben het ermee eens dat de dealer heel erg duur is. Dat 5-jaar garantie gedoe is pure lokkerij. Je betaalt de garantie in feite zelf door verplicht jaarlijks naar de garage te moeten. Anders vervalt je garantie.

Kleine beurt is enkel olie en oliefilter (als ze dit al vervangen), en grote beurt is dan olie, oliefilter, luchtfilter en een interieurfilter. Kleine beurt betaal je tegen de 300 euro of meer en voor een grote beurt betaal je dan tegen de 500 euro of meer. Dit is lachwekkend. En al die zogenaamde controles die ze doen. Geloof mij, als je een nieuwe auto koopt, dan hoef je niets te controleren. Wat wil je controleren, of ze in de fabriek hun werk goed hebben uitgevoerd?? LOL En als een auto direct vanaf de fabriek een defect heeft dan merk je dat direct en dat dienen ze zonder problemen te vervangen. Vervolgens gaat over het algemeen niet heel snel iets stuk aan een auto.

Het is pure bangmakerij. Daarnaast als je op een gegeven moment problemen krijgt dan proberen ze dat op jou te smeren omdat zaken eenmaal slijten en stukgaan en daarom niet direct onder de garantie vallen.

In die 5 jaar dat je naar de garage gaat, betaal je misschien 5000 of 6000 euro aan onderhoud met al dat kwats die ze verzinnen dat zogenaamd gebeuren moet. Dit hebben ze trouwens heel sneaky opgezet, de kosten beginnen relatief laag en naarmate de kilometers verstrijken lopen de kosten op. Denk aan remmen vervangen, accu vervangen, airco-service etc etc. Als je bijvoorbeeld 30.000km of meer per jaar rijdt, dan moet je dus 2x per jaar naar de dealer, dit moet je ook niet vergeten.

5 liter A-merk olie kost on-line 35 euro, filter 8 euro, luchtfilter 15 euro, interieurfilter ook iets van 15 euro. Alle filters van MANN. Zo, nu heb je een grote beurt voor pak em beet 73 euro. Dit kan verschillen per auto, maar meestal blijf je onder de 100 euro.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, KonaHybrid-1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door M_25.

Laatste Hyundai 22 apr 2021 10:17 #44064

  • Grumpy
  • Grumpy's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Special member ++
  • Special member ++
  • Kona Fashion
  • Berichten: 401
  • Ontvangen bedankjes 117

Hallo,

Kleine beurt is enkel olie en oliefilter (als ze dit al vervangen), en grote beurt is dan olie, oliefilter, luchtfilter en een interieurfilter. Kleine beurt betaal je tegen de 300 euro of meer en voor een grote beurt betaal je dan tegen de 500 euro of meer.


Volgens het Hyundai schema zouden de beurten in de even jaren iets uitgebreider zijn dan de oneven.
Wittenberg echter verzint er e.e.a. bij. Elke beurt een pollenfilter en aircoreiniging (samen 70 euro), in het derde jaar een remmenreiniging van ruim 100 euro (+ 1,70 voor vet)
Hierdoor komt elke beurt op minimaal 500 euro als ik niet e.e.a. weiger uit te laten voeren.
Het pollenfilter doe ik zelf na de zomer, reiniging airco niet als hij niet ruikt, ruitenwissers vernieuw ik zelf en de sproeier vul ik tot aan de deksel (en nog berekenen ze vloeistof)

We hebben de auto ruim anderhalf jaar, vanwege Corona rijden we weinig, van 18.000 naar 29.000 km zou dit zonder e.e.a. afstrepen over de 1000 euro aan onderhoud zijn geweest, volgens de receptionist een heel normaal en schappelijk bedrag.
Onze Skoda heeft in 3 jaar van nieuw naar 33.000 nog geen 400 aan onderhoud gekost, alleen al door de 2 jaar/30.000 km eis. Voor ik met de Hyundai aan 3 jaar en gelijke km's ben (dus incl volgende beurt) is dat vermoedelijk 4 keer zo veel.

Overigens heb ik de kosten rijklaar maken geweigerd te betalen, daarin zit ook zo'n 500 euro voor een "beurt volgens schema", die was 2000 km daarvoor al uitgevoerd en je maakt mij niet wijs dat ze die helemaal op mijn kosten over zouden gaan doen.
Ik denk dat ze mij daar niet aardig meer vinden en dat ik een klant ben die ze kunnen missen als kiespijn, ik doe in ieder geval mijn nickname eer aan :lol:
Voorheen I30 2013, I20 2015
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TucsonV6, Willie Wortel, bert.ba2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Grumpy. Reden: verduidelijken

Laatste Hyundai 23 apr 2021 12:36 #44067

  • crosstourer13
  • crosstourer13's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Kona Hybride Fashion
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 3
Toch wel apart die hoge rekeningen ? Mijn Kona heeft net de 15000 km beurt gehad bij Welling te Heerlen , daar waar ik de auto ook nieuw gekocht heb. Beurt inc softwareupdate 180 euro. Kan er alleen maar tevreden over zijn. Kona heeft tevens , als extra service van de garage, nog een wasbeurt gehad.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: sumitomo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laatste Hyundai 25 apr 2021 13:46 #44081

  • Willie Wortel
  • Willie Wortel's Profielfoto
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • i40 Eye catcher
  • Berichten: 1456
  • Ontvangen bedankjes 370
Das mooi,
Wat hebben ze voor jou 180 euro gedaan , olie verversen, filters binnen en buiten vervangen, remmen nagekeken
riemen op spanning gebracht ?

Electromotoren hebben denk ik geen onderhoud nodig of is dat een fabel
Navigatie en software updates zijn altijd inclusief bij de dealer :blink:

We horen graag want dit is best netjes mits ze bvb bovenstaande hebben uitgevoerd :whistle:

:ear:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laatste Hyundai 26 apr 2021 05:21 #44087

  • KonaHybrid-1
  • KonaHybrid-1's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Kona HEV Premium
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 67
Vorige maand de 1e jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de Hybrid laten uitvoeren bij 11.000 Km.
Kosten € 245,- met de standaard wasbeurt en update's.

Beetje SMO is aan de prijs, ging nog geen 4 liter in..... Filters etc weet ik niet want er is bijna niets gespecificeerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2

Tijd voor maken pagina: 0.231 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online


Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.