• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

dagrij lichten gedimd met koplampen laten branden

Lees meer
5 jaren 1 week geleden - 5 jaren 1 week geleden #37560 door fransi20
ik wil mijn dagrij lichten zo laten werken zodat ze gedimd branden als de koplampen aan staan
ik heb een universele dimbaar dagrij relais gekocht en wil deze direct op de dagrij lichten aansluiten en de originele kabels los laten
ik heb met dank aan mas een site gevonden waar je de originele stekkers los kan bestellen en dus niet in de originele kabel hoef te knippen
heeft iemand dit al eens gedaan?
zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
tips zijn welkom
Laatst bewerkt 5 jaren 1 week geleden door fransi20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 week geleden #37562 door MAS
Hoi Frans,

Allereerst nog het schema. Je ziet dat de DRL Led's via een aparte module aan- en uitgezet worden. Deze module krijgt weer zijn input van de BCM, welke zijn gegevens van de schakelaar bij het stuur krijgt. De massa van de DRL's wordt dus via de module geschakeld. De voeding is een B+ (accuspanning).
Zou je dus de voeding (gedimd) op de normale voeding zetten, dan zouden de DRL's het nog niet doen omdat er geen massa is.
Zou je met de massa gaan 'klooien' dan heb je kans dat er dus een spanning op komt terwijl de module dit niet verwacht.

Daarom zei ik: niet met tussenstekkers gaan werken als je het systeem niet kent. Is geen simpel zekering-schakelaar-lampje-massa systeem.




Nu begrijp ik dat je de DRL's volledig gaat afkoppelen van de auto en daar zelf een plus (al dan niet gedimd) en een massa op gaat zetten via de aan te kopen stekkers.
De module en BCM zullen op deze manier dus niet aan jouw module en DRL's meer zijn gekoppeld, wat dus geen problemen hoeft te geven.

Echter blijft dan het feit dat niet alle led-verlichting zomaar gedimd kan worden. Kijk ook in huis bij je led-verlichting, de ene is wel dimbaar de andere niet.
Dit ligt ook weer aan de soort schakelingen in de led-verlichting (unit) zelf. Het aansluiten van een dimmer op niet dimbare ledverlichting zal wel werken, echter kan de levensduur heel kort worden. Oftewel de DRL's gaan defect. Dit is jouw risico.

- OVERPEINZING -
Je kan jezelf afvragen waarom Hyundai de DRL's niet laat dimmen, de module zou dit moeten kunnen doen. Vraag is dan of de leds willen dimmen door gestuurde massa-sturing. Dan hadden ze voor deze modellen met LED een gestuurde plus-sturing moeten maken. Oftewel een andere kabelboom, of voor beide types een andere kabelboom....
Waarom dan aparte 'stadslicht-lampjes' die aangaan bij stadslicht of dimlicht. Gedimde DRL's worden aangemerkt als stadslichten. Hiervan mag je er 4 op de auto hebben. Je kan dus kiezen voor gedimde DRL's en de stadslichten verwijderen...(of mee laten branden).
Kortom, je kan niet altijd helemaal in de type LED lamp kijken of de soort module die de DRL's schakelt en waarom Hyundai deze keuze heeft gemaakt.
- EINDE OVERPEINZING -


stukje over dimmen en ledlampen (is dan wel voor 220v, maar deze werken vaak ook met een trafo naar 12volt en daarna door de printplaat naar nog lagere spanningen)
www.topledshop.nl/zijn-led-lampen-dimbaar.html

Ik heb zelf in het verleden ook ledstrips (DRL) op 'onze' Atos gemonteerd met een dimmer. Continue de DRL's kunnen vervangen na een paar weken/maanden. Kostte ook geen drol (Aliesnel), maar wel steeds last. Op de Getz ledlampen van de Action, hielden het bijna een jaar uit (met dimmer ertussen). Op mijn Mazda626 gaat het met een ander type van de Action nog steeds goed. Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar je bent gewaarschuwd.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: fransi20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 6 dagen geleden #37566 door fransi20
hallo mas
dank je wel voor je zeer uitgebreide toelichting, je hebt mij zeker stof tot nadenken gegeven.
ik weet nog niet wat ik ga doen ,dat heeft gelukkig geen haast.
maar het is toch niet zo simpel als ik dacht :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 6 dagen geleden #37567 door MAS
Met de stekker en een setje is het vrij simpel. Echter is de bottleneck het DRL zelf.....
Met een stand-alone-systeem is het simpel en veilig. Alleen houden de DRL's het zelf uit.....

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 6 dagen geleden #37568 door MAS
Van Philips-site... 2 soorten DRL's.... ene is wel dimbaar.... andere niet



Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: fransi20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #37933 door fransi20
poging gedaan maar helaas branden de dagrijlichten niet met de dimmer er tussen
dus helaas zo gaat het niet werken, idee voorlopig maar overboord gezet
bedankt voor het meedenken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.