• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Slippende koppeling 1.0 T-GDI

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden - 3 jaren 9 maanden geleden #41272 door M_25
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen begint de koppeling lichtjes te klapperen/bokken in de 1e versnelling. Ik weet niet of je dit slippen kunt noemen maar dit is wel het begin ervan. Op een gegeven moment gaat zo een koppeling slippen. Bij de laatste oliewissel dat ik deed, zag ik een paar schone oliedruppels onderaan de versnellingsbak hangen. Dacht dat dit geen kwaad kon, beetje zweten is normaliter niet heel erg. Heb het olieniveau van de bak gecontroleerd destijds en deze was tot aan de rand van de plug gevuld. In orde dus.

Wat ik nu denk is dat de price-as keerring lek is geraakt en dat de olie via de as naar de koppelingsplaat druipt en zo de koppelingsplaat vet maakt. Dit verklaart naar mijn mening het klapperen bij het wegrijden.

De auto heeft bij 30.000km een nieuwe koppeling en versnellingsbak gekregen omdat er een harde tik in de bak zat bij het schakelen in de 1. Deze tik zat er vanaf dag 1 al in, had ik destijds al een melding van gemaakt bij de dealer. Nu staat de auto tegen de 90.000 aan en de koppeling slipt. Dit mag na minder dan 60.000 niet optreden naar mijn mening. Wij rijden heel veel snelweg en gaan met liefde met de auto om. Ik zal de dealer benaderen en kijken wat ze zeggen. Ik doe normaliter iets van 250.000km met een koppeling of misschien wel meer.

Ik vind het uitermate vreemd dat een splinternieuwe versnellingsbak olie lekt. Dit is al de 2e versnellingsbak die niet in orde is. Dit is onacceptabel voor een nieuwe auto. Deze auto heeft ons sinds dag 1 weinig rijplezier gegeven helaas.

Iemand ervaringen met een lekkende versnellingsbak?
Laatst bewerkt 3 jaren 9 maanden geleden door M_25.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #41274 door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic Slippende koppeling 1.0 T-GDI
Mijn automaat preventief op 100.000 laten verversen, was niet nodig volgens de dealer maar toch door hen laten doen ivm garantie en tot op heden geen bak problemen ervaren...... en dat hoort ook zo B)

Gelukking geldt jou Hyundai garantie nog , zou er niet te lang mee wachten om alles tip top op te laten lossen
:ear:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #41276 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Slippende koppeling 1.0 T-GDI
lekken komt zelden voor.
Je hebt 5 jaar garantie dus terug naar de dealer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • M_25
  • Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden - 3 jaren 9 maanden geleden #41279 door M_25
Beantwoord door M_25 in topic Slippende koppeling 1.0 T-GDI
Bedankt voor de reacties.

Heb net de auto op de brug gehad en meteen de motorolie en filters verwisseld. De versnellingsbak lekt geluikkig niet aan de price-as zijde. De koppeling was droog. Er zit een kleine opening aan de onderzijde van de bak waar je naar binnen kunt kijken en de koppeling ziet zitten. De bak zweet enkel lichtjes bij de pakking van de differentieel zijde. Voor de rest was alles droog.

Probleem ligt bij de koppeling. Deze zit er exact 58.800km in. Ik begrijp niet hoe deze nu al kan gaan bokken. Het spijt me dit te zeggen, maar dealers zijn meestal zo onbetrouwbaar en incompetent. Maakt haast niet bij uit welk merk. Natuurlijk zullen zij zeggen dat het aan mijn rijstijl ligt, maar als ik zelf een koppeling laat vervangen waar ik bij ben en weet wat voor merk er exact ingaat, dan gaat deze koppeling minstens 250.000km mee. Rara hoe kan dat, mag jij raden. We hebben een Golf 4 TDI in de familie waar ik destijds de koppeling van heb laten vervangen bij een kennis en deze rijdt vandaag de dag na 380.000 nog probleemloos met dezelfde koppeling. Auto staat op 615.000km. Iets van 200.000km had ik er zelf mee gereden.

Ook zaken als "dealer onderhouden" zeggen niets. Heb bij meerdere auto's gezien dat alles tot op detail werd gefactureerd maar dat niet alles was uitgevoerd.

Maar goed.
Laatst bewerkt 3 jaren 9 maanden geleden door M_25.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #41283 door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic Slippende koppeling 1.0 T-GDI
Bij dealer onderhoud/vervanging of garantie er gewoon bijblijven, desnoods achter een ruit op paar meter afstand :evil:
Het kost wat tijd maar je ziet wel wat er met jou heilige koe gebeurd en je hebt een idee hoeveel tijd ze echt besteden :woohoo:
De eventuele rekening is dan in iedergeval met de juiste monteur uren :whistle:

Mijn koppelings vervanging by een Toyota Carina was destijds ook binnen de 50000, reden....... een milieuvriendelijke voering, maar daar stapten ze snel vanaf want die gingen allemaal kapot binnen de garantietermijn


:--))
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #41288 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Slippende koppeling 1.0 T-GDI

M_25 schreef : Probleem ligt bij de koppeling.


In de tijd dat ik veel voor het Kia-forum deed waren er meerdere problemen met de koppeling voor de Rio type 3 en 4.
Vooral stinken en Clutch Jutter (trillend en bokkend optrekken vooral bij kouder en vochtig weer)
Hier zijn vele vervangen.
Gezien de Rio en i20 dezelfde onderdelen gebruiken zo dit ook bij de i20 kunnen zijn.

Clutch jutter Clutch jutter Rio
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M_25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.