• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Ratelen of klepperen

  • hansm
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
Lees meer
4 weken 1 dag geleden - 4 weken 1 dag geleden #55798 door hansm
Ratelen of klepperen werd gestart door hansm
Beste mede Hyundaiers,

Vrijwel direct na de aanschaf van een i20 T-GDI 48 V, constateerde ik zo af en toe lichte tikkende geluiden.
Nooit bij de koude start of de eerste kilometers, maar altijd als de motor warm of nagenoeg warm was.
Het geluid trad echter willekeurig op en na e.e.a. gemeld te hebben bij mijn dealer heeft men de oorzaak gevonden in het af en toe "aanlopen" van een onderdeel tegen een ander onderdeel aan onder de motorkap.
Helaas veranderde het geluid kort daarna van licht tikken tot een meer kloppend/klepperend geluid, maar opnieuw niet altijd.
Het geluid trad vooral op bij een warme motor.
Ik ben er diverse keren voor terug geweest (men heeft de auto zelfs een paar dagen uitgeleend aan een monteur om het geluid te kunnen constateren) ,maar zoals dat gaat in de praktijk; niets gehoord of gevonden.
Gisteren moest de auto naar de dealer voor de jaarlijkse beurt en dat leek mij een goed moment op e.e.a. weer eens ter sprake te brengen en wat blijkt? 
Men heeft iets "vastgezet" onder het dashboard, wat volgens de dealer bekend was en het probleem zou oplossen.
Niets is minder waar, helaas. Het geluid treedt nog steeds op en lijkt zelfs erger te zijn geworden.
Als de motor warm is en er wordt normaal mee doorgereden, is er niets aan de hand en loopt het ding als een roffelend naaimachientje, maar als je vervolgens met die opgewarmde motor in een file belandt of je moet lang voor het verkeerslicht wachten (met draaiende motor) en je geeft vervolgens gas, dan lijkt 't soms wel een diesel!
Nadat er doorgeaccellereerd is, verdwijnt het geluid als vanzelf en draait alles weer zoals het hoort en is er niets bijzonders waarneembaar.
Ik ga zeker weer contact opnemen met mijn dealer, maar misschien zijn er onder jullie die soortgelijke ervaringen hebben.
Ook aan vermogen geen gebrek en de rest van de auto is dik in orde.
Laatst bewerkt 4 weken 1 dag geleden door hansm. Reden: Typefout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 weken 19 uren geleden #55803 door Arnold
Beantwoord door Arnold in topic Ratelen of klepperen
Phoe, heel specifiek. Hier durf ik niks over te zeggen.

Nice and smooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 weken 1 dag geleden #55887 door exirion
Beantwoord door exirion in topic Ratelen of klepperen
Die van mij (bj2022) ratelt juist als hij koud is. En hoe meer gas ik geef hoe harder hij ratelt.
Na even te hebben gereden is het weg en is alles weer normaal.
Ik heb het ook bij de dealer aangegeven maar die hangt een verhaaltje op over dunne ollie.
Binnenkort voor een beurt naar de dealer en dan nogmaals aangeven.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 weken 10 uren geleden #55896 door Biancaaa
Beantwoord door Biancaaa in topic Ratelen of klepperen
Ook ik ervaar een ratelend/aanlopend geluid (Bayon bij 2021) en vooral bij het opschakelen vanaf de derde versnelling. Alleen bij het gasgeven. Het stopt als je het gas loslaat. Als je het gaspedaal weer intrapt ratelt ie weer. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 6 dagen geleden #55897 door galaxis
Beantwoord door galaxis in topic Ratelen of klepperen
Ik heb ook een I20 gehad met 1.0 turbo. Dat geluid hoort er gewoon bij. Dat is een combinatie van 3 cilinder, dunne olie en de injectoren die je hoort. Volledig normaal bij de 3 cilinders van Hyundai. Het is wel een van de redenen geweest om hem weg te doen, wij zijn gewoon niet enthousiast van de 3 cilinder motoren.

Weet je zeker dat er de juiste olie in zit ?  Heb je een geluidsfragment van het getik ? Waarschijnlijk klinkt het aan de bovenkant achterop harder dan op andere plekken gok ik.

Verbruik Ioniq
[IMG

Mijn Hyundai's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 week 6 dagen geleden #55898 door Biancaaa
Beantwoord door Biancaaa in topic Ratelen of klepperen
Hoi Galaxis,

Nee ik heb geen geluidsfragment. Je hoort het ook niet bij stationair draaien maar echt als je in de derde of hogere versnelling rijdt. Je hoort het ook niet van buitenaf volgens mij. Het is iets van de laatste maanden. Daarvoor niet of niet opgevallen. 
Ik ga ervan uit dat de juiste olie erin zit. Hij wordt onderhouden door de Hyundai dealer. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.