• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Accu loopt leeg

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden - 5 jaren 2 weken geleden #37463 door Titatommeke
Accu loopt leeg werd gestart door Titatommeke
Beste Forumleden,

Een kleine introductie: Mijn vriendin heeft sinds een tijdje een i20 uit 2010. Is (op de laatste kleine beurt na) altijd bij de dealer onderhouden. Heeft nu bijna 120K gereden.
Vandaag hadden we helaas voor de tweede keer (eerste keer 1 a 2 maanden geleden) dat de accu leeg was. De accu komt uit maart 2018 (orgineel hyundai) en voor de rest start de auto altijd normaal. De vorige keer dachten wij dat we wellicht de achterklep niet goed dicht was en zo de accu leeg kwam te staan.
Na dat de accu een paar uur binnenshuis geladen heeft heb ik de accu er weer ingezet (Mijn vriendin had hem nodig). Ik vond het vreemd dat de accu in 36 uur helemaal leeg kan lopen.
Daarom heb ik het volgende gedaan:
-accu geplaatst
-auto was ontgrendeld met de sleutel (toen de accu er nog niet in zat)
-sleutel zat NIET in het contact
-lampen stonden nog aan( de hendel, de lampen zelf niet leek het)
-stoom gemeten tussen plus pool en accu klem (meter er dus tussen)

Toen mat ik een stroom van dik 3A. Bij een 50Ah accu is het dan na 16 uur wel gedaan.
Vervolgens het volgende gedaan:
-lampen met de hendel uitgezet-> stoom rond de 0.7A
-De deuren geopend en gesloten (interieur lampje handmatig uitgezet) -> stroom rond de 0.3A

Dit is dus zonder de sleutel in het contact te steken. Wat ik gek vind is dat de lampen zoveel verschil maakte. Als je de auto sluit gaan de lampen uit.
Samengevat 2 vragen:
- Wat voor stroom loopt er normaal als de auto gesloten is?
- Hoe kan de hendel van de verlichting van aan naar uit , (zonder sleutel in het contact) , zoveel verschil uitmaken?



Het voltage op de accu zakte tot ongeveer 10 v tijdens starten, laad systeem werkt. Het voltage daarvan was 14 v.

Alvast bedankt voor de tips

EDIT: Nog wat extra info. Er zat een telefoon oplader in de 12V poort maar geen telefoon zat er aan verbonden. In de OBDII poort zit een kasje van de verzekering.
Laatst bewerkt 5 jaren 2 weken geleden door Titatommeke.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #37464 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Accu loopt leeg
Het opladen van een accu duurt wel langer dan een paar uur.
Meestal ligt dit tussen de 12 en 24 uur en dat hangt af met hoeveel ampere je laad.
Dus als je te snel je accu weer in de auto zet zal deze wel starten maar zal ook snel leeg zijn als je een kort stukje rijdt.
Zou zeggen laad eerst de accu goed op.
Dan heb je een stroomverbruik van 0.3 amp.
Dat is omgerekend 3.6 watt.
Dan zou je denken van brand er nog ergens een lampje zoals die van de kofferbak of het dashboardkastje.
Maar je hebt het ook over kastje van de verzekering.
Die verstuurd ook regelmatig gegevens naar de verzekeringsmaatschappij.
Misschien verbuikt die de 3.6 watt wel.
Haal eens dat kastje los uit de ODB poort.
Als je dan op 0.0 amp uitkomt weet je waar de oorzaak ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden - 5 jaren 2 weken geleden #37469 door MAS
Beantwoord door MAS in topic Accu loopt leeg
Dit soort metingen moet op een juiste manier gedaan worden.
Moderne auto's gaan soms pas later in slaapstand. Iets wat oudere auto's niet hebben/kennen.

Soms daalt het verbruik in 1, 2 of 3 stappen. (bijvoorbeeld 0,7 ampere, 0,3 ampere en dan pas 0,03 ampere). En ligt het er ook aan of de auto helemaal is afgesloten, dus ook de motorkap gesloten....
Stel je sluit de auto af, maar de motorkap is nog open. Dan is de BCM/ETACS aan het wachten tot de motorkap ook gesloten is. De ruststroom is dan dus nog hoger dan dat de motorkap ook dicht is gegaan.

De ruststroom kan soms pas na 5 minuten echt in rust staan (soms nog langer). Deze mag normaal gesproken niet hoger zijn dan 30 milliampere, oftwel 0,03 ampere.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Laatst bewerkt 5 jaren 2 weken geleden door MAS.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Warmentuuter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #37470 door Titatommeke
Beantwoord door Titatommeke in topic Accu loopt leeg
Bedankt voor de reactie tot zover.
Ze heeft er zo'n 100 km vandaag mee gereden. Helemaal vol kan die dan inderdaad niet zijn.
Ik zal dit weekend met een datalogger over een langere periode meten wanneer alles dicht is.
Mijn bevindingen zal ik hier dan plaatsten. Zal ook de lampjes in de kofferbak en dashbord in de gaten houden
Over de accu zelf, erg leuk zal die het niet gevonden hebben om helemaal ontladen te zijn. Is daar nog wat zinnigs over te zeggen?
@MAS bedankt voor de waarde van die 30 milliampere. Heb ik in iedergeval een referentie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 week geleden #37507 door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic Accu loopt leeg
Zelfde geval met een Polo van mn vrouw
Rijdt ook nooit echte flinke stukken om op te laden, dus steeds slechter wordende accu status, meer starten dan opladen
En klep van de bagage blijft nog al eens open
Remedie : lampje /sensor uit de achterbak ontkoppeld en accu thuis zeker 24 uur langzaam bijladen, kan ie weer even een tijdje mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 week geleden - 5 jaren 1 week geleden #37533 door Titatommeke
Beantwoord door Titatommeke in topic Accu loopt leeg
Hallo allen,

Afgelopen weekend de stroom gemeten zoals eerder is vermeld. Ik heb 4 metingen gedaan over een langere periode:
-De lampen aanlaten met de anwb dongel verwijderd (waarbij de lampen automatisch uitgaan bij sluiten deuren)
-De lampen aanlaten met de anwb dongel
-De lampen uit met de anwb dongel verwijderd
-De lampen uit met de anwb dongel.

Zie de grafiek hieronder. Het verbruik zakt na ongeveer 5 minuten altijd naar 30mA of lager. Opvallend is dat de dongle na ongeveer 20 minuten in een slaap ,odus gaat waarbij het verbruik van de dongle rond de 1 mA ligt.


Omdat dit de lege accu niet kan verklaren ben ik verder gaan zoeken. Uiteindelijk heb ik het volgende "ondekt": Bij deze i20 gaan de lampen alleen uit als de volgende handeling elkaar opvolgt, motor uitzetten met contact sleutel->contact sleutel eruit halen-> bestuurders deur openen. Als je de motor uitzet, uitstapt en vervolgens via de bijrijdersdeur je tas pakt plus DE sleutel uit het contact haalt, blijven de parkeerlichten branden. Wellicht zijn er nog meerdere combinaties mogelijk waarbij de lampen dus niet vanzelf uitgaan. Vanaf nu wordt het dus ouderwets lampen uitzetten. Hopelijk is dat de oorzaak. Iets anders kan ik tot opheden niet vinden.

groeten
Tom
Bijlagen:
Laatst bewerkt 5 jaren 1 week geleden door Titatommeke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.