• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

DIY: Thermostaat vervangen GK 03+

  • JasonVT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden - 6 jaren 8 maanden geleden #29596 door JasonVT
Benodigdheden
- (Combinatie)tang voor de koelvloeistof veerklem
- 12mm socket
- Opvangbak
- Thermostaat

1. Plaats de opvangbak onder de auto.
2. Volg de onderste koelvloeistof buis deze eindigt vervolgens hier, haal de stekker los.




3. Haal het plastic kapje van het thermostaathuis, deze zit vast aan de kabels dus heel ver kan je er niet vanaf komen op een nette manier, dit hoeft ook niet laat hem lekker hangen.



4. Haal de koelvloeistof buis los door middel van een (combinatie)tang, laat hem omhoog staan zodat er zo min mogelijk vloeistof uit je radiator loopt.



5. Haal de twee moertjes los die het thermostaathuis verbindt met de motor.



6. Vervolgens zie je de thermostaat zitten, haal deze eruit en leg hem opzij samen met de oude pakking, indien je een nieuwe pakking hebt gekocht.




7. Plaats de nieuwe thermostaat op zijn plek, met het loszittende pinnetje naar boven.



8. Plaats de nieuwe pakking op zijn plaats, en schroef het thermostaathuis weer vast.




9. Doe vervolgens het zwarte kapje weer op zijn plaats, en doe de stekker weer vast waar hij hoort.



10. Houdt er rekening mee dat er koelvloeistof verloren is gegaan, deze kan je hergebruiken eventueel, echter is dit niet aan te moedigen. Het liefst een beetje nieuw vloeistof erin doen tot hij nokje vol zit, motor laten lopen met de dop eraf, verwarming aan (zonder a/c) op de hoogste stand, “ventilator” op de laagste stand. In de buizen knijpen zodat alle luchtbellen eruit gaan, auto laten lopen tot de ventilator aanslaat, weer uitslaat en daarna weer aanslaat. Ondertussen goed je watertemperatuur bekijken en je bent klaar.
Laatst bewerkt 6 jaren 8 maanden geleden door JasonVT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #29600 door MAS
Beantwoord door MAS in topic DIY: Thermostaat vervangen GK 03+
Advies:

Onderin de radiateur zit een aftapplug. Draai deze open zodat het koelvloeistofniveau zakt tot onder thermostaatniveau.
Nu kan je de werkwijze volgen, zoals hierboven.
Hierna kan je de koelvloeistof weer hergebruiken, mits je het in een schone opvangbak hebt laten lopen.
Let op: natuurlijk wel de aftapplug weer terugzetten. Het is een kunststofplugje, dus handvast (anders breekt het).

Zo werk je schoon en heb je zo min mogelijk koelvloeistof over de versnellingsbak heen.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • JasonVT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #29601 door JasonVT
Beantwoord door JasonVT in topic DIY: Thermostaat vervangen GK 03+

MAS schreef : Advies:

Onderin de radiateur zit een aftapplug. Draai deze open zodat het koelvloeistofniveau zakt tot onder thermostaatniveau.
Nu kan je de werkwijze volgen, zoals hierboven.
Hierna kan je de koelvloeistof weer hergebruiken, mits je het in een schone opvangbak hebt laten lopen.
Let op: natuurlijk wel de aftapplug weer terugzetten. Het is een kunststofplugje, dus handvast (anders breekt het).

Zo werk je schoon en heb je zo min mogelijk koelvloeistof over de versnellingsbak heen.


Klopt helemaal!
Persoonlijk was het voor mij niet echt noodzakelijk doordat er gloednieuwe koelvloeistof in zat en ik net de radiator had vervangen, daarna kwam ik er pas achter dat de thermostaat verrot was haha, maar goed om het erbij te noemen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 9 maanden geleden #29603 door MAS
Beantwoord door MAS in topic DIY: Thermostaat vervangen GK 03+

JasonVT schreef :

MAS schreef : Advies:

Onderin de radiateur zit een aftapplug. Draai deze open zodat het koelvloeistofniveau zakt tot onder thermostaatniveau.
Nu kan je de werkwijze volgen, zoals hierboven.
Hierna kan je de koelvloeistof weer hergebruiken, mits je het in een schone opvangbak hebt laten lopen.
Let op: natuurlijk wel de aftapplug weer terugzetten. Het is een kunststofplugje, dus handvast (anders breekt het).

Zo werk je schoon en heb je zo min mogelijk koelvloeistof over de versnellingsbak heen.


Klopt helemaal!
Persoonlijk was het voor mij niet echt noodzakelijk doordat er gloednieuwe koelvloeistof in zat en ik net de radiator had vervangen, daarna kwam ik er pas achter dat de thermostaat verrot was haha, maar goed om het erbij te noemen :)


Oud of nieuwe koelvloeistof, maakt niet uit. Koelvloeistof vang je op en laat je niet over je bak lopen als je zomaar ergens een slang losneemt. Of wat denk je van de koelvloeistof die er ineens uitkomt als je de thermostaat verwijderd. Aftappen is altijd het beste.

En tap je netjes af via de aftapplug komt er ook echt geen vuil bij.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.