• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

Ombouw speakers Tucson 1 van 17cm >> 20cm.

Lees meer
6 jaren 3 weken geleden - 2 jaren 9 maanden geleden #33501 door Tucson V60
Audio is o.a. mijn ding en beetje kwaliteit ben ik niet vies van zoals enkelen weten.

Eerder had ik al de originele omgebouwd naar de Pioneer TS-E1795 4stuks (andere Topic) en dit klinkt i.c.m. de Pioneer AVIC unit absoluut behoorlijk goed. Ik ben geen liefhebber van golvende voorruiten en lage tonen waarbij de hartslag wordt veranderd u begrijpt wel wat ik bedoel. Maar detail en gepast laag daar houd ik wel van. De 1795 een speaker uit 2002 is perfect te maken in de deuren van de Tucson.

Na lang zoeken en de nodige moeite 2 sets Pioneer TS-E2095 gevonden in uitmuntende staat en de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of dit zou kunnen lukken in de voor portieren. Achterdeuren ga ik nog bekijken maar ben bang dat dit te groot wordt. Voorlopig achter de E1795 en die doen het goed.
Let op, Laat eerst het raam zakken en dan kom je er achter dat de magneet net iets te ver naar achteren steekt en de ruit zal op een 1/2cm na helemaal kunnen zakken. Ik wil hier later nog even naar kijken m.b.t. afstelling/aanpassen.

De E2095 heeft een inbouw diameter van 18,6cm en laat dit nu precies buitenkant bevestiging clips zijn. Dit afgetekend en met de decupeer het gat netjes rond gezaagd. Vervolgens met een zoete halfronde vijl alle braampjes verwijderd en de 20cm speaker gepakt en de nieuwe boorgaten afgetekend en deze met 4,2mm geboord en overige bramen verwijderd met verzink boor, vervolgens met de stofzuiger alle slijpsel verwijderd.
Metalen klem clips (6x) over de gaten gezet voor de schroef bevestiging en de metalen rand aan de binnenzijde 4mm dikke compriband op gezet en die iets door laten steken naar binnen (2mm) Met roestwerend middel (Action) deze rand ingespoten rondom en overtollige vloeistof verwijderd en dit even laten drogen.
Bedrading klaar gemaakt voor klem bevestiging aan de 2095. Vervolgens 2 lagen compriband aan de buitenkant geplakt rondom en de speaker kruislings vast geschroefd zo dat deze niet het frame van de conus vervormd.
Kan toch zeggen dat dit er erg strak in zit en dan komt het testen. :woohoo:
Ik heb standaard 1 van de vele albums op mijn USB stick staan en een tester is Boris Blank/Malia - Convergence (Electronic easy listening Jazz) van een uitzonderlijke hoge kwaliteit en Eric Clapton - Unplugged mag er ook wezen en even proef draaien was genoeg om mijn accu even op een kritisch punt te krijgen dat de startmotor nog net wilde ronddraaien. Dan zie je wat de Pioneer AVIC meer in huis heeft dan de standaard navi-radio. Die conus die wil bewegen en mid-high is gelift, detail is gebleven en nog iets meer open en laag is laaagerrr geworden. Eigenlijk is het net iets te voor deze deuren maar klagen doe ik niet, vervormen doet het zeker niet. Deur paneel er weer op en genieten.

Update 07-2021:
Na even snuffelen in de AVIC-F920BT manual blijkt hier een subwoofer aansturing in te zitten die je direct over de rear/achter speakers kunt laten lopen. Uiteraard even mee gespeeld en dit geeft net ff een stukje meer laag achter. Kantel frequentie op 50Hz gezet zodat het geen boom bass is maar alleen dat wat daar onder zit wordt doorgelaten. Zo staat de EQ bijna vlak met de -4db op 125Hz.

Onderstaand een een aantal foto's.






Screenshot_2018-03-17-17-16-48.jpg[/attachment]

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 2 jaren 9 maanden geleden door Tucson V60. Reden: tekst en bevinding iets bijgesteld
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 1 dag geleden #33787 door galaxis
Goed bezig hoor. Wat je nog kan doen, en echt behoorlijke winst oplever, vooral in het laag is je deuren beplakken met loodbitumen plakmatten. Niet heel erg duur, en instant resultaat. Tevens hou je er ook nog een berg rij-geluid mee buiten :)

Mag ik vragen waarom je specifiek voor deze speakers ben gegaan en niet voor een composet van bijvoorbeeld Focal ?

Verbruik Ioniq
[IMG

Mijn Hyundai's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.