• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

4 seizoenenbanden of toch winterbanden

Meer
8 maanden 5 dagen geleden #59371 door Alberik
Ik ben aan het twijfelen. Ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar. In de winter ga ik 1 week naar Oostenrijk (vooral doorgaande wegen). Aangezien de winters in Nederland niet zo heel veel meer voorstellen, maar ik toch wel onder alle omstandigheden naar mijn werk moet kunnen, is de vraag: In de winter 4 seizoenen banden (op velgen) en in het voorjaar weer wisselen naar zomerbanden. Of toch in de winter op winterbanden. Wat adviseren jullie?

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 4 dagen geleden #59372 door Rinus*62
Ik rijdt al heel wat jaren op all seasons van Michelin. Op mijn vorige auto en op mijn Kona.
En dan ook gewoon het hele jaar door en het bevalt prima.
Ze zijn stil, slijten zeker niet harder als zomerbanden en ook wegligging prima.
Volgens mij heb je ook minder kans op cuppen omdat het profiel anders is.
En voor die ene keer dat het glad is geef ik gewoon wat minder gas en de knop op gladheid.

Voor mij geen moeilijke wissels en geen extra banden die half versleten weggaan, lijkt me niet goed voor het milieu.

Meer
8 maanden 4 dagen geleden - 8 maanden 4 dagen geleden #59374 door PinoPaan
Ook ik ben voorstander van 4 seizoens-banden.

Het is gewoon net niet het beste van beide werelden, maar het komt tegenwoordig erg goed in de buurt.

Tuurlijk heb je met goede zomerbanden kans op betere brandstof efficiëntie en mogelijk minder rolgeluid, in ideaal zomerweer. En tuurlijk heb je met goede winterbanden kans op betere grip op sneeuw of zelf ijs, in ideaal winterweer. Maar met ons klimaat waar het er vaak slingert qua temperaturen en de extremen vaak beperkt blijven tot een weekje is een all-season band prima voor de situaties die we tegen komen. Ook voor de tripjes naar Oostenrijk zal een goede all-season band prima volstaan, helemaal als je, zoals jij aangeeft, de hoofdwegen begaat. Daarnaast scheelt het ook ieder half jaar de wissel van banden.
Zelfs onder de noemer zomer of winterbanden heb je aanzienlijk kwaliteitsverschil, Dus gewoon een setje goede kwaliteit all-season banden halen is in mijn optiek de beste keuze indien je het uit eigen zak moet betalen én geen 30k+ per jaar rijdt. 

Maar, zoals ik jouw berichtje lees, twijfel je tussen all-season of winter banden voor winter gebruik en ben je sowieso van plan te wisselen naar je zomerbanden in de zomer? 
In dat geval snap ik jouw vraag niet, want daarmee doe je het hele idee van de 4 seizoens-banden teniet. Dat voordeel is juist 1 band helemaal oprijden het hele daar door, zonder te wisselen, extra kosten etc. Als je wil of moet wisselen, 100% de betere opties nemen en dus winter én zomerbanden. Wisselen tussen All-season en Zomer is een slechte keuze. (Tenzij je de goedkoopste winterbanden gaat vergelijken met de beste all-season banden)

Laatst bewerkt 8 maanden 4 dagen geleden door PinoPaan.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #59378 door Tucson V60
Het is wat passend is voor één ieder. Voor mijn Zweed heb ik een aparte winterset op velg in de opslag en omdat ik nog wel eens over de grens kom wil ik daar zeker geen gedoe mee mocht je een aanrijding hebben. 
Er zijn ook op andere locaties al vele discussie over geweest en het meest prettige vind ik gescheiden sets en ja dit is duurder. De reden is dat een 4 seizoenband nooit helemaal dezelfde eigenschappen heeft als een volwaardige winterband. Een keuze die je zelf moet maken en velen doen dit uit oog punt van kosten om voor een 4 seizoenenband te gaan.
Voor de winterband geldt 4mm profiel of minder dan vervangen. Zomerbanden is dit hier 1,6mm en bij mij zijn ze voor de 2mm al vervangen.

Zomerbanden:  Michelin Pilot 5
Winterbanden:  Continental T850

Opslag en laten omzetten moet je ook meenemen in de kosten ofschoon ik veiligheid veel belangrijker vindt.

2013~2021 Tucson V6 2.7 - 2005 (geexporteerd)
2021~heden Volvo V60 T6 3.0 AWD Summun,-2011 Heico+K&N intake filter 340PK-520Nm