Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 07:02 #44241

  • JeroenK
  • JeroenK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal!

Ik heb een Hyundai i20 uit 2013 (Handgeschakeld, benzine). Alles met deze auto werkte perfect, tot afgelopen weekend.

We hebben onze auto aan iemand verhuurd (erg slecht idee) en zagen (hoorden) dat direct na het starten van de auto, ze vol gas gaf. Ook leek het niet alsof ze heel goed kon rijden, en reed ze zeker niet soepel weg. Ik weet niet of het uitmaakt hier, maar voeg het even toe voor de zekerheid.

De auto was weg voor een dag en de huurder had 150km gereden. Nadat de auto terug was en ik zelf een stukkie ging rijden, merkte ik dat wanneer ik probeerde op te trekken, de auto kracht verloor en de motor wat lager/zwaarder klinkte. Dit probleem was het duidelijkst in de lagere versnellingen. Maar ook bij rijden om snelweg met 100km/u in 5e versnelling, en ik gaf vol gas, klonk de motor ook lager en trok ik niet op.

Ik heb 's avonds met de OBD2-scanner gekeken, en er was een "P0300: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected".
Gisteravond bij de garage geweest, waar ze hebben geprobeerd het probleem te vinden. Ze hebben ook hier de computer weer uitgelezen en zagen dat 2 cilinders (ik denk 1 & 3 of 1 & 4) soms misfire hadden.
Ook hebben ze compressietest gedaan, en die was perfect.

Ik weet niet precies wat ze allemaal hebben gecheckt, maar ze hebben het niet kunnen vinden en raden me aan naar een Hyundai dealer te gaan.
Ze hadden het over verschillende opties:
- Lambda sensor weghalen en kijken of het beter is
- Iets mis met distributeur voor bougies?
- Iets mis met distributieketting
- Iets mis met katalysator
- Iets met in de computer

Dus veel opties helaas ...

De bougies zijn 6 maanden/9000km geleden vervangen.
Heb ook gecheckt met de verhuurder (heb nu het bonnetje) dat er 95 is getankt en niet diesel.

Iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn, of dingen die ik zou kunnen checken?
Ik las ergens dat het stekkertje van de MAF sensor loskoppelen iets kan zijn om te proberen. Dit ging ik doen, maar ik zag hem niet waar ik hem zou verwachten (na luchtfilter). Enig idee waar dit is op de i20?

Als andere info handig is, laat me maar weten.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips/adviezen!

Groeten Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 11:14 #44248

  • Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Berichten: 3911
  • Ontvangen bedankjes 886
Hoi Jeroen,

ik denk toch echt dat het in je ontsteking zit. Persoonlijk denk ik 1 van de 2 bobines.

Als bijlage een document van een 1.2 2011 model. (verder gaat mijn software niet) wellicht kan je er mee uit de voeten.

KLIK HIER
Nice and smooth.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Arnold.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 11:20 #44249

  • JeroenK
  • JeroenK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Arnold, bedankt voor je antwoord.

Ik zie geen bijlage, ik heb deze website niet veel gebruikt. Waar kan ik deze vinden? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 11:23 #44250

  • Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Berichten: 3911
  • Ontvangen bedankjes 886
er ging iets niet helemaal lekker het de upload. Hij staat er nu in.
Nice and smooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 12:31 #44251

  • JeroenK
  • JeroenK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt, dat is een erg nuttig document!
Nu ik dit zo lees (proberen de auto te starten zonder brandstofpomp aan) heeft de garage de bougies getest in elk geval.

Zie bijgevoegde foto van m'n auto., als ik het goed heb wijs ik met de pijlen de bobines aan?
Alle garages blijken geen tijd te hebben tot volgende week, dus als ik zelf wat onderzoek kan doen, doe ik het graag.

Ik heb zelf een multimeter. Het lijkt erop dat deze bobines makkelijk bereikbaar zijn (voor weerstand doormeten) zonder al teveel op te schroeven en speciaal gereedschap? :-) Als ik dat inderdaad goed heb ga ik ze proberen zelf door te meten. (Uiteraard met accu losgekoppeld)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 14:02 #44253

  • M_25
  • M_25's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • i20 1.0 T-GDI GO
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 44

Hoi allemaal!

Ik heb een Hyundai i20 uit 2013 (Handgeschakeld, benzine). Alles met deze auto werkte perfect, tot afgelopen weekend.

We hebben onze auto aan iemand verhuurd (erg slecht idee) en zagen (hoorden) dat direct na het starten van de auto, ze vol gas gaf. Ook leek het niet alsof ze heel goed kon rijden, en reed ze zeker niet soepel weg. Ik weet niet of het uitmaakt hier, maar voeg het even toe voor de zekerheid.


Hallo,

Hoe loopt de motor stationair, en als je licht gas geeft stationair? Loopt de motor dan goed of merk je dat de toeren niet lekker op en terug lopen?

Als je direct na het starten vol gas wegrijdt dan is dit (onder andere) niet goed voor de distributieketting. Normaliter heeft de spanner tijd nodig om op druk te komen om te zorgen dat de ketting niet gaat zwabberen. Het kan zijn dat gezien de leeftijd en kilometers je ketting is versprongen en de distributie niet meer op tijd staat. Dat zou die misfires eventueel ook kunnen verklaren. Maar je motor gaat er duidelijk belabberd van lopen en mist vermogen in dit geval.

Hoop voor je dat dit niet het geval is. Mocht je al het overige hebben kunnen uitsluiten, dan zou je de timing van de motor kunnen laten checken, als laatste optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 14:36 #44255

  • JeroenK
  • JeroenK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt.

Stationair lijkt normaal te lopen.

Oke, ketting verspringen klinkt niet goed inderdaad, en vast duur om op te laten lossen aangezien die vast niet zo makkelijk bereikbaar is. (En hopelijk geen andere schade hierdoor)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 12 mei 2021 19:18 #44257

  • Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Berichten: 3911
  • Ontvangen bedankjes 886

Bedankt, dat is een erg nuttig document!
Nu ik dit zo lees (proberen de auto te starten zonder brandstofpomp aan) heeft de garage de bougies getest in elk geval.

Zie bijgevoegde foto van m'n auto., als ik het goed heb wijs ik met de pijlen de bobines aan?
Alle garages blijken geen tijd te hebben tot volgende week, dus als ik zelf wat onderzoek kan doen, doe ik het graag.

Ik heb zelf een multimeter. Het lijkt erop dat deze bobines makkelijk bereikbaar zijn (voor weerstand doormeten) zonder al teveel op te schroeven en speciaal gereedschap? :-) Als ik dat inderdaad goed heb ga ik ze proberen zelf door te meten. (Uiteraard met accu losgekoppeld)


Klopt, met de pijltjes zijn de bobines
Nice and smooth.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 15 mei 2021 20:00 #44271

  • JeroenK
  • JeroenK's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Auto is bij garage geweest.
- Bobines zijn goed
- Bougies zijn goed
- Compressie was goed

Waarschijnlijk nog wat dingen gecheckt maar weet niet precies wat.

Uiteindelijk hebben ze brandstof injectoren opnieuw gekalibreerd, of gereset naar nul (in de computer).
Auto deed het daarna weer goed, heeft weer kracht, geen misfires. Ook de volgende ochtend deed die het goed nog voor een half uur.

Daarna was het probleem terug, bij optrekken geen kracht en zwaar geluid.

Ik heb de computer weer uitgelezen met de OBD-scanner, nu is er code P2191. Dus "System Too Lean at Higher Load Bank 1"
Dit klinkt logisch, het "At higher load"-gedeelte.

Dus het klinkt alsof er niet genoeg brandstof geleverd kan worden als er meer nodig is?

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Brandstoffilter vies / brandstof injectie kapot of verstopt?

Kan dit nog steeds iets met ketting zijn, of is die kans erg klein?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire 16 mei 2021 10:26 #44273

  • Warmentuuter
  • Warmentuuter's Profielfoto
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • i 10 premium MY2019
  • Berichten: 789
  • Ontvangen bedankjes 339
Zou eerst een naar het brandstoffilter kijken.
Misschien heeft je huurder je tank wel helemaal leeg gereden voor hij of zij ging tanken.
Onder in de tank zit altijd wel wat rommel wat misschien nu wel in het filter zit.
Daar kijk je of de benzinepomp goed zijn werk doet.
En kijk ook of de slangen goed zijn.
Een poreuze slang geeft ook vaak problemen.
Een flesje injectiereiniger wil ook wel eens uitkomst bieden voor je dat allemaal gaat vervangen.
De huidige E!0 benzine wil ook vaak (vocht) problemen geven als je niet te veel kilometers maakt.
Dan kan je beter een premium (98) benzine tanken.

Succes met zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Warmentuuter.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online


Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.