Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Meningsverschil met verkoper 23 apr 2021 19:08 #44068

• Johnboy63
  • Johnboy63's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • i20
  • Ontvangen bedankjes 2
Op mijn onlangs gekocht I20 stonden op de website opties vermeld die op de auto van toepassing zouden zijn. Een aantal opties ontbreken echter.
Verkoper verweert zich met de stelling dat deze het chassisnummer invoert op een verkoopsite waarna de opties automatisch worden ingevuld. Het betreft een import auto terwijl de opties op de verkoopsite betrekking hebben op een Nederlands model. Daarnaast verwijst de verkoper naar een disclaimer die rechtstreeks van een verkoopsite afkomt en bedoeld is voor de bij de site aangemelde verkopers en niet voor consumenten.
Als ik op Auto week mijn voertuig bekijk dan zijn de door de verkoper opgegeven opties geen standaard voorzieningen op het Nederlands model. Er wordt dus geadverteerd met opties die niet aanwezig zijn en ook niet aanwezig zijn op de standaard uitvoering. In mijn ogen gewoon misleiding.
Ik heb de vraag voorgelegd aan de ANWB en zij geven aan dat verkoper zich niet kan verschuilen achter de disclaimer. Ook de geschillencommissie heeft hierover al een uitspraak gedaan ten gunste van de klant.
Ik heb de verkoper hierop aangesproken en gevraagd om dit onderling op te lossen. Verkoper gaat frontaal in de aanval en verwijst naar de prijs voor de inruilauto (deze zou naar de sloop gaan maar rijdt nog rustig rond met een nieuwe APK) en korting op de vraagprijs van de auto. Ik had zelf een soepele oplossing in gedacht maar gezien de houding van de verkoper ben ik van plan om eveneens de stellingen te gaan betrekken.
Verkoper schermt met het lidmaatschap van de Bovag maar heeft op geen enkel moment gepraat over Bovag voorwaarden of Bovag garantie. Verkoper geeft zelf garantie die minder is dan de Bovag garantie. ANWB geeft zelf aan dat ik mij bij problemen de eerste half jaar kan beroepen op non conformiteit als er problemen ontstaan.
Koper heeft op de website geen algemene voorwaarden staan, ook niet op de koopovereenkomst en ook geen verwijzing naar algemene voorwaarden.
Zoals ik het zie geniet ik volledige bescherming van de wet en kan de verkoper zich nergens achter verschuilen of bepaalde zaken uitsluiten.
Zie ik dat goed of maak ik een denkfout?

Daarnaast is volgens de papieren sprake van geringe roestvorming. Dit stond in het Duits op een formulier van 2019(had een kennis ontdekt). Ik weet niet of dit probleem toen is verholpen aangezien de Duitse dealer geen informatie mag verschaffen op basis van de Duitse privacy wet. Betreffende auto is altijd bij een Duitse dealer in onderhoud geweest.
Als het goed is geeft Hyundai 12 jaar garantie op de carrosserie.
Geldt dit ook voor roestschade en geldt dit alleen voor de eerste koper of gaat de garantie met de auto mee?
Mocht de roestvorming niet zijn opgelost wil ik dit probleem eventueel voorleggen aan Hyundai Nederland met beroep op de garantie.
Als er na 5 jaar al roestvorming optreedt dan vraag ik mij af of de auto nog wel te vertrouwen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meningsverschil met verkoper 23 apr 2021 20:08 #44070

• TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Ontvangen bedankjes 711
Ik ben juridisch niet onderlegd en ik verwijs je naar de Bovag. Als deze verkoper hierbij is aangesloten en er zijn geen uitsluitingen m.b.t. import auto's dan zouden ze je kunnen helpen denk/verwacht ik.
Maar wil er wel iets over kwijt en ik houd je een spiegel voor met alle respect. Je hebt gekozen voor een import auto waarvan de geschiedenis niet bekend is en die zou ik al zeker niet kopen(mijn persoonlijke mening) en als de Duitsers specifieke informatie niet prijs mogen geven had je ook een dealer kunnen benaderen in Duitsland of ze misschien via hun kanalen je meer informatie kunnen geven. Dat ze dit niet prijs mogen geven vind ik triest en meteen een risico en dan zou ik zeggen jammer dan en gaat mijn verstand boven de wil en knip om toch de wagen te willen hebben.
Als een wagen uit het buitenland komt zijn vaak andere opties van toepassing en dit had je kunnen weten, heb je hier naar gekeken? (is achteraf maar toch)
Je hebt aan de hand van de gegevens die verstrekt zijn op de site niet gecontroleerd voor de aankoop of dit allemaal wel aanwezig is want dat had een onderhandelpunt kunnen zijn als hier een afwijking in zit. Dat hij zo reageert zegt veel over deze verkoper en hij zal dit hard gaan spelen, aan jouw of je hier heel veel energie in moet steken. Ik heb mijn bedenkingen als het op garantie aan komt............
Zijn argument over de inruil auto is hierin totaal niet relevant want het is zijn keuze geweest om deze in te ruilen om zo mogelijk hier nog een zakelijk voordeel uit te kunnen halen. Als jij aangeeft dat de wagen rijp voor de sloop is heeft hij dit anders ingeschat is de wagen schijnbaar nog goed genoeg om deze op de weg te houden en heeft hij het risico genomen om deze apk goed te keuren. Hij had ook een steekproef kunnen krijgen.

26-4, toevoeging:
Alles wat in een handleiding staat hoeft niet op de wagen aanwezig te zijn. Vaak staan deze dan ook als optie gemeld. Een wagen die uit Duitsland komt heeft normaliter een Duitse handleiding en het verschil is helaas dat het geen scheerapparaat is wat in die uitvoering in 30 landen verkrijgbaar is, het zou een hele dikke manual worden en die past niet in het dashboard kastje.

Ik hoop oprecht dat de wagen toch voldoet en wens je veel fijne kilometers toe.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig); Zelfbouw Hi-End Tube Amplifier Class A(zie foto), Sony ES Vintage apparatuur, Hiseeu Europe BV camera systemen.

Laast bewerkt: door TucsonV6. Reden: aangevulling 26-4.

Re:Meningsverschil met verkoper 23 apr 2021 21:15 #44072

• Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Ontvangen bedankjes 870
Vervelende situatie zit je in.

Nu is het volgens mij wel zo dat de consument ook onderzoeksplicht heeft.
Dus wat betreft de missende opties heb je denk ik geen zaak. Dat had je namelijk kunnen zien toen je bij de auto ging kijken voor je hem kocht.

Dan het bovag verhaal. Op auto's die aangeboden worden bij een bovag bedrijf zit niet altijd bovag garantie.
Boven de 4500 euro KAN er bovag garantie afgenomen/op de auto zitten. Vaak dient daar voor bijbetaald te worden. Dat is iets wat met de overeenkomst overeengekomen wordt.

Succes met de afhandeling!

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Nice and smooth.

Meningsverschil met verkoper 24 apr 2021 15:44 #44074

• Broeder Tuc
  • Broeder Tuc's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Tucson Premium 4WD
  • Ontvangen bedankjes 51
Om te beginnen zou je de algemene voorwaarden Bovag autobedrijven kunnen/moeten lezen. O.a. artikel 14 zou van toepassing kunnen zijn.

Hierin staat precies omschreven waar een Bovag aangesloten garage aan moet voldoen, indien het bedrijf daadwerkelijk is aangesloten. Verder kan je hier een klacht indienen.

Uit je schrijven is niet op te maken om welke (zichtbare) opties/accessoires het gaat en/of deze in je koopovereenkomst vermeld staan.
Net zoals Arnold al vermeld hebt dien je dit soort zaken eerst te controleren - indien dat voor je belangrijk is - voordat je daadwerkelijk tot koop overgaat.

Indien dit alles niet het geval is dan wordt het een soort "welles - nietes achteraf spelletje" en ben ik bang een moeilijk verhaal.

Veel succes in ieder geval.

Meningsverschil met verkoper 24 apr 2021 16:39 #44075

• Johnboy63
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • i20
  • Ontvangen bedankjes 2
ANWB verwijst in haar reactie naar onderstaand bericht en uitspraak geschillencommissie:
www.anwb.nl/experts/juridisch/16/aanschaf-auto-optie-ontbreekt

Daarnaast zijn dit de overwegingen van de geschillencommissie:

Op grond van het bepaalde in artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek (BW) dient een zaak die wordt afgeleverd te voldoen aan de overeenkomst. Op grond van het op de onderhavige overeenkomst toepasselijke artikel 7:17, lid 2 BW wordt bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt acht geslagen op mededelingen die door de verkoper zijn gedaan. Een plaatsing op het internet van de desbetreffende auto heeft als een zodanige mededeling te gelden. Volgens die plaatsing was de auto voorzien van ABS en een boordcomputer.

De ondernemer heeft gewezen op de disclaimer die de internet-site hanteert. Deze disclaimer is echter bedoeld om de exploitant van deze internetsite te vrijwaren van aanspraken en is naar het oordeel van de commissie op geen enkele wijze van toepassing op de contractuele relatie tussen de ondernemer en de consument.

Wanneer de consument in gaat op een als aanbod zijdens de ondernemer op te vatten publicatie op het internet, mag hij er van uitgaan dat de daar gedane mededelingen juist zijn, omdat een consument, anders dan veelal de ondernemer, niet op de hoogte is van de wijze waarop een publicatie op de internetsite tot stand komt en hij dus ook niet al in beginsel hoeft te twijfelen aan de deugdelijkheid van die publicatie. Het voor een normale afwikkeling van het handelsverkeer benodigde wederzijds vertrouwen bij partijen brengt met zich mee dat een koper in beginsel uit mag gaan van de juistheid van de gegevens die een verkoper opneemt in zijn publiekelijke aanbod.

Laast bewerkt: door Johnboy63.

Meningsverschil met verkoper 24 apr 2021 16:48 #44076

• Johnboy63
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • i20
  • Ontvangen bedankjes 2
Het zijn geen zaken (ontbreken regensensor en elektrisch inklapbare buitenspiegels) die de veiligheid van een auto beter maken of meer comfort opleveren. Achteraf bleek dat verkoper geadverteerd heeft met 16" inch banden terwijl het in werkelijkheid 15" banden betrof. Deze opties bepalen natuurlijk wel de waarde van de auto.
Bij de auto was geen Nederlands handboek aanwezig. Dan is het natuurlijk de vraag hoever de onderzoeksplicht van de koper gaat. Met andere woorden, wat weegt zwaarder, de informatieplicht van de verkoper of de onderzoeksplicht van de koper.
Verkoper heeft geen enkele keer gevraagd wat ik zou willen. Ik was al tevreden in een tegemoetkoming in de vorm van speakers en/of de inbouwkosten van speakers. Maar ja als de verkoper kiest voor de harde opstelling dan houdt het op.
Vandaag bericht gekregen dat de verkoper niets meer doet en gaat de kwestie dus naar de Bovag en rechtsbijstandverzekering. Voor mij wordt het nu een principe zaak.

Ik had het ontbreken van de regensensor en elektrisch inklapbare buitenspiegels vooraf al gemeld bij de verkoper. Verkoper heeft zich toen verweerd met de stelling dat niet alles wat in de handboek ook betrekking heeft op de auto Ook bij het ophalen van de auto heb ik dit nogmaals aangekaart maar toen verschool de verkoper zich achter de disclaimer.
Ik had toen op het punt gestaan om op te staan en te vertrekken, achteraf jammer dat ik het niet gedaan heb.
Pas thuis ben ik de disclaimer eens goed gaan bekijken en de vraag voorgelegd aan de ANWB.

Laast bewerkt: door Johnboy63.

Meningsverschil met verkoper 26 apr 2021 05:48 #44088

• KonaHybrid-1
  • KonaHybrid-1's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Kona HEV Premium
  • Ontvangen bedankjes 67
Sorry Johnboy63,

Ik geef je helaas 0,0 % kans op genoegdoening.

Uiteraard wat eerder TusconV6 aangeeft en wat andere ook vermelden komt heel veel toch op jezelf neer.
Natuurlijk was het mooi geweest als de verkopende partij zich schuldig had gevoeld en jouw tegemoet had willen komen.
Feit dat jij al op de hoogte was van de tekortkomingen in opties voordat je de wagen daadwerkelijk afnam getuigt ook niet in jouw voordeel.

Een wijze les voor een volgende aankoop.... (De meeste autoverkopers / keukenverkopers zijn oplichters 1e klas, trek je voordeel er uit)

Ik wens jou in ieder geval veel succes en heel misschien bij een aanmaning van de rechtsbijstand nog een lichtpuntje!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TucsonV6

Meningsverschil met verkoper 26 apr 2021 11:24 #44089

• Johan_Fastback
  • Johan_Fastback's Profielfoto
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • I30 Fastback N-Line DCT
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik begrijp je frustratie maar ben ook van mening dat je weinig kans maakt.
Sowieso zal de verkoper zich schuilen achter het begrip mogelijke fouten in de advertentietekst, de zogenaamde kleine lettertjes. Als je ziet hoe sommige verkopers hun auto aanbieden dan vraag je jezelf af of ze wel verstand van zaken hebben.
Het grootste probleem is dat jouw auto net als de mijne uit Duitsland komt en daar zijn de uitvoeringen soms net even anders. Mijn uitrusting is ook totaal anders dan de standaard N-Line die je hier in Nederland ziet en ook hier "mis" ik een paar dingen. Dat is het risico met een import auto vind ik ook voor de onderhoudshistorie, schade etc.

Het is uiteindelijk aan de verkoper hoeveel weet hij heeft van de import auto en de een doet meer onderzoek dan de ander. Mijn verkoper was heel erg eerlijk en duidelijk wat dat betreft.
Maar onderaan de streep heb je als koper ook de plicht om dingen zelf te onderzoeken. Echter bij kleine verschillen in uitvoering zal je weinig kans maken. Ligt er bijvoorbeeld een 1.0 blok in in plaats van een 1.4 dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Hopelijk kan je nog iets bereiken maar denk eerder dat je lekker moet gaan genieten van je nieuwe auto... succes..!!

Laast bewerkt: door TucsonV6. Reden: correctie leesbaarheid ;)
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.