Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 22 feb 2015 12:52 #15417

• Marv46
  • Marv46's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Clubkrant / meeting organisator
  • Ontvangen bedankjes 58
Zoals beloofd zou ik de HCH op de hoogte houden als er weer een tripje naar de Nürburgring op de agenda staat. Het is weer zo ver, het weekend van 4/5 april 2015 ben ik met een groep mensen van plan naar de Nürburgring te gaan.

Ik noem hier het weekend omdat een aantal mensen van plan zijn het hele weekend te gaan en daar in de buurt te overnachten. Ik ben zelf van plan om één dag te gaan, waarschijnlijk wordt dit de zaterdag (4 april). Dit is echter nog niet zeker en kan nog veranderen. Houd dit dus in de gaten als je ook één dag mee wilt gaan.

Mee gaan betekent niet per se dat je in je eigen auto mee moet, er zijn ook genoeg mensen die het gezellig vinden dat er iemand met hen meerijdt, een dagje de sfeer proeven als passagier kan dus ook.

De communicatie gebeurt via een openbare facebook pagina: Facebook link

Als je dus van plan bent mee te gaan, of graag met iemand mee wilt rijden kun je dat daar aangeven/vragen. Ik ken een deel van de mensen die mee gaan zelf, dus eventueel kun je ook dingen via mij of dit topic regelen/vragen.

Meerijden aan de Touristenfahrten

Als je zelf ook een keer over de beroemde (en beruchte) Groene Hel wil rijden is de volgende informatie van belang:

Een ronde kost 27,- euro. Je kunt een ticket via internet/telefoon bestellen of bij de ingang aan de kassa kopen. Gezien de baan afgesloten kan worden i.v.m. weersomstandigheden of ongevallen, raad ik aan om pas op locatie aan de kassa een ticket te kopen.

Tijdens de touristenfahrten bevind je je op een openbare eenrichtings tolweg, hier gelden dus de normale Duitse verkeersregels zoals ook bijvoorbeeld op de Autobahn. Dit betekent dus links inhalen. Daarnaast geldt: als je zelf ingehaald wordt, zo veel als mogelijk aan de rechterkant van de baan blijven rijden en met je knipperlicht naar rechts aan je achterligger(s) aan te geven dat je ze de ruimte geeft. Je dient dus ten alle tijden goed te spiegelen, één ding is namelijk zeker en dat is dat je regelmatig ingehaald gaat worden als je voor de eerste keer over de baan gaat.

Rijdt niet harder dan dat jij of je auto aan kan! Een fout zit in een klein hoekje en omdat de baan op de meeste plekken direct naast de vangrail zit kan een crash of stuurfout zeer snel in de vangrail eindigen. Dat is ten eerste niet goedkoop en ten tweede iets wat je gewoon niet wil meemaken. Dit betekent dan ook dat je niet als een malle over de baan moet gaan (zeker als je er nog nooit eerder hebt gereden). De baan heeft veel hoogteverschil en enkele blinde bochten, houdt hier rekening mee tijdens het rijden.

Maak niet de fout om te denken "ik heb de Nördschleife al duizenden keren op een computerspel gespeeld dus ik ken de baan", dat dacht ik ook de eerste keer dat ik er reed. Na vier bochten herkende ik de baan al niet meer, deels omdat je erg gefocust moet zijn op het rijden en andere bestuurders. Daarnaast zijn de hoogteverschillen, afstanden en bochten helemaal anders dan dat een spel doet geloven.

En voor de bijgelovige mensen: Men zegt dat het ongeluk brengt om eerst een Nürburgring-sticker op je auto te plakken en daarna pas over de Nürburgring te gaan. Het is een ongeschreven regel dat een Nürburgring-sticker het "bewijs" is dat je over de Nürburgring hebt gereden, daarom plak je deze pas op je auto nadat je een rondje (of meerdere rondjes) over de baan hebt gereden met je auto.

Eventueel kun je ook een auto huren, maar gezien ik hier geen ervaring mee heb kan ik daar weinig over zeggen. Daarbij geef ik alleen de tip om als je voor de eerste maal over de baan gaat niet direct een sportwagen te huren, maar met de (toch al vlot genoege) Suzuki Swift te beginnen.

Maak je vooral niet te druk. Gewoon normaal, vlot en veilig over de baan rijden en je zult een prachtige dag beleven. Als je het toch niet aandurft om met je eigen auto de baan op te gaan kun je altijd nog de volgende dingen doen:

Wat is er voor de rest te beleven?

Een bezoek aan de Nürburgring is al een hele ervaring op zich, ook als je niet aan de tourifahrten meedoet. Zo kun je je bij de ingang van de baan al de hele dag vermaken met alle prachtige auto's die op de parkeerplaats staan en voorbij rijden.

Daarnaast is er de kans dat je met mensen mee kan rijden als passagier over de baan. Ik heb vaak genoeg gehoord dat als je aan de bestuurder van een willekeurige sportwagen op de parkeerplaats vraagt of je een rondje mee mag rijden, de bestuurder daarmee instemt.

Niet alleen de ingang van de baan is een mooie plek om auto's te spotten, er zijn verschillende plaatsen naast de baan vanwaar je de actie op de baan goed kan zien. Ik geef geen garantie dat er zo'n plek (of meerdere plekken) opgezocht worden, maar de kans is groot.

Een dagje Nürburgring hoeft niet te betekenen dat je je de hele dag op of naast de baan begeeft. Zo zijn er enkele toeristische attracties bij de Nürburgring, namelijk een kartbaan, een backstage tour en "ring°werk". Voor deze drie activiteiten is informatie te vinden op deze website .

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 22 feb 2015 13:48 #15418

• kpaulu
  • kpaulu's Profielfoto
  • Bestuur
  • Bestuur
  • zo af en toe een Tucson
  • Ontvangen bedankjes 218
Klinkt goed, ik ga er eens over nadenken het is vanaf my ruim 300 kilometer.
met het schaamrood op de kaken vertellen dat de Hyundai weg is...

Hyundai coupe 2.0 fx 1999 (2011-2013)

Hyundai coupe 2.7 V6 2003 (2013-2016)

Hyudai Tucson 2.0 2005 (2012-heden)

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 05 mrt 2015 19:59 #15529

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 58
De Nürburgring is inderdaad een stukje rijden (voor mij zelf ook al 275 km). Om die reden is het voor sommige mensen fijner als ze als passagier met iemand mee rijden. Eventueel met de bestuurder afspreken dat je dan een beetje geld geeft voor de brandstof om mee te rijden, dan is de dag voor de bestuurder ook een stukje goedkoper. Je kunt dan niet zelf over de baan rijden, maar je kunt wel een dagje sfeer proeven voor een fractie van de kosten.

Nog even een update: tot nu toe is de planning om met vier mensen (in drie auto's) op zaterdag 4 april vanaf de McDonald's in Tegelen (ligt vlak aan de A73) te vertrekken en ons dan bij de Nürburgring bij de mensen voegen die meerdere dagen gaan. De vertrektijd in Tegelen is nog niet afgesproken, die meldt ik later nog wel. Als je ook mee wilt gaan (al dan niet met eigen auto), meldt het dan hier of op facebook.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 08 mrt 2015 07:06 #15574

• Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Ontvangen bedankjes 870
Helaas kan ik dan niet. Zelf zou ik de baan ook niet op gaan, maar er is vast een mogelijkheid om uit te kijken over de baan of niet.
Nice and smooth.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 08 mrt 2015 10:42 #15576

• kpaulu
  • kpaulu's Profielfoto
  • Bestuur
  • Bestuur
  • zo af en toe een Tucson
  • Ontvangen bedankjes 218
Arnold, het zal wel een klein stukje te overzien zijn. Geloof dat die baan 13km is ofzo?
met het schaamrood op de kaken vertellen dat de Hyundai weg is...

Hyundai coupe 2.0 fx 1999 (2011-2013)

Hyundai coupe 2.7 V6 2003 (2013-2016)

Hyudai Tucson 2.0 2005 (2012-heden)

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 08 mrt 2015 12:37 #15580

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 58
Vanaf de parkeerplaats bij de ingang kun je vrijwel niets van de baan zien. Dit betekent trouwens niet dat er bij de ingang weinig te beleven is, integendeel zelfs. Er zijn wel een aantal locaties langs de baan, gezien de baan een kleine 23 kilometer lang is kun je daar (voor zover ik weet) niet vanaf de parkeerplaats heen lopen. Zoals ik in het originele bericht aangaf geef ik geen garantie dat we ook één (of meerdere) van die plekken bezoeken, maar de kans is groot.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 24 mrt 2015 12:35 #15855

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 58
Nog even een upje hier, gezien het over een kleine twee weken al zover is.

Zoals eerder gemeld ga ikzelf op de zaterdag met een paar mensen, de meetingplaats is nog steeds de Mac in Tegelen. Ik heb bevestiging gekregen dat het mogelijk is om daar eventueel je auto de hele dag te laten staan.

Dus als je wel mee wil, maar niet het hele stuk met je eigen auto wil rijden. Kun je afspreken met iemand mee te rijden en je auto in Tegelen te parkeren.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 24 mrt 2015 21:22 #15862

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 58
Er blijkt nog een extra bezienswaardigheid te zijn dat weekend: op de Müllenbachschleife (het achterste gedeelte van het GP-circuit) zal dan de Nürburgring Drift Cup gehouden worden. Hoewel daar wel een entreeprijs voor wordt gevraagd, is het wellicht interessant (mits er genoeg tijd voor is) om daar ook een tijdje te kijken.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 08 apr 2015 23:56 #15970

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 58
Het weekend is alweer voorbij (wat gaat het toch snel als je plezier hebt), en ik heb met mijn Accent voor de derde maal over de baan gereden. Zoals altijd zal ik even een samenvatting geven van wat we die dag beleefd hebben:

Uiteindelijk zijn we met vier man in drie auto's 's ochtends vanaf Tegelen richting de Nürburgring gaan rijden. Het weer in Nederland voorspelde niet veel goeds: regen en een temperatuur die op dat moment niet boven de vier graden uit kwam. En eenmaal onderweg werd het nog erger: de regen veranderde langzaam in natte sneeuw, waarop ik besloot de tripcomputer maar even op de buitentemperatuur te zetten. Het leek mij immers geen goed idee om zomerbanden op een gladde Autobahn met een gemiddelde snelheid van 140/150 km/h te blijven rijden. De temperatuur die de auto aangaf veranderde op een afstand van 20 kilometer van vier naar nul graden, het landschap van groen naar volledig wit. Gezien we het grootste deel van de heenreis er al op hadden zitten, zijn we dus maar met een rustiger tempo (gemiddeld 80/90 km/h) doorgereden.

Eenmaal bij de Nürburgring aangekomen bleek de baan nog gesloten te zijn, waarschijnlijk i.v.m. de weersomstandigheden. Eerst dus maar even in de Devil's Diner (het restaurant bij de ingang van de Nordschleife) wat gedronken. Na drie kwartier daar gezeten te hebben was opeens bijna iedereen uit het restaurant weg, de baan bleek net open te zijn gegaan. Op dat moment was het nog aan het regenen en was de temperatuur hooguit één of twee graden, eigenlijk alles behalve ideale omstandigheden. We zijn dus nog een tijdje bij de ingang gaan kijken naar de auto's die op dat moment wel de baan op gingen. Daar zaten helaas een aantal bestuurders bij die zichzelf of hun auto onderschat hebben, binnen een half uurtje zijn er namelijk twee auto's afgesleept. Vanwege het weer was het redelijk rustig en was er ook niet al te veel te zien bij de ingang, dus besloten we ergens langs de baan te gaan kijken. De enige plaats waarvan ik wist hoe je erheen rijdt is Quiddelbacher Höhe, de flauwe bocht voor Flugplatz. Flugplatz is de plaats waar het dodelijke ongeluk is gebeurd tijdens de VLN-races anderhalve week terug). We hebben dus een tijdje zitten kijken op de plaats waar vaart gemaakt wordt voor Flugplatz. Als je daar de auto's langs ziet schieten, dan besef je wat voor vaart sommige auto's bij Flugplatz kunnen bereiken en hoe die GT3 auto met dat ongeluk zo heeft kunnen "vliegen".

Langzaamaan werd de regen minder en werden de wolken lichter. De temperatuurmeter in de auto gaf alweer 3 graden aan. We zijn dus weer terug naar de ingang van de Nordschleife gereden, waarna we eerst nog een half uurtje bij de ingang de auto's hebben bekeken voordat we zelf een ticket gekocht hebben. Gezien één van de drie aanwezige auto's problemen heeft met de vering (en daarom niet de baan op durft voordat dat gerepareerd is) is de bestuurder daarvan bij mij als passagier ingestapt. We zijn dus met twee auto's de baan opgegaan: ik in mijn Accent en iemand in een Honda Civic daarachter. De bestuurder van de Civic had nog nooit eerder over de Nordschleife gereden, dus reed hij ondanks dat zijn auto sneller is achter mij aan. Met het oprijden van de baan begon het zeer licht te sneeuwen en in de eerste bocht viel direct op dat mijn banden last hadden om goede grip te vinden op de koude en nog zeer natte baan. Het was dus niet mogelijk om zo snel te rijden als de laatste keer. Met het uitrijden van Hocheichen zie ik in de spiegel opeens de Civic achter me spinnen en met zijn linker voorkant van de baan af glijden. Gelukkig (ik denk mede dankzij de lage snelheid in die bocht) raakte hij niets en kon hij direct weer verder rijden. Dit gaf wel aan hoe verraderlijk de Nordschleife is met nat weer. Gezien we samen reden heb ik even ingehouden om hem dichter bij te laten komen, maar omdat we door meerdere auto's ingehaald werden ben ik weer verder gereden voordat hij weer achter me zat. Ik vond het namelijk te gevaarlijk om zo langzaam te blijven rijden om op hem te wachten. Ik heb de Civic vervolgens de hele ronde niet meer gezien.

Terwijl we een stuk verder Adenauer Forst inreden begon opeens de zon te schijnen. Aan de ene kant van de baan viel dus natte sneeuw, terwijl aan de andere kant de zon volop scheen en er al droge delen op de baan te zien waren. Ondanks dat was het nog steeds niet moeilijk om de auto in de bochten aan het glijden te krijgen. Gelukkig zijn de huidige banden ontzettend goed aan te voelen en was het niet lastig op het randje van glijden en grip te balanceren. Het was echter nog wel erg opletten, gezien door de grote afstand, de grote hoogteverschillen en de bebossing langs de baan de omstandigheden ieder moment weer anders konden zijn. Terwijl we Hohe Acht inreden begon het weer te druppelen, maar gelukkig bleef echte regen weg. Twee bochten later passeerden we een oranje knipperend licht en een marshall met een oranje vlag. Er was dus iets gebeurt, een bocht verder bleek dit een Chevrolet Cobalt te zijn die voor zover wij konden zien met rechtsachter de vangrail had geschampt. Ook dit liet weer zien hoe gevaarlijk de Groene Hel kan zijn als het nat is, het was dan ook een spannender rondje dan de eerste keer dat ik er reed. Dit had wel als voordeel dat het op de baan redelijk rustig was en dat je vrijwel iedere bocht ook op de ideale lijn kon rijden.

Na de ronde heb ik de auto even rustig uitgereden (voornamelijk zodat de remmen niet te warm stilgezet worden) en bij terugkomst stond de Civic al weer op de parkeerplaats. Je kon direct ruiken dat zijn remmen het zwaar te verduren hebben gehad en na mijn opmerking daarover is hij dus nog een stukje gaan rijden om de remmen even wat meer af te laten koelen. Dit is ook gelijk een tip voor mensen die ooit nog een keer op de Nordschleife willen gaan rijden: parkeer na de ronde(s) niet direct de auto, maar rijd even rustig naar het nabijgelegen tankstation en terug zodat de remmen weer wat kunnen afkoelen.

Na terugkomst van de Civic hebben we zijn spin in Hocheichen nog even besproken. Hij gaf aan dat hij van tevoren dacht mij bij te kunnen houden omdat hij toch een snellere auto heeft. De oorzaak van de spin weet ik niet precies, maar het laat zien dat je niet over je eigen kunnen of dat van je auto heen moet gaan. Zeker als je de baan nog niet goed kent. Na onze ronde begon de zon ineens uitbundig de schijnen en vervolgens is het weer alleen maar beter geworden. Bij aanvang van de terugreis gaf de Accent zelfs 10 graden aan. Door het betere weer in de middag werd het langzaamaan drukker en terwijl we daar stonden kwam er opeens een Nederlandse Mitsubishi Lancer Evolution VI (TME) aanrijden, dit bleek een van de mensen te zijn die deze meeting gepland hadden. Hij is het hele weekend bij de Nürburgring geweest. Gezien hij daar al jaren komt, kent hij de omgeving redelijk goed. En na een klein uurtje praten en auto's bekijken zijn we achter hem aangereden naar een restaurantje dat in Adenau direct langs de baan ligt. Je kan vanuit dat restaurantje de helling na Breidscheid heel mooi overzien. Na een lekkere (Duitse) frikadel met friet (en curryworst met friet voor de anderen) zijn we aan een zeer zonnige terugreis begonnen.

Ondanks dat ik met het weer 's ochtends mijn twijfels had is het uiteindelijk een prachtige dag geweest, die voor herhaling vatbaar is (minus het spinnen van de Honda natuurlijk). Ik zit er ook over te denken om dit jaar nogmaals naar de Nordschleife te gaan, Dit wordt waarschijnlijk eind zomer of herfst en natuurlijk laat ik het hier dan nog weten wanneer het zover is.

Dan rest mij alleen nog het tonen van de beelden. Voor zover ik weet was ik die dag de enige met een Hyundai op de baan. Ik kan dus geen foto's van andere Hyundai's laten zien, maar ik heb wel twee foto's van mijn Hyundai:

Daarnaast zat er net zoals de vorige keer een camera in de auto, dus bewegende beelden heb ik ook:

Het geluid is op een aantal plaatsen weggehaald omdat daar wordt gepraat.

Laast bewerkt: door Marv46.

Nürburgring meeting weekend 4/5 april 2015 09 apr 2015 11:07 #15973

• Gerrit I30
  • Gerrit I30's Profielfoto
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • Tucson 1.7 crdi
  • Ontvangen bedankjes 445
Mooi verslag en beelden

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.