Forum

Meer onderwerpen »

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 02 nov 2018 12:40 #36044

• mikeu
  • mikeu's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi, ik ben hoogstwaarschijnlijk een toekomstige eigenaar van een i20 1.0 T-GDI of een HP uitvoering.
Momenteel speur ik de websites af voor een goede deal, recent model met een lage kilometerstand.
Heb al eerder een testrit gemaakt in een HP..Wat een heerlijke auto, wat compleet en een goede zit..maar de motor houdt niet over...
Ik heb daarom afgezien van de koop..vooral omdat ik hoorde dat er ook een turbo versie op de markt was. Vele lovende woorden over laatst
genoemde uitvoering waardoor ik mij nu afvraag..hoe zit het met de betrouwbaarheid van de turbo.
Ik hoor mensen praten over “eerst een minuutje warm laten draaien” of even stationair laten draaien alvorens uit te zetten omdat er anders olie in de
turbo zou achterblijven.
Zijn er twijfels bij mensen die dat toch liever de HP versie hadden genomen i.p.v. de T-GDI.
Wat ik graag verneem van eigenaren is hoe bevalt de T-GDI in de praktijk?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 07 nov 2018 08:30 #36084

• galaxis
  • galaxis's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • I40 business ed. Wagon
  • Ontvangen bedankjes 28
Mijn wederhelft heeft een i20 1.0T-GDi uit 2018 black edition.

De 1.0 snort er goed op los, behoorlijk koppel al vroeg beschikbaar door de turbo, en als je hem lekker laat door lopen in toeren sleurt hij goed aan de i20. Het verbruik is gemiddel 6.2 L/100KM, dat is gecombineerd verbruik. Absoluut een hele fijne motor.

Het enige wat even wennen is de loop van de 3-cilinder bij koudstart, dan voel je gewoon , als de motor warm is loopt deze stationair gewoon erg rustig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, mikeu

Laast bewerkt: door galaxis.

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 07 nov 2018 23:12 #36095

• mikeu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Galaxis,

Allereerst dank voor je antwoord..
Er is dus geen twijfel bij jullie geweest, goed om te horen. Ik had al eerder begrepen dat de t-gdi is dorstiger zou zijn dan de 1.2 HP versie.
Wat ik bij de proefrit in de HP versie miste was het gebrek aan een powermoment, het echt even goed doorpakken van de motor.
Ik rijd nu nog een poeltje Corsa uit de vorige eeuw. Zal een wereld van verschil worden. Moet zeggen dat de Corsa wel erg betrouwbaar is, maar naar
zeggen van mensen als de “wegenwachters” van de ANWB zou de i20 niet of nauwelijks op het lijstje van onbetrouwbaar staan.

Groet Mike

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 12 nov 2018 12:27 #36141

• Marv46
  • Marv46's Profielfoto
  • Clubkrant / meeting organisator
  • Ontvangen bedankjes 55
Moderne turbo's zijn lang niet meer zo gevoelig als de turbo's uit de jaren 80 en 90. Ondanks dat is het met iedere motor (of er nou een turbo op zit of niet) handig om hem eerst rustig warm te rijden. Jonge bestuurders zullen wel bekend zijn met "het nieuwe rijden", dat is dus ideaal voor het warm rijden. Warm laten draaien kan (hoewel de meningen verschillen of dat geen hogere slijtage op zal leveren), maar duurt eigenlijk veel te lang. Zelfs met warm rijden ben je ongeveer 10/15 minuten bezig voordat alles goed op bedrijfstemperatuur is. Dit duurt met stationair draaien dus nog een stuk langer. Het is overigens een misverstand dat de motor compleet op bedrijfstemperatuur is als de temperatuur van de koelvloeistof op het metertje in de goede stand staat. Op dat moment kunnen delen zoals het oliecircuit nog op een veel lagere temperatuur zitten.

Ook aan het einde van de rit is het handig om de motor niet na "zware inspanningen" direct stil te zetten. Bij een draaiende motor loopt de motorolie door de turbo heen om de turbo te koelen en te smeren. Als de motor direct wordt uitgezet als alles nog goed warm is, zal er geen olie meer door de turbo gepompt worden. Dit zorgt ervoor dat de olie die nog in de turbo zit veel te warm wordt, waardoor de olie uiteindelijk minder goed gaat werken en zelfs vastgekoekt kan raken in de turbo. Daarnaast kan de turbo zelf ook zijn resterende warmte niet kwijt, waardoor deze intern ook te warm kan worden.

Hoewel een turbo dus iets meer zorgvuldigheid vergt, zal een turbo zoals deze bij (normaal) verstandig gebruik geen problemen moeten opleveren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mikeu

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 12 nov 2018 17:39 #36149

• mikeu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Marv,

Met wat je aangeeft zou het ook kunnen om je Start/Stop functie uit te schakelen, dus dat je gewoon bij stilstand
de motor stationair laat draaien. Dan is de regelmaat van aan/uitschakelen van de motor ruim minder frequent lijkt mij..

Laast bewerkt: door mikeu.

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 12 nov 2018 19:14 #36154

• Morgoth
  • Morgoth's Profielfoto
  • Special member ++
  • Special member ++
  • Tucson
  • Ontvangen bedankjes 106
Kom op jongens. Stationair warm laten draaien is super slecht voor het milieu! Dat kan echt niet meer. Tegenwoordig rij je direct na het starten gewoon rustig weg zonder direct hoog in de toeren te gaan rijden. Hoge toeren is trouwens ook hoog brandstofverbruik!

Vroeger met de grote turbo's met veel massa was het verstandig om de motor niet direct uit te zetten na een hoog toerental te hebben gedraaid. Dat hoeft bij de kleine lichte turbo's van tegenwoordig echt niet meer. Bovendien koop je geen i20 als je met een noodgang plankgas je woonerf op wilt stuiven om op de oprit met blokkerende wielen te stoppen. In dat geval koop je een verlaagde oude golf en een petje.
Dus schakel aub de stop & go niet uit! Slecht voor het milieu en slecht voor het verbruik.

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 12 nov 2018 19:50 #36157

• Marv46
  • Marv46's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 55
Meestal kun je het stop-start systeem uitschakelen. Persoonlijk vind ik het een ontzettend irritant systeem, en zet ik het daarom altijd uit of gebruik ik het niet als ik in auto's rijd waar het in zit. Naast dat de brandstof- en uitstootbesparingen minimaal zijn, zorgen dat soort systemen voor een nog tragere reactietijd dan normaal. Die enkele keer dat je langer stil staat voor bijvoorbeeld een meervoudige spoorwegovergang, zet ik mijn motor wel handmatig uit.

Maar, het stop-start systeem heeft een flink aantal eisen waaraan het moet voldoen voordat het in werking gaat als je ergens stil staat. Hier zit bijvoorbeeld de eis bij dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. De kans dat het systeem de motor uit zet terwijl de turbo echt koeling nodig heeft, lijkt me daarom ook sterk.

@Morgoth: zoals ik zei heeft het weinig zin om stationair warm te laten draaien, dat duurt gewoon veel te lang. Buiten dat is onnodige uitstoot natuurlijk wel zonde. Hoge toeren staan overigens ook niet inherent gelijk aan een hoge uitstoot, mits het nuttig is: Voor het behoud van je auto en je brandstofverbruik is het het beste om vlot naar je gewenste snelheid te accelereren en dan in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Het "nieuwe rijden" (langzaam accelereren en vroeg doorschakelen) is niet alleen slecht voor de doorstroming in het verkeer en het behoud van je auto, maar ook voor je verbruik. Je blijft immers veel langer in een lage (en dus inefficiënte) versnelling hangen in plaat van vlot (met het beste specifieke verbruik) naar de optimale versnelling. Ik denk trouwens wel dat dit een beetje buiten het topic gaat.

In dubio...een 1.2 HP of een 1.0 T-GDI 12 nov 2018 23:10 #36164

• Morgoth
  • Morgoth's Profielfoto
  • Special member ++
  • Special member ++
  • Tucson
  • Ontvangen bedankjes 106
Ben het gedeeltelijk met je eens. Alleen heeft een moderne motor, en zeker een turbo, een hoog koppel bij lage toeren. Koppel heb je nodig voor de acceleratie. Als je bij bv 2500 toeren al 80% van je koppel hebt, heeft verder in toerental rijden geen enkele zin.
Terug on-topic: ik zou zeker gaan voor de kleine turbo!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

• Pagina:
  • 1

Tijd voor maken pagina: 1.347 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online