• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Parkeerlichten (stadslichten) blijven branden (incl achtetlichten)

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #36639 door Black35
Ik heb sinds kort een probleem. Mijn parkeerlichten (stadslichten) blijven branden na uitschakelen van het contact (en uitnemen van de sleutel) en afsluiten van de auto. Dit is het geval wanneer de dimlichten handmatig worden aangezet. Voorheen kon bij afsluiten van de auto tweemaal op het slotje van de afstandsbediening drukken of de "Follow me home" functie zijn werk laten doen. Dan gingen de dimlichten en de parkeerlichten allebei uit evenals de achterlichten.
Maar dat werkt nu absoluut niet meer. De Hyundai dealer vermoed een defect in het contactslot, wat een dure reparatie is. Dit laten vervangen en er dan achter komen dat dit toch niet het probleem is toch een te grote en dure gok.

Mijn vraag is heeft iemand van jullie dit ook gehad of herkent dit probleem en hoe is dit opgelost of wat kan de oorzaak zijn? Kan het echt het contactslot zijn of nog wat anders? Is het ook na te meten in het contactslot of dit het probleem echt is?

ps. in de automatische verlichtingsstand werkt alles gewoon naar behoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #36640 door Willie Wortel
Ritje Lelystad is misschien een oplossing om dure vervanging te voorkomen :huh:
Mas, onze hoofdsponsor van deze club zal wel reageren of je kunt hem zelf vragen
We horen graag
:--)) :ear:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #36647 door MAS
Vermoeden in contactslot??? Dit is gewoon na te kijken in de CURRENT DATA van de BCM. De i30 had dit probleem ook, was daar gewoon een los schakelaartje voor te bestellen.

Ik snap niet dat een dealer hun GEREEDSCHAP niet weet te gebruiken.... een ieder die bij mij is geweest, weet dat een tester meer kan dan alleen een foutcode uitlezen.

In de currentdata heb je de PID: KEY IN SWITCH.... deze moet bij sleutel erin op ON staan en eruit op OFF...


Verder kan de dealer alles zien in de BCM met uitgenomen sleutel (anders dan de ECM waarbij contactsleutel wel op ON moet staan).
Dus in geval van storing kunnen ze snel zien of relais/schakelaars/e.d. allemaal goed staan.
Tja.... je hebt diagnoses en gokken.... maar gokken is dokken, meten is weten !!!

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #36650 door Black35
Dank je wel Willie Wortel en MAS heeft gereageerd.

Dank je wel MAS je hebt helemaal gelijk meten is weten. Ik ga met dit advies aan de gang en je hoort de afloop nog.

Wordt vervolgd...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden - 5 jaren 1 maand geleden #37326 door Black35
Even een update over mijn probleem. Inmiddels is het probleem gevonden. Het bleek niet het contactslot te zijn. Dit was te zien op de uitlees apparatuur, gaf keurig aan Key IN en Key UIT. Ik moet wel iets verduidelijken, ik heb geen Hyundai Dealer als garage. Mijn garage had wel contact met hun opgenomen en die kwamen toen met het idee van het contactslot dat die het probleem moest zijn. Met het advies gegeven door jou MAS kon mijn garage de uitlezing vinden. Wat trouwens geen onkunde was van de garage maar wennen aan nieuwe uitlees apparatuur. Maar het probleem was daar nog steeds niet mee opgelost. Uiteindelijk de hulp ingeroepen van de Hyundai Dealer en na alles uitgemeten te hebben, waarbij alles goed bleek te zijn, kwam een monteur op het idee dat het wel eens de portiersschakelaar kon zijn. De monteur had als eens eerder meegemaakt. Even die van de bestuurdersdeur vervangen met achterdeur en alles werkte weer als van ouds. Inmiddels een nieuwe portiersschakelaar ingezet en alles werkt weer als nieuw.

Daarbij bleek een andere storing, die ik nog niet zo gezien had, ook opgelost te zijn, namelijk het steeds van zelf op slot gaan van de auto na openen van de bestuurdersdeur. Maar dat was mij nooit echt eerder opgevallen als een storing. Tja als iets iets raars doet en niet weet dat het raar is dan zoek je daar ook niet naar.

Bedankt voor de informatie en helpen meedenken en gelukkig is alles weer opgelost en zelfs meer dan mijn huidige probleem.
Laatst bewerkt 5 jaren 1 maand geleden door Black35.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MAS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #37328 door MAS
Tja, als de linkervoordeur-schakelaar niet goed werkt, dan krijg je ook deze problemen. Ook deze schakelaars zijn gewoon uit te lezen.

Echter men denkt vaak, schakelaars zijn goed WANT de binnenverlichting reageert normaal. Echter zijn deze schakelaars tegenwoordig DUBBEL uitgevoerd, zodat de ene functie wel kan werken, maar de andere functie niet.
Vandaar mijn motto, meten is weten....

En met goed gereedschap hoef je vaak niet te sleutelen, maar zie je gewoon waar de storing zich KAN bevinden.

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.