Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Camera ingebouwd achter

Camera ingebouwd achter 30 apr 2017 18:33 #28443

• TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Ontvangen bedankjes 506
De eerder getoonde aftermarket camera in de rubriek DIY vandaag ingebouwd in de auto van mijn vrouw(Lupo), deze zit aangesloten op een Pioneer AVIC-F900BT radio navi unit. Natuurlijk kan de camera ook op een éénvoudig lcd scherm worden aangesloten die je vb op het dashboard zet. Kijk voor voordelige schermpjes ook even op die sites die eerder zijn gegeven bij de camera.
De camera is een inbouw type en heb deze eerst even in een test opstelling aangesloten op de werkbank. Hierna de positie bepaald op de auto en hier was tussen de kentekenplaatverlichting ruimte genoeg om het 20mm gat te boren met de bijgeleverde gatenboor. Omdat ik al eerder bumper sensoren had geplaatst was het makkelijk om de camera kabel via hetzelfde gat te laten lopen. Bij deze wagen zitten er achter de bumper roosters in de reservewielbak. De kentekenplaat verwijderd omdat het boren iets onder een hoek moet gebeuren.
Van de kofferbak de binnen bekleding achterschot verwijderd en links achter de zijkant en links de achterbank zitting en leuning even verwijderd. Vervolgens de weg die de kabel gaat lopen samen met aanwezige open gemaakt en kabel tot onder het dashboard gelegd en onderweg vast gemaakt met een tyrap(niet strak aangetrokken). Ook de Navi unit los gemaakt en de benodigde plug en aansluiting beschikbaar gemaakt.
Op de bumper het gat afgetekend en dit met de accuboormachine geboord rustig aan met beleid! Haal wel even de bramen weg en maak het een fractie groter, camera moet er wel strak in! Hierna een stukje elektra koperdraad gepakt en na kort hengelen de camera kabel hieraan vast gemaakt met stukje elektra tape om het geheel door te kunnen trekken. Vervolgens de camera langzaam in de bumper gedrukt, de connectoren in elkaar gestoken en standaard tape ik dit af met de Scotch tape i.v.m. aantasting door vocht. Als er overlengte is in de kabel knip ik dit nooit af tenzij dit meters overlengte heeft. Deze dunne kabels kan netjes zonder knikken opgevouwen worden en weggewerkt worden met een tyrap o.i.d.
Omdat de spanning voor de sensoren geactiveerd wordt bij het inzetten van de achteruit kon ik de voeding van de camera + stuurdraad(radio) aangesloten door dit blank te maken en te solderen. Afschermen met Scotch TS33 tape die een vulkaniserende functie heeft na aanbrengen, hierna wegwerken.
Omdat de radio unit toch al half uit het dashboard ligt de camera aangesloten en functie ingesteld om te kijken of het signaal door komt en dit was aanwezig. Alles ontkoppelt en kabel langs zijkant en onder dashboard hier naar toe gelegd en definitief aangesloten. Overlengte was ongeveer 60cm en dit netjes weggewerkt in het dashboard. De radio unit weer op zijn plaats en dashboard dicht gemaakt. Alle afdekkingen in omgekeerde volgorde weer geplaatst en opgeruimd. Weer iemand blij gemaakt met een geslaagde actie. Hieronder enkele foto's.
Gebruikt gereedschap:
- schroef/boormachine
- rolmaat/meetlat
- afteken potlood/pen/stift
- koper trekdraad (vb VD zwart 1,5mm2)
- Scotch TS33 tape zwart (let op éénmaal er strak omheen niet te verwijderen)
- Coroplast elektra tape zwart
- Tyraps dun 20cm lang
- kruiskop schroevendraaier
- torx schroevendraaier 2-maten
- platte schroevendraaier
- kleine kniptang
- punttang
- Gas soldeerbout - normale kan ook max 30watt + soldeertin
- deurpaneel lifter (kun je vinden op Chinese sites)
- Multimeter (meten spanning op stuurdraad omschakeling scherm)
Check bij navi unit of deze een positieve spanning kan ontvangen, mogelijk menu instellingen wijzigen.

De kleuren op de camera geven ongeveer de volgende afstand aan:
Groen = +/- 50cm
Geel = +/- 30cm
Rood = +/- 10cm

Voor weinig en een paar uur werk een functioneel item toegevoegd.

Er zijn draadloze units waarbij de kabel voor videosignaal niet getrokken hoeft te worden. Dit scheelt open maken zijkant en dorpel. Toch heeft ook deze versie de 12v afgetakt achteruitrijlichten nodig voor de goede werking. In het dashboard zal de ontvanger geplaatst moeten worden en gekoppeld met Navi radio of lcd scherm.
Opmerking:
Er zijn radio units die een extra draad hebben met een kunststof koker waar een weerstand in zit. Deze is voor de aansturing van het +12v signaal van het achteruitrijsignaal. De functie ingang op de radio unit(collector ingang) is een input die het liefst niet de volledige 12v voor zijn kiezen krijgt. Het werkt er wel op maar met de weerstand in serie is het beter. Deze weerstand absorbeert een deel van deze 12volt.

Zijn er vragen dan verneem ik het graag en anders succes als je er zelf aan begint.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Krommeister

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6. Reden: aanvulling en aanpassen tekst

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 10:31 #28445

Leuke en zeer duidelijke DIY! Je hoeft dus niet financieel uitgekleed te worden bij de dealer à Euro 300,- ;) En door de heldere uitleg zal de drempel om er zelf aan te beginnen ook lager zijn. Goed bezig!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TucsonV6

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 18:18 #28446

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Ontvangen bedankjes 760

Krommeister schreef : Leuke en zeer duidelijke DIY! Je hoeft dus niet financieel uitgekleed te worden bij de dealer à Euro 300,- ;) En door de heldere uitleg zal de drempel om er zelf aan te beginnen ook lager zijn. Goed bezig!

Is natuurlijk altijd een verschil tussen een af-fabriek-camera en een 'chinese'camera.
De af-fabriek-camera is een totaal ander model en zit in een compleet andere behuizing. De prijs is ook niet altijd door de importeur vastgesteld, maar door Mobis (cq Hyundai). Ik zeg niet dat de af-fabriek kwaliteit beter of slechter is. En de prijs kan in- of exclusief montage zijn....

Natuurlijk scheelt ook de plaats van inbouw een stuk. Of je de bedrading door een achterklep of door een bumper heen moet plaatsen scheelt al een hoop werk.
Probeer bij sommige modellen maar een kabel (zonder de oude te verwijderen) te monteren... Ga je dus van een originele camera naar een 'imitatie', dan moeten je stekkers en verbindingen ook allemaal wel passen. Dit is bij een Pioneer of ander soort scherm met 'tulp'-kabels natuurlijk een heel ander verhaal....

Prijsverschillen zijn soms groot, maar pas op met appels en peren vergelijken.
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Laast bewerkt: door MAS.

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 19:27 #28447

• Henk1959
  • Henk1959's Profielfoto
  • aanwezig
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • Coupe 2.7 V6, My Slice of Heaven
  • Ontvangen bedankjes 95
Ik heb ook zelf een achteruit rij camera ingebouwd, bij mij zit de camera in het rechtse kenteken lampje, dat ook nog functioneel is, was speciaal voor mijn type auto, maar je krijg ze ook voor andere type auto,s. De camera is full hd, dus prima beeld via mijn autoradio, die ook full hd is, ook een chinese cloon. De aansluiting van achter naar voor heb ik gerealiseerd, doormiddel van een draadloze verbinding. Achter aangesloten via de stroom van het achteruit rij licht. en voor op de assesoire stroom. Deze draadloze verbinding koste me €15, en werkt al meer dan een jaar uitstekend, heb geen gaten hoeven boren, dan heb gekeken waar de kentekenverlichtings kabel de auto inging, en met een stijve draad, de kabel van de kamera de wagen ingetrokken.

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 19:54 #28448

@ MAS

Ik begrijp wat je zegt, alleen hoeft een af fabriek camera niet beter te zijn dan een "Chinese" aftermarket camera.

In het geval van mijn originele achteruitrij camera durf ik zelfs te stellen dat een aftermarket camera met een geheel (goedkopere) kunststof behuizing beter is!

De originele mobis camera gebruikt deels een aluminium behuizing wat gaat corroderen en zodoende ervoor zorgt dat de rubberen afdichting gaat lekken en hierdoor heeft men laat van vocht in de camera, het bekende probleem van de achteruitrijcamera van Hyundai/Kia. Indien men (hoogwaardig) kunststof had gebruikt dan dit probleem niet bestaan.

Ik heb zelf de mobis camera gedemonteerd en de componenten zijn niet hoogstaand. Het is een zeer eenvoudige SD camera en in de lage loon landen zoals oa China zal die originele camera geproduceerd worden voor hooguit 5 à 10,-

Daarom is deze DIY een eye opener voor mensen die denken; "als er maar een merk sticker opzit oid, dan zal het kwalitatief wel beter zijn".

Pure misleidende marketing en beschamend om te zien dat zo een kwalitatief slechte camera 30 keer over de kop gaat.

Als het nou een HD camera zou zijn met night vision en automatische piloot...... tja ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TucsonV6

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 22:29 #28449

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz

Krommeister schreef : @ MAS

Ik begrijp wat je zegt, alleen hoeft een af fabriek camera niet beter te zijn dan een "Chinese" aftermarket camera.

In het geval van mijn originele achteruitrij camera durf ik zelfs te stellen dat een aftermarket camera met een geheel (goedkopere) kunststof behuizing beter is!

De originele mobis camera gebruikt deels een aluminium behuizing wat gaat corroderen en zodoende ervoor zorgt dat de rubberen afdichting gaat lekken en hierdoor heeft men laat van vocht in de camera, het bekende probleem van de achteruitrijcamera van Hyundai/Kia. Indien men (hoogwaardig) kunststof had gebruikt dan dit probleem niet bestaan.

Ik heb zelf de mobis camera gedemonteerd en de componenten zijn niet hoogstaand. Het is een zeer eenvoudige SD camera en in de lage loon landen zoals oa China zal die originele camera geproduceerd worden voor hooguit 5 à 10,-

Daarom is deze DIY een eye opener voor mensen die denken; "als er maar een merk sticker opzit oid, dan zal het kwalitatief wel beter zijn".

Pure misleidende marketing en beschamend om te zien dat zo een kwalitatief slechte camera 30 keer over de kop gaat.

Als het nou een HD camera zou zijn met night vision en automatische piloot...... tja ;)

Ik weet dat het een probleem is, heb meerdere exemplaren mogen/moeten vervangen vanwege vochtproblemen en wazige beelden...
Maar volgens mij schreef ik ook: Ik zeg niet dat een af-fabriek BETER of SLECHTER is......

Camera ingebouwd achter 01 mei 2017 23:54 #28450

• TucsonV6
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
De insteek is duidelijk. Alle DIY items die ik heb geplaatst zijn er niet alleen voor om te laten zien maar zeker ook om anderen over de streep te trekken om er zelf aan te beginnen en nog leuker voor een goed resultaat en nog veel leuker voor WEINIG :woohoo: .
Zolang er garantie op de wagen zit zal iedereen bij defecten bij de dealer aankloppen. Maar zodra de garantie is verlopen veranderd dit toch al snel en dan is de stemming gauw verpest als je een gepeperde rekening krijgt of als je een prijs opgave vraagt. De partner zal waarschijnlijk zeggen dat je camera ff ergens in kan steken want er liggen nog een paar rekeningen of..........vul maar in ;) .

Maar ff terug te komen op de rubriek. Zijn er nog meer bestuurders die hun Project willen weergeven?

2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Camera ingebouwd achter 02 mei 2017 17:10 #28452

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz

TucsonV6 schreef : De insteek is duidelijk. Alle DIY items die ik heb geplaatst zijn er niet alleen voor om te laten zien maar zeker ook om anderen over de streep te trekken om er zelf aan te beginnen en nog leuker voor een goed resultaat en nog veel leuker voor WEINIG :woohoo: .
Zolang er garantie op de wagen zit zal iedereen bij defecten bij de dealer aankloppen. Maar zodra de garantie is verlopen veranderd dit toch al snel en dan is de stemming gauw verpest als je een gepeperde rekening krijgt of als je een prijs opgave vraagt. De partner zal waarschijnlijk zeggen dat je camera ff ergens in kan steken want er liggen nog een paar rekeningen of..........vul maar in ;) .

Maar ff terug te komen op de rubriek. Zijn er nog meer bestuurders die hun Project willen weergeven?

Binnenkort:
een DIY Afstandbediening CDV inbouwen.
een DIY DRL inbouwen
een DIY loslatende blanke lak herstellen
en waarschijnlijk nog een paar.......

Camera ingebouwd achter 16 aug 2018 17:17 #35391

Mooie instructie!
Ligt de kabel van achter naar voor er al in, naar de radio?

Camera ingebouwd achter 20 sept 2018 19:37 #35686

• TucsonV6
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
Sorry voor de late reactie, ja de kabel ligt via de dorpel geheel naar voren.

• Pagina:
  • 1

Tijd voor maken pagina: 0.547 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2019. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.