• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

Ventiel dopjes

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #31766 door Tucson V60
Ventiel dopjes werd gestart door Tucson V60
Velen staan er niet bij stil maar een 'tip' voor de liefhebbers van metalen ventiel dopjes die je o.a. uit China of bij de Action kan kopen maar ook de kunststof dopjes.

Voordat je deze er op draait geef het dopje een vingertopje vet of vaseline dit voorkomt dat deze vast komen te zitten door oxidatie/zout. Draai deze er ook niet VAST op maar gewoon eind vast is ok. Doe je dit niet kom je of een keer te staan bij een tank station o.i.d. om de banden op druk te brengen of te controleren. Verwijderen kan dan alleen bij de garage of banden specialist en kost je zeker 15euro band eraf halen, ventiel vervangen en opnieuw balanceren nog maar afgezien van de tijd.

Dit geldt uiteraard ook voor de afneembare antennes waarbij de kosten nog verder kunnen oplopen mocht deze compleet vast geroest zitten.

Heb je zelf ook tips of ideeën plaats ze dan binnen deze rubriek.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #31767 door MAS
Beantwoord door MAS in topic Ventiel dopjes
Bij ventielen met sensoren kan de schadepost nog hoger zijn. Denk aan 4 SPECIALE ventielen (sensoren kunnen vaak worden overgezet).

Balanceren is vaak niet nodig als de band thv ventiel een stuk naar binnen wordt gedrukt.
Je kan dan ventiel vervangen, band oppompen en daarna op juiste druk zetten.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #31772 door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic Ventiel dopjes

MAS schreef : Bij ventielen met sensoren kan de schadepost nog hoger zijn. Denk aan 4 SPECIALE ventielen (sensoren kunnen vaak worden overgezet).

Balanceren is vaak niet nodig als de band t.h.v. ventiel een stuk naar binnen wordt gedrukt.
Je kan dan ventiel vervangen, band oppompen en daarna op juiste druk zetten.


Meestal drukken ze deze band toch over die zijde naar beneden en is deze meestal los van de velg - verschilt van type velg - en wil een goede bandenspecialist je hierna niet terug zien - afgezien van de ergernis en tijd - omdat er toch een trilling in het stuur zit daarom toch even op de balanceer machine. Daarbij voorkomen is beter dan genezen toch.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #31775 door MAS
Beantwoord door MAS in topic Ventiel dopjes

TucsonV6 schreef :

MAS schreef : Bij ventielen met sensoren kan de schadepost nog hoger zijn. Denk aan 4 SPECIALE ventielen (sensoren kunnen vaak worden overgezet).

Balanceren is vaak niet nodig als de band t.h.v. ventiel een stuk naar binnen wordt gedrukt.
Je kan dan ventiel vervangen, band oppompen en daarna op juiste druk zetten.


Meestal drukken ze deze band toch over die zijde naar beneden en is deze meestal los van de velg - verschilt van type velg - en wil een goede bandenspecialist je hierna niet terug zien - afgezien van de ergernis en tijd - omdat er toch een trilling in het stuur zit daarom toch even op de balanceer machine. Daarbij voorkomen is beter dan genezen toch.


Alles kan goed-beter-best... Maar als bij "mijn" auto er geen trilling in het stuur waarneembaar is, ik geen problemen heb en het enige probleem is het ventieltje. Dan hoeft de garage voor mij de 4 wielen niet te balanceren. Hou dat geld liever in mijn zak, geef het wel uit als ik weer nieuwe banden ga monteren.

Je zou dan ook bij elke beurt (inspectie/klein/groot) je banden kunnen laten balanceren. Want elke band heeft na verloop van tijd wel iets onbalans. Maar vaak is dit zo weinig dat je het niet merkt.

Jij laat ook je auto niet bij elk 'stoeprandje' opnieuw uitlijnen. Terwijl de sporing echt wel iets afwijkt van de optimale stand.

En mocht je dan zo goed voor je auto willen zorgen, dan controleer je elke maand je bandenspanning. In dat geval gaan je ventieldopjes ook niet echt vastzitten.


Maar ieder zijn keuze.... ik heb in mijn carriere genoeg ventieltjes gewisseld en de wielen daarna op de machines gehad om te controleren op onbalans. Ook in mijn fast-ftitters tijd geprobeerd EXTRA omzet te maken, door klanten aan te bieden de andere wielen te controleren (en bij minder dan 15 gram onbalans het gratis te doen).
Alles kan gewoon goed-beter-best.... maar of het soms ook echt nodig is?

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #31776 door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic Ventiel dopjes
MAS dat is jouw persoonlijke mening/opvatting en dat is prima.

Ik check wel mijn bandenspanning regelmatig en zeker ook omdat ik de middelen hier voor heb. Trillingen in het stuur zouden mij mateloos irriteren en dat is mijn persoonlijke mening.
De tip was het voorkomen van het gaan vast zitten van één of meer ventiel dopjes meestal de after market versies. Er zijn velen berijders die niet de kennis hebben en vaak baad hebben van een éénvoudige bruikbare tip en het voorkomen van onnodige onkosten en vooral dit laatste was de strekking.

Misschien heb jij ook nog bruikbare éénvoudige tips?

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden door Tucson V60.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MAS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.