Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Online

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO!

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 02 sept 2019 17:45 #38932

  • Noordwijk
  • Noordwijk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • iX35
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag lezers, ik heb een iX35 1.6 GDI 99kW GO! van 2015 en wil nu een caravan gaan aanschaffen. Maar als ik het boekje van Hyundai er op nalees, dan is de maximale kogeldruk 50 kilogram (bij de 2.0 is dat 80kg).

Mijn fietsenrek plus elektrische fietsen is al 18kg + 20kg +20kg = 58 kilogram en dus te zwaar voor de trekhaak.

De leverancier van bijv. een Sprite Basecamp caravan raadt mij zijn caravan af achter deze auto, omdat de kogeldruk van de lege caravan al 50kg is. Het reserve wiel zou ik volgens hem dan in mijn auto moeten leggen, maar dat lijkt mij allemaal toch niet de bedoeling van deze iX35. En waar laat ik dan mijn fietsen?

Volgens mijn dealer is het geen probleem, want hij kent diverse mensen die achter hun 1.6 een caravan hebben hangen. Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren als ik dit zou doen en er gebeurt wat, of de verzekering er dan ook zo over denkt. En of de mening van de dealer waarde heeft.

Kortom, zijn er leden die ervaring hebben met een iX35 1,6 met een kogeldruk van 50kg en bovenstaande gegevens?

Alvast bedankt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 02 sept 2019 23:35 #38938

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2083
  • Ontvangen bedankjes 524
Rij al bijna 20jaar jaar met een caravan (staat nu in Spanje gestald) en ik heb altijd een kogeldruk aangehouden van 80kg en of dit nu een Audi, Ford Focus, Opel Astra, Insignia of zelf mijn eigen Tucson was. Als de caravan goed verdeeld is in het gewicht(niet te zwaar) en het zwaartepunt laag ligt zal deze als een tank achter de wagen liggen. Dit zijn mijn eigen ervaringen met caravans die tussen de +/-5.00 en 7.50mtr totale lengte waren. De verzekering heeft hier niets mee te maken.
Plaats jouw reserve wiel onder de caravan. Van Alko zijn hier speciale beugels voor te krijgen en hiermee plaats je deze net achter de achteras. Fietsen zou ik achterop doen en niet op de dissel om er juist voor te zorgen dat deze niet de 80kg ver overschrijd. Je ziet ze op vakantie geregeld rijden auto en caravan in een V vorm en de wielen van de caravan die scheef staan door overbelasting.

Houd je zo veel mogelijk aan maximaal toelaatbaar gewicht en daar ga je meestal al over heen en zorg dat dit goed verdeeld is en dan heb je een prima combinatie. Uiteraard speelt voor een prettig rijgedrag ook een goed stabilisatie koppeling. En mocht je het niet weten: ga je kort draaien met de caravan vb op de plek zetten of wegrijden laat de koppeling dan nog even open. Ga je de weg op druk je hem vast.
Waarom geef ik dit aan? Bij de Alko koppelingen (bij die van mij zeker 11jr oud) worden en links en rechts in de kop koolstof schaaltjes(soort van remblokjes) tegen de kogel gedrukt. Als je gaat draaien met de koppeling gesloten loop je het risico dat 1 van beide breekt en dan kun je met max 80km/u verder want de stabilisatie zal niet meer werken. Ook met het plaatsen van de koppeling op de kogel altijd zorgen dat deze goed open staat. Ik heb al jaren een reserve set bij me in de caravan want ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand door onwetendheid zijn koppeling onklaar maakte, gebroken beide en die was niet blij van Omgeving Tarragona (Costa Dorada) terug naar Duitsland thv Oberhausen.
Let ook goed op de slijtage merker die op de koppeling zit die moet op groen staan.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 03 sept 2019 10:11 #38941

  • Noordwijk
  • Noordwijk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • iX35
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor je reactie TucsonV6.
En je naam geeft precies aan wat ik eigenlijk had moeten kopen, een Tucson. ;-)
Volgens jou maakt het dus niet uit dat de fabrikant zegt dat 50kg het maximum is? Daar kan ik dan gewoon een 80kg kogeldruk op zetten?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 03 sept 2019 11:30 #38942

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2083
  • Ontvangen bedankjes 524
Hahahaha, de IX35 zou de opvolger zijn van de Tucson 1, helaas ze hebben m toch maar opnieuw uitgebracht helaas niet meer met de rustig lopende V6. Misschien geen vergelijk maar mijn wagen kan max 1600kg trekken en ik heb er +1300kg achter liggen en dit ligt als een tank op de weg. Nagenoeg geen zuigingen van inhalende bestelbussen en vrachtwagens. De eerder genoemde wagens waren op de Audi 2.0 (benz) na allemaal diesels motoren 1.6 - 1.9.
Tabel geeft aan 50kg en het verschil is alleen de motor want de 2.0 mag 80kg. Ik zou gewoon 80kg aan houden je zult merken dat dit toch iets beter op de weg ligt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Noordwijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 08 okt 2019 16:01 #39227

  • IX35Con
  • IX35Con's Profielfoto
  • aanwezig
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • IX35 2.0 CVVT Style
  • Berichten: 132
  • Ontvangen bedankjes 15
Iets meer kogeldruk dan voorgeschreven kan heus geen kwaad, maar om dat nou als zodanig te adviseren gaat mij persoonlijk wat ver. Heb een 2.0 en probeer inderdaad altijd rond de 80 uit te komen, en dan staat de combinatie echt niet in V-vorm. Iets meer kogeldruk zorgt voor minder schommeling in de caravan.

Ik hoop dat je niet de bergen in gaat, want ik vind mijn 2.0 al niet heel vlot met de caravan berg op... Pomp je banden wat harder op dan normaal, en gebruik bij voorkeur 18" velgen. Gebruik een goed anti-slinger koppeling. Dat zijn zo wat tips die ik een paar jaar terug ook hier geleerd heb.
Hyundai ix35 2.0 Style, keyless

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Sorry voor de profielfoto, das mijn andere hobby ;-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Noordwijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 08 okt 2019 21:31 #39234

  • TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Berichten: 2083
  • Ontvangen bedankjes 524
De lange ervaring heeft geleerd dan 80kg geen probleem is in mijn gevallen. De 50kg heeft als je de tabel goed leest te maken met het trekkende voertuig. Indien de auto is voorzien van een andere vb zwaardere motor betekend dit dat het totaal gewicht ook omhoog is gegaan en in de meeste gevallen is de rest hetzelfde gebleven.
Banden op hogere spanning met caravan spreekt voor zich. Nu weeg je de dissel af op vb 50kg, wat denk je dat de daadwerkelijke belasting is tijdens het rijden want 100% vlakke wegen zijn er niet dus schommelt deze waarde continu dus zal deze ook bij flinke hobbels de 80kg ruim over gaan. Het gaat zoals ik al eerder schreef om het totaal geheel en de caravan is hierin bepalend hoe jij deze inpakt en bepakt. Het kan zeker geen kwaad om het meest overtollige thuis te laten zoals 3 weken boodschappen in de caravan gestopt terwijl je overal in het buitenland alles meestal kunt krijgen, we zijn Hollanders :lol: (dit suggereer ik). Zorg dat het zwaartepunt laag ligt en goed verdeelt over de bodem. Een goed stabilisatiekoppeling is belang voor een prettige rijervaring i.p.v. vele kilometers met schokken te rijden. Houd je zoveel mogelijk aan de snelheid en zoals ik vele jaren naar Spanje ben gereden zat ik altijd op de lange weg tussen de 100 en 110km/u en daar zat incidenteel ook wel eens een uitschieter bij naar boven.

Ook dit jaar heb ik ze gezien met bestelbus als trekkend voertuig en dan een dubbel-asser Hobby of Fendt er achter en dik 130 of hoger je voorbij komen. Als dit schaart dan heb je een flinke berg ellende op de weg en die mogen ze voor mij meteen van de weg halen, inbeslag nemen de hele combinatie.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door TucsonV6. Reden: tekst aangepast

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 09 okt 2019 22:19 #39241

Mijn i40 kan goed 80 kg hebben op de trekhaak maar deze is een 2 liter motor dus gewicht auto tov de caravan is wel zwaarder dan jouw i35

In de bergen, naar Slovenie Italie, Oostenrijk ed gaat goed maar dat komt hoofdzakelijk door de goede overbrenging van deze automaat 6 bak
Ik had hiervoor een veel sterkere 2.4 Honda Accord met 190 pk maar de automaat was qua overbrenging ouderwetser en de huidge 2 liter i40
blijkt beter te reageren met dezelfde caravan Knaus Sport 1500 kg beladen

Je kunt op "caravantrekker " jouw auto en caravan invoeren en dan krijg je een nette opgaaf on line

Succes :--))

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Willie Wortel.

Caravan achter iX35 1.6 GDI 99kW GO! 10 okt 2019 13:26 #39244

  • Gerrit I30
  • Gerrit I30's Profielfoto
  • aanwezig
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • i30 CRDi 5 deurs
  • Berichten: 1364
  • Ontvangen bedankjes 297
Hallo ik rij een i30 crdi en een caravan van 1300 kilo en ik mag een kogeldruk van 80 kilo gebruiken.
En dan ligt hij goed achter de auto.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online


Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2019. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.