• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

elektrisch schema i20

[location]
5 jaren 2 weken geleden #37483 door
elektrisch schema i20 werd gestart door
Ik pas een i20 998cc 74Kw GB gekocht , en wil er een trekhaak onder plaatsen. Dat heb ik al bij vele wagens gedaan, maar bij Hyundai blijkt vooral de elektrische aansluiting niet zo eenvoudig. Alle leidingen zijn namelijk netjes weggestopt achter panelen, en dus onvindbaar zonder zowat de halve auto af te breken.
Weet er misschien iemand hoe en waar ik aan een elektrisch schema van deze wagen zou kunnen geraken?
Dan zou ik rechtstreeks van de kabelboom kunnen aftakken.

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #37490 door MAS
Beantwoord door MAS in topic elektrisch schema i20
Gewoon een goed kabelset aanschaffen, zit ook de handleiding bij.

Feit dat je op verschillende auto's het ooit hebt ingebouwd, wil niet zeggen dat je het op moderne auto's ook zo kan aansluiten.
Bedradingen worden steeds dunner en daarom is een extra relaiskast bijna altijd noodzaak geworden. Of je moet willen dat je bedrading gaat meegloeien als je je verlichting aanzet, lijkt mij niet wenselijk.

Bv een Bosal set voor 7 of 13 polig.
www.winparts.nl/bagage-transport/kabelse...fD_BwE#specificaties
of
www.winparts.nl/bagage-transport/kabelse...HEAYYASABEgJBqvD_BwE

Tja... kost misschien een beetje geld... maar een uitgefikte kabelboom met allerlei storingen erbij is duurder.
Ik zou het zelf niet anders aansluiten dan met zo'n set.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

[location]
5 jaren 2 weken geleden #37493 door
Beantwoord door in topic elektrisch schema i20
Ik koppel de lichten van mijn aanhangwagen uiteraard via een Trail-tec, en niet rechtstreeks van de bestaande bedrading.
Het probleem is niet dat ik niet weet hoe, maar wel waar. M.a.w.: vanaf de kabelboom, zonder overal de panelen te moeten verwijderen, om bij de respectieve lichten te geraken.
Daarom zou een elektrisch schema gemakkelijker zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #37494 door MAS
Beantwoord door MAS in topic elektrisch schema i20

aladdin schreef : Ik koppel de lichten van mijn aanhangwagen uiteraard via een Trail-tec, en niet rechtstreeks van de bestaande bedrading.
Het probleem is niet dat ik niet weet hoe, maar wel waar. M.a.w.: vanaf de kabelboom, zonder overal de panelen te moeten verwijderen, om bij de respectieve lichten te geraken.
Daarom zou een elektrisch schema gemakkelijker zijn.


Voor de prijs van een kant en klaar set met bedrading en schema, zou ik zelf niet gaan lopen klooien.
Wel een nieuwe auto rijden, maar een paar tientjes uitgeven voor een kabelset is teveel..... lijkt mij verkeerde zuinigheid.
Panelen zal je toch wel moeten verwijderen, om bij de kabelboom te koemn. Dan is het meten voor de juiste draden ook geen probleem. Zelfs zonder schema kan je aan de hand van de achterlichtunits zo zien welke draad voor welke functie is.

En waarom een losse trail-tec kopen, als deze al in een auto-specifiek-set zit?
Heb je meteen de connectoren eraan, is het bijna plug-and-play.

En op een schema zie je ook niet precies waar de stekkers zitten, of hoe de panelen los moeten. De handleiding bij het set, zegt precies welke delen je moet verwijderen om het het set goed in te kunnen bouwen.

Dit is een vraag als: ik koop een apparaat MET handleiding, maar willen jullie ook nogmaals de handleiding geven.....

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

[location]
5 jaren 2 weken geleden #37495 door
Beantwoord door in topic elektrisch schema i20
U begrijpt duidelijk niet waarover ik het heb. Ik wil gewoon aftakken op 1 punt van de kabelboom, om geen halve auto te moeten afbreken en overal losse draden te moeten leggen.
Op die manier hoef ik de connectoren niet te gebruiken van de complete set die ik uiteraard wel heb gekocht, noch 5 aparte draden door allerlei openingen te wurmen.
In tegenstelling tot andere auto’s, waar je heel gemakkelijk bij de lampjes kan komen via de koffer (en dus ook aftakken), is bij Hyundai zelfs het vervangen van een lampje nodeloos omslachtig gemaakt. Complete lichtblokken moeten worden verwijderd. Deze zijn dan nog bevestigd met plastic lipjes, zodat de kans groot is dat die afbreken.
Uw opmerking over mijn vermeende gierigheid “Wel een nieuwe auto rijden, maar een paar tientjes uitgeven voor een kabelset is teveel” is dus niet alleen onbeschoft, ze is volledig fout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #37497 door MAS
Beantwoord door MAS in topic elektrisch schema i20
Tja, Aladdin.. de geest is uit de fles. Natuurlijk kan JIJ wel toveren....

Waarom zou een fabrikant niet zo slim zijn, zoals jij bent. Die denken in deze tijd van: tijd is geld.... laten we het zo moeilijk mogelijk maken.
Als ze het zo makkelijk op EEN plek hadden kunnen aftakken, dan hadden ze dat wel gedaan.
Dan was er heus wel een andere fabrikant gekomen met een beter alternatief. Wij hebben jaren in een kabelboom de juiste draden moeten zoeken en daar het een en ander op aan moeten sluiten. Zelfs met deze nieuwe setjes moeten we vaak nog bedrading doorknippen of op bepaalde draden een extra draad aansluiten.

Ik ben misschien onbeschoft en snap er geen ene donder van... maar ik weet wel waar ik het over heb.

En dat Hyundai in jouw ogen niet makkelijk of slim is? Nou ik kan wel andere merken opnoemen waarbij het slechter of nog droeviger is gesteld.

Misschien is jouw gegeven informatie in het begin zo mateloos weinig geweest en ook de info mbt de trail-tec zo summier, dat ieder weldenkend mens deze conclusie getrokkken zou kunnen hebben.

Misschien had je ook kunnen zeggen:
Ik heb een kant en klaar set gekocht, met module en connectoren, MAAR is deze misschien makkelijker of eenvoudiger aan te sluiten?
Ik heb geen zin om alles los te halen, dus ligt er misschien al een continue plus zodat ik geen kabels naar voren hoef te trekken?

Dat had de boel al een stuk duidelijker gemaakt. Maar nee, jij geeft pas na elke opmerking van mij een halve toevoeging....

Misschien had jij ook voor je mij onbeschoft vond, mij kunnen googlen of meer posts op dit forum kunnen bekijken. Ik vind jou niet onbeschoft, maar ik heb mijn twijfels over jouw denkwijze mbt tot jouw 'probleem'.

En ja.... je hoeft mijn mening niet te respecteren. Maar ik denk dat ik bij elke opmerking duidelijk heb aangegeven wat mijn motivatie hiervoor was.

Schema's ga ik niet leveren, hoewel ik dat wel zou kunnen.... je zoekt het maar uit.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.