Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 08 juli 2021 16:19 #44783

• Smurf
  • Smurf's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Hyundai-rijders,

Ik zal mij even voorstellen mijn naam is Matthijs en ik ben 24 jaren jong. Na een jaar in een blauwe Ford focus uit rond 2002 te hebben gereden roeste deze onder mijn onderste weg en heb ik na een APK afkeur afscheid moeten nemen. Achteraf erg jammer want de auto reed erg goed.

Vervolgens kwam na wat internet onderzoek de I30 als betrouwbaar uit de bus, dus daar een blauwe van gekocht. Een handgeschakeld exemplaar met 1.6 benzine motor uit 2007. De auto bevalt opzich goed, maaaarr... bij het rijden (met koppeling omhoog) maakt de auto een gierend/piepend geluid. Dit gebeurt in alle versnellingen en ook (iets minder) in z'n vrij. Bij het minste of geringste intrappen van de koppeling stopt het gieren/piepen. Ik heb op internet rondgezocht, maar kan hier niet heel veel over vinden. Daarom de volgende vragen aan jullie:
  • Klinkt iemand dit als bekend probleem in de oren?
  • Is dit een bekend probleem van dit model/bouwjaar?
  • Zijn er nog goede adressen waar ik hiermee terecht zou kunnen?

Ik hoop dat dit niks ernstigs is/dat dit eenvoudig op te lossen is, zodat ik in deze auto door kan rijden todat ik het geld bijeen heb voor een mijn I30N.

Daarnaast nog een andere vraag, wanneer de auto gestart wordt en de ruitenwissers staan op automatisch wist deze automatisch een keer, ook wanneer het niet regen. Is dit normaal en/of op te lossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Smurf.

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 08 juli 2021 16:40 #44784

• curacao
  • curacao's Profielfoto
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • ix35
  • Ontvangen bedankjes 24
Hallo.

Een auto van 14 jaar oud krijgt nou eenmaal sneller last van problemen, want een auto is onderhevig aan slijtage.
Met het probleem die jij heb met de koppeling zou ik naar de dealer gaan of naar een Bosch car service garage.
Met het geval van de ruitenwisser die van mij doen dat ook maar volgens mij niet altijd.

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 08 juli 2021 17:03 #44786

• Tucson V60
  • Tucson V60's Profielfoto
  • Moderator
  • Moderator
  • V6 2.7- Volvo V60 T6 3.0
  • Ontvangen bedankjes 740
Welkom Matthijs op de HCH club. Het geluid wat je ervaart lijkt mij denk ik het druklager ofschoon dit meestal hoorbaar is wanneer je deze belast, ik denk dat je het daar ergens moet zoeken.

De ruitenwissers, heb je een automatisch sensor die de wissers aanstuurt bij regen? Zo ja dan mogelijk daar in zoeken en anders toch even naar de dealer.
Volvo V60 T6 3.0(2011); VW Up 1.0 '15; Zelfbouw buizen versterker Class A(zie foto), Sony ES apparatuur, Hiseeu Europe BV camera systemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Smurf

Laast bewerkt: door Tucson V60.

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 08 juli 2021 19:24 #44790

• Smurf
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank jullie wel voor de antwoorden! :) Onder belasting is het iets beter hoorbaar maar ook zeker in z'n vrij. Sowieso is het alleen te horen met de ramen naar beneden. Zou ik ook nog iets moeter merken aan de auto/koppeling in het geval het het druklager is? En kan het kwaad om hier mee door te rijden?

Als laatst, er zit een regensensor in inderdaad, ik zal daar nog eens even naar kijken

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 10 juli 2021 21:09 #44805

• M_25
  • M_25's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • i20 1.0 T-GDI GO
  • Ontvangen bedankjes 48
Hallo,

Zit er genoeg olie in de bak? Ik zou sowieso even de bakolie vervangen. Meestal wordt dit vergeten. Je kunt er ook een bakadditief toevoegen.

De lager merk je als je de koppelingspedaal intrapt. Soms voel je de lager lichtjes doorresoneren in het pedaal. En als je met het pedaal speelt, dus licht intrappen en dan weer op laten komen, dan kun je ook voelen en horen dat het geluid sterker en zwakker wordt.

Een lager dat geluid maakt, hoeft niet direct stuk/onbruikbaar te zijn. Met een beetje geluk kan het nog best wel lang mee gaan. Alleen je weet nu niet sinds wanneer het geluid er al is. Op een gegeven moment valt namelijk de lager uit elkaar en heb je geen koppeling meer.

Ik zou sowieso niet teveel toeren draaien bij het opschakelen en bij een stoplicht bijvoorbeeld zou ik het in de vrij zetten ipv pedaal ingetrapt houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Smurf

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 12 juli 2021 10:19 #44809

• galaxis
  • galaxis's Profielfoto
  • Expert lid
  • Expert lid
  • I20 Black Edition 2018 / Ioniq Hybrid 2017 Premium
  • Ontvangen bedankjes 45
Dat gieren van de bak zijn denk ik hoogstwaarschijnlijk je differentieellagers. Dure grap om te repareren als je het niet zelf kan. Maar geen nood, kan de bak heel oud mee worden. Ik heb een wagen gehad die ook een gierende/jankende bak had, en die heb ik tot over de 400.000KM gereden zonder problemen.

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 21 juli 2021 10:00 #44870

• Smurf
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de antwoorden, ik heb wat preciezer proberen vast te stellen wanneer het gebeurt:
  • Een licht gierend geluid is hoorbaar in z'n vrij (ramen moeten hiervoor open)
  • Rijdend gierend (als een krekel) in zowel 1,2,3 (bij de 4/5 versnelling overstemt windgeluid), lijkt het ergst bij constante snelheid bij versnellen minder hoorbaar (ook hier alleen hoorbaar met ramen open)
  • Zodra de koppeling ook maar het kleinste beetje wordt ingetrapt (zowel rijdend als in vrij) is het geluid compleet weg
Dat het geluid ook bij stilstand optreed, maakt dat ik de differntieel lagers uit sluit, klopt deze conclusie?

Verder zal ik er binnenkort iemand naar laten kijken en deze ook vragen de bakolie te vervangen/checken. Als er ontwikkelingen zijn houd ik jullie op de hoogte!

2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 21 juli 2021 10:31 #44871

• tulips
  • tulips's Profielfoto
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • IX20
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik doe een gok: druklager?

Re:2e hands I30 - gierende versnellingsbak? 21 juli 2021 13:05 #44874

• Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • I20 / Coupe 2.7 v6
  • Ontvangen bedankjes 929
Ik doe mee met de gok: druklager

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Nice and smooth.

• Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.