• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014

Lees meer
1 maand 3 dagen geleden - 1 maand 3 dagen geleden #55779 door vfrblues
  Vers op het forum en gelijk een technisch uitdagende vraag.

De i10 met 1.2MPI motor uit 2014 (import) van m'n dochter staat bij mij voor de deur met de klacht dat deze vaak afslaat als je afremt en het toerental terugvalt naar stationair. Ook zit er niet veel pit in. Begonnen met het aansluiten van een (Foxwell) OBD analyzer ondanks het feit dat het MIL lampje niet aan was. Foutcodes P0011 en P0014 -> timingprobleem van beide nokkenassen. De betreffende solenoids getest op werking, werken perfect. Olie pas vervangen, netjes 5W30 zoals voorgeschreven. Het bijzondere is dat de analyzer aangeeft dat de gewenste positie van de inlaatnokkenas 33 graden zou moeten zijn, maar de actuele positie ruim 46 graden is; de uitlaatnokkenas fluctueert wel rond de gewenste -19 graden. De dutycycle van die solenoid is 6%, ofwel de ECU lijkt die nokkenas niet naar de juiste positie   te sturen. Als ik 12 volt op de solenoid zet met een externe voeding verstelt de nokkenas echter wel, dus ook de ECU zou dat moeten kunnen doen. Zou de ECU defect zijn of is er meer aan de hand? Ik wil sowieso een nieuwe timingkit monteren gezien de km stand (118.000km) maar betwijfel of dat het probleem helemaal gaat oplossen. En even een 2e hands ECU monteren lijkt me lastig gezien je van alles in moet (laten) leren, toch? Wat verder nog opvalt is dat de gewenste waardes niet veranderen bij andere toerentallen en dat het MIL lampje niet oplicht ondanks deze beide actieve foutmeldingen, ook niet tijdens de check als je het contact aanzet.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties!
Groet,
Marty.
Laatst bewerkt 1 maand 3 dagen geleden door vfrblues.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 maand 19 uren geleden #55795 door Arnold
Beantwoord door Arnold in topic CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014
Hoi Marty,

volgens mij is het inderdaad niet even ecu uitwisselen en klaar om te testen.
Mijn eerste gedachte was ook timing (ketting) Maar ook zoals je aangaf, of dat zo veel zal uitmaken.......
Wanneer je de kleppendeksel er af hebt, de auto in versnelling en je danst hem naar voor en achter blijft de ketting dan wel strak?

 

Nice and smooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 maand 7 uren geleden #55801 door vfrblues
Beantwoord door vfrblues in topic CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014
Dank voor je reactie. De kleppendeksel heb ik nog niet los, ik hoop binnenkort de timing kit te kunnen installeren, gezien de km stand geen overbodig werk, en zal hier melden of dat heeft geholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 weken 5 dagen geleden #55819 door vfrblues
Beantwoord door vfrblues in topic CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014
Nog niet de nieuwe kit gemonteerd, maar intussen wel duidelijk gekregen dat de ketting flink gerekt is en overgesprongen is. Heeft al schade aan de zijafdekplaat veroorzaakt. Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 weken 4 dagen geleden #55820 door galaxis
Beantwoord door galaxis in topic CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014
Toch de ketting, het broertje van het zustermerk Kia , de Picanto kent deze kwaal ook helaas.

Er zit denk ik niks anders op dan de ketting te vervangen. Hopelijk geen verdere schade.

Verbruik Ioniq
[IMG

Mijn Hyundai's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 3 dagen geleden - 1 week 3 dagen geleden #55931 door vfrblues
Beantwoord door vfrblues in topic CVVT of ECU probleem? i10 1.2 2014
Intussen de nieuwe kit gemonteerd, de onderste geleider was ook wat kleiner geworden. Niet alleen een nieuwe ketting gemonteerd maar ook de tandwielen op de krukas en nokkenassen, en alle geleiders. En gelijk ook maar de waterpomp. Motortje draait weer lekker. Door naar de volgende uitdagingen (koppeling vervangen, kachelblower).     

 
Laatst bewerkt 1 week 3 dagen geleden door vfrblues.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.