• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Climate Control in Ix35 2013 is niet meer goed afgestemd

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #38489 door slaan1974
Morge,
Wij hebben sinds vorig jaar een 1.6 ix35, sinds 2 maanden vinden wij dat de climate control, of de auto funktie van de Airco niet meer goed de temp in de auto naar beneden haalt.
Dit merkte we afgelopen zaterdag toen de hitte echt in NL was, we hadden de temp naar 20 gezet, maar het werd veel warmer in de auto.

Nu heb ik al ff op dit forum gekeken naar een oplossing en zie ik dat @MAS een pdf heeft toegevoegd in het bericht over de Tucson. "25 feb 2019 Airco unit werkt niet goed"
Is er een mogelijkheid om de temperatuur van de sensor uit te lezen zonder deze procedure of wordt het echt een bezoek aan de garage?

alvast bedankt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #38493 door Warmentuuter
Ik zou eerst eens kijken wanneer voor het laatst het airco systeem is ververst.
Ieder jaar neemt de kracht van het koelmiddel af betekend ook dat de airco minder gaat koelen.
Is het dan zo extreem heet en je koelmiddel is niet 100% kan de airco het niet voldoende koelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: slaan1974

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #38497 door MAS

slaan1974 schreef : Morge,
Wij hebben sinds vorig jaar een 1.6 ix35, sinds 2 maanden vinden wij dat de climate control, of de auto funktie van de Airco niet meer goed de temp in de auto naar beneden haalt.
Dit merkte we afgelopen zaterdag toen de hitte echt in NL was, we hadden de temp naar 20 gezet, maar het werd veel warmer in de auto.

Nu heb ik al ff op dit forum gekeken naar een oplossing en zie ik dat @MAS een pdf heeft toegevoegd in het bericht over de Tucson. "25 feb 2019 Airco unit werkt niet goed"
Is er een mogelijkheid om de temperatuur van de sensor uit te lezen zonder deze procedure of wordt het echt een bezoek aan de garage?

alvast bedankt,


Een link naar het topic werkt beter dan het topic omschrijven...
www.hyundaiclubholland.nl/index.php?opti...id=4337&limitstart=0

Temperatuur op 20, maar het werd warmer? Dus de uitstroomlucht was heter dan 20 graden?
Uitstroomtemperatuur kan je zelf meten met een geschikte thermometer.

Temperatuur van koelblok (verdamper) kan je met tester uitlezen. Is deze rond de 4 graden en de uitstroomlucht alsnog 20 graden, dan komt dit door een te hoge blowerstand en een te hoge buitentemperatuur. De warme lucht moet ook wel tijd hebben om af te kunnen koelen.
Is de verdampertemperatuur bv 15 graden, dan is de vullingsgraad (r134a) de vermoedelijke oorzaak. Maar ook een verstopping, slecht onderhoud (vorige vulling niet juist uitgevoerd), bevriezing expansieventiel e.d. kunnen een oorzaak zijn.
Zelfs een niet goed werkende kachelklep kan dit gevolg geven.... diagnose is alles. Gokken is dokken.

Maar je klaagt over de AUTO-functie... dus de airco koelt wel als je hem handmatig op 20 zet? En zelf dus de stand en blowersnelheid regelt?

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: slaan1974

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #38981 door slaan1974
Hoi,

nogmaals bedankt voor de feedback, nadat de auto voor controle was geweest inclusief airco was de garage vergeten de airco te checken.
nadat deze nogmaals is nagekeken bleek het spul voor de airco niet goed aangevuld te zijn.

dus geen paniek, garage was vergeten het goed te checken

mvg,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #39219 door slaan1974
Hoi M.A.S,

Nogmaals even terugkomend op het volgende symptoon.
net terug van een weekendje weg, dus konden we beide rijders en bijrijders temperaturen goed testen.
na +/- 30 minuutjes komt het volgende symptoon naar voren;
ashv climate control + airco lampje aan wordt de rijders kan niet koud, de bijrijders kant is wel koud
we hebben gespeeld met de temperatuur en het altijd een paar minuutjes op een bepaalde temperatuur laten staan, maar alsnog bij de rijders kant wordt de temperatuur niet koud, blijft warm. aan welke sensoren kan dit liggen, of kan ik het beste eerst met het volgende lijstje naar de garage;

als je nog meer details wilt weten hoor ik het graag.

Quote van je eerdere bericht,
Temperatuur op 20, maar het werd warmer? Dus de uitstroomlucht was heter dan 20 graden?
Uitstroomtemperatuur kan je zelf meten met een geschikte thermometer.

Temperatuur van koelblok (verdamper) kan je met tester uitlezen. Is deze rond de 4 graden en de uitstroomlucht alsnog 20 graden, dan komt dit door een te hoge blowerstand en een te hoge buitentemperatuur. De warme lucht moet ook wel tijd hebben om af te kunnen koelen.
Is de verdampertemperatuur bv 15 graden, dan is de vullingsgraad (r134a) de vermoedelijke oorzaak. Maar ook een verstopping, slecht onderhoud (vorige vulling niet juist uitgevoerd), bevriezing expansieventiel e.d. kunnen een oorzaak zijn.
Zelfs een niet goed werkende kachelklep kan dit gevolg geven.... diagnose is alles. Gokken is dokken.

Mvg,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #39220 door Willie Wortel
Mijn s inziens
Sensor regeling rijderskant hangt , airco werkt wel maar misschien niet optimaal, onderhoudspuntje

PS de Hyundai airco in mijn i40 is in het algemeen wat beperkter vergeleken bij mijn eerdere autos, VW Polo Toyota Carina Honda accord Nissan Primera
maar op de rijksweg met een behoorlijke snelheid is dat niet te weinig .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: slaan1974

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.