Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Drastisch gestegen verbruik

Drastisch gestegen verbruik 09 jan 2019 15:26 #36632

• I20-2017
  • I20-2017's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste leden,

Een klein jaar, zo'n 25.000 km, rij ik nu in een I20 1.0 T-GDI Comfort, een erg fijne auto wat mij betreft.

Echter... ik rij met de auto voornamelijk snelweg, maar ook regelmatig file en stadsverkeer. Wel zijn de meeste ritten langer, de motor komt dus goed op bedrijfstemperatuur. Met mijn rijstijl kwam ik zo'n 20.000 km op een gemiddeld verbruik van 1 op 19.5, maar uitschieters naar de 1 op 20.

Begin december heeft de auto een beurt gehad en sinds die tijd is het verbruik drastisch verhoogd naar 1 op 16.5 gemiddeld. De rij-omstandigheden zijn gelijk gebleven, evenals de rijstijl. Rara hoe kan dat?
Het is nu winter, maar in oktober is het bijvoorbeeld een periode een stuk kouder geweest dan nu en toen reed ik ook gewoon 1 op 19. Opvallend detail is dat ik sinds die laatste onderhoudsbeurt bij belasting, dus optrekken een soort geblaas/gesis hoor dat onder de auto tegen het wegdek lijkt te slaan, alsof er ergens lucht ontsnapt waar dat niet hoort. Dit geluid was er voor de beurt zeker niet. Ik verwar het niet met het standaard geluid van de motor en turbo, want dat ken ik ondertussen goed :-)

Ik ben terug geweest naar de dealer met dit verhaal, maar uitlezen levert geen foutmeldingen op en de monteur "hoort niks vreemds". De dealer oppert dat het aan het weer zou liggen... hoe dan ook, ze willen nog wel verder kijken, maar wellicht is hier iemand die dit herkent en/of de oplossing weet, dan kan men al wat gerichter kijken. Goed om te weten, de dealer heeft geen software-updates gedaan.

Logisch dat de auto iets meer gaat verbruiken in de winter, maar zoals gezegd, in eerdere koude perioden was dat dus niet. Daarbij is het nu niet eens echt koud, het is meer een soort herfst.

Dat ik de verbuikscijfers zo goed weet komt overigens omdat ik de auto zakelijk rij en de leasemaatschappij dat dus netjes bij elke tankbeurt bijhoudt.

Ben benieuwd of iemand hier op aanslaat?

Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Drastisch gestegen verbruik 10 jan 2019 16:06 #36642

Das wel vreemd dat ie opeens minder zuinig presteert en het is nog niet eens koud geweest in Nederland

Er is geen andere brandstof gebruikt ?
Zijn er van de dealer nog metingen opgetekend ?

Onze hoofdsponsor Mas kan metingen doen en aan de hand daarvan zoeken en adviseren, maar dat is een ritje Lelystad en de onderrzoekskosten zijn voor jou
Echter als ie iets vaststelt en aanpast kun je de huidige dealer daarmee confronteren en de kosten claimen

Zo doorrijden zal ook de leasemaatschappij die de benzione afrekent niet blij mee zijn, maar dat terzijde

:--)) :ear: :hlogo:

Drastisch gestegen verbruik 10 jan 2019 18:39 #36646

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Ontvangen bedankjes 760
Als jij lucht hoort (gesis) en een hoger brandstofverbruik... dan lijkt het op een defecte of losgeschoten turboslang

Maar ja..... als de lamp niet brandt, gaat er bij veel monteurs ook geen lampje branden :)
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Drastisch gestegen verbruik 11 jan 2019 15:39 #36656

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de dealert iets te gemakkelijk jouw auto heeft geserviced :S

Zoals Mas al op afstand adviseert ....... is alles wel terug aangesloten :unsure: :whistle: :pinch:
We horen graag hier het vervolg

:--)) :ear: :hlogo:

Drastisch gestegen verbruik 16 jan 2019 14:39 #36736

• I20-2017
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank voor je reacties tot nu toe!

Ik tank vrijwel altijd bij dezelfde pomp om de hoek, Shell, af en toe eens elders in het land, maar altijd een van de A-merken. Daar is dus geen verandering in gekomen de laatste periode. Ik heb geen waarden van de dealer gezien/mogen ontvangen na het uitlezen.

Ik ga de suggesties meenemen, ik dacht zelf inderdaad ook aan iets van een (turbo) slang ofzo. Moet wel zeggen dat ik geen noemenswaardige veranderingen in power merk, maar dus wel in het verbruik..

Mochten we er niet uitkomen, dan zal ik zeker ook de gegeven tip van het nameten door Mas meenemen.

Mochten er nog andere mensen tips hebben, dan hoor ik het uiteraard graag. Ik kom sowieso op de afloop terug!

Drastisch gestegen verbruik 16 jan 2019 15:31 #36737

• IX35Con
  • IX35Con's Profielfoto
  • aanwezig
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • IX35 2.0 CVVT Style
  • Ontvangen bedankjes 14
Winterbanden op laten leggen misschien? Of überhaupt nieuwe banden...
Samen met het koudere weer kan dat toch best wel invloed hebben.
Ik klaag maar niet, ik krijg mijn IX35 sowieso nauwelijks onder de 1 op 10 ;-)
Hyundai ix35 2.0 Style, keyless

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Sorry voor de profielfoto, das mijn andere hobby ;-)

Drastisch gestegen verbruik 16 jan 2019 16:39 #36741

• Grumpy
  • Grumpy's Profielfoto
  • aanwezig
  • Special member ++
  • Special member ++
  • I20 I-Motion Premium
  • Ontvangen bedankjes 75
De vraag van de winterbanden doet me ergens aan denken, ik heb nu 4 seizoenen banden, maar toen ik bij eerdere auto's winterbanden gebruikte hoorde ik ook een soort sissend geluid tegen het wegdek, vooral als ik optrok of gas bij gaf. Dat bleek een geluid te zijn van het profiel van de winterbanden op het wegdek wat dus alleen hoorbaar was bij versnellen. Ik nam aan dat het kwam door de andere (zachtere) samenstelling van het rubber.
Dus, heb je bij die laatste beurt ook een bandenwissel gedaan?

Drastisch gestegen verbruik 16 jan 2019 17:16 #36742

Als ik zuinig rijd, rij ik 5.1L/100km op zomerbanden en 5.8L/100km op winterbanden.

(wat oudere I20, met de 1.4).

Drastisch gestegen verbruik 29 jan 2019 17:19 #36899

• I20-2017
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • I20
  • Ontvangen bedankjes 1

Grumpy schreef : De vraag van de winterbanden doet me ergens aan denken, ik heb nu 4 seizoenen banden, maar toen ik bij eerdere auto's winterbanden gebruikte hoorde ik ook een soort sissend geluid tegen het wegdek, vooral als ik optrok of gas bij gaf. Dat bleek een geluid te zijn van het profiel van de winterbanden op het wegdek wat dus alleen hoorbaar was bij versnellen. Ik nam aan dat het kwam door de andere (zachtere) samenstelling van het rubber.
Dus, heb je bij die laatste beurt ook een bandenwissel gedaan?

Dat is wel interessant, dat je zo'n geluid bij je banden hebt gehoord, klinkt wel herkenbaar.

Er liggen inderdaad winterbanden op, echter zijn die er wel een aantal weken voor de beurt onder gegaan. 4 splinternieuwe Michelin Alpin 5. In de eerste weken is het mij niet zo opgevallen, maar ik wil niet uitsluiten dat het wellicht toch daar van afkomstig zou kunnen zijn. Ik neem dat mee. Overigens wel prima banden, deze periode komen ze pas echt mooi van pas :-)

Qua verbruik weet ik wel zeker dat het verschil pas na de beurt is gekomen en niet direct na de bandenwissel.

Verbruik is nu weer wat gestegen naar 1 op 17,5 de afgelopen week... hoe dan ook, volgende week naar de dealer, wordt vervolgd dus!

Drastisch gestegen verbruik 20 mei 2019 22:22 #38066

We zijn vier maanden verder. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mijn I20 1.0 GDI comfort mag eind deze maand voor zijn eerste servicebeurt. Ik heb nu ook zo'n prachtig verbruik van 1 op 19. Ik hoop dat ik dat kan houden na de beurt.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.833 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2019. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.