Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Behandeling van de turbomotor

Behandeling van de turbomotor 15 juni 2018 23:52 #34692

De afgelopen week hebben we de eerste 300 kilometer met de nieuwe I20 gereden. Het was wel wennen moet ik zeggen. De I20 Go met 1200 motor reed heel soepel. Bij 60 km per uur kon je hem in de vijfde versnelling zetten en hij ging zonder enig protest. Bij gas geven versnelde hij soepel.
De nieuwe met 1 liter turbomotor vindt het niet leuk als je hem bij 80 km per uur in z'n vijf zet. Dan maakt de motor 1800 toeren en begint hij te brommen.
Ik geniet wel van de motor. De turbo power is heerlijk. Op de snelweg rijdt de auto zeer comfortabel. De techniek van Hyundai heeft met de nieuwe I20 een forse stap vooruit gemaakt.
Ik heb me wat verdiept in de wijze waarop ik de auto moet inrijden en hoe ik er verder mee moet omgaan. Als ik het allemaal zo lees denk ik: Laten we hopen dat de boel lang heel blijft.
Advies op internet is om de eerste 2000 kilometer het toerental tussen 2000 en 4000 toeren per minuut te houden. Rijd je onder de 2000 toeren, dan zou er motorschade kunnen ontstaan. Dus rijd ik nu met 80 km per uur braaf in z'n 4e versnelling om maar boven de 2000 toeren te rijden.
Maar is dat echt wel nodig? De indicator geeft bij 70 km per uur al aan dat ik naar 5 moet schakelen.
Geadviseerd wordt om de motor na een rit waarbij de turbo is gebruikt nog even een minuut stationair te laten draaien.
Maar als ik de laatste 5 minuten de turbo niet gebruikt heb, hoef ik de motor toch niet te laten draaien? Hoe weet ik of de turbo mee doet? Op het dashboard wordt dat niet aangegeven.
Ik wil het zaakje graag lang heel houden. Daarom stel ik bovenstaande vragen hier maar even. Met de antwoorden kunnen anderen ook hun winst doen, denk ik maar zo.
Overigens herken ik de hier op het forum aangegeven klachten over de versnellingsbak van de nieuwe I20 niet. De auto schakelt soepel in de eerste versnelling en ook in de achteruitrijversnelling. Wellicht toch een exemplarisch probleem.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Behandeling van de turbomotor 18 juni 2018 08:24 #34702

• galaxis
  • galaxis's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • I40 business ed. Wagon
  • Ontvangen bedankjes 30
Over de inrij periode kan ik je weinig vertellen helaas, wel over het na draaien van je wagen. De turbo draait gigantisch veel rondjes per minuut, vooral als je een flink snelweg rit heb gemaakt of een flink vlotte rit achter de rug heb is het verstandig om niet direct je motor uit te zetten maar even 1 minuutje te wachten zodat de olie de turbo kan afkoelen.

Dat is mij althans verteld destijds toen ik begon met turbo motoren te berijden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: I20 rijder, Willie Wortel

Behandeling van de turbomotor 04 dec 2018 22:19 #36384

Ik herken me helemaal in je opmerkingen over het opschakelen bij 70 km naar de 5e versnelling.
Eigenlijk vreemd daar de motor al bij 1500 tpm zijn maximaal koppel heeft.
Het geluid wat de motor dan maakt is inderdaad een brom die lijkt of de motot het "uit zijn tenen moet persen"
Zelf schakel ik ook pas boven de 80 km over naar de 5e versnelling, dan klinkt het allemaal wat beter. en lijkt me voor het blok ook gezonder.
De turbo nog een minuutje laten draaien heeft alleen nut als je bij wijze van spreken recht van de snelweg je oprit zou oprijden.
Bij normale ritten op 50 en 80 km wegen is daar geen reden voor en kun je gelijk de motor uitzetten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Laast bewerkt: door Bulander.
  • Pagina:
  • 1

Tijd voor maken pagina: 0.843 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online