• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Caravan trekken Oostenrijk automaat 6 versnelling

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #24511 door WalterTucson
Hallo,

de downhill assistant schakelt zichzelf uit boven de 40 km/uur, maar is eronder een prima hulpmiddel. Vorig jaar in Tsjechiƫ regelmatig gebruikt van gemaakt op 12% hellingen op bochtige wegen. De automaat zelf terugzetten naar een lagere versnelling bij steile afdalingen lijkt mij noodzaak. Overigens komt het hooguit tijdens een vakantie maar een handvol keren voor dat ik ver terugschakel maar zorg wel dat mijn snelheid niet oploopt zodat ik constant bij moet remmen. Toch ben ik thuiswaarts de Gotthard af grotendeels in de 3 versnelling (handbak) naar beneden gereden en heb slechts 1 of 2 keer bijgeremd terwijl ik achter een vrachtwagen zat die erg constant reed. Aan het harmonica effect achter mij te zien zat de NL. combinatie achter mij in een te hoge versnelling waardoor hij erg onregelmatig reed,

met vriendelijke groet,

Walter

van ix35 2l. naar Tucson T-GDI naar Tucson N-Line HEV
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 6 maanden geleden #25406 door Willie Wortel
Naar Slovenie met de sleurhut was geen enkel probleem, 100 km heuvel op, beetje terugschakelen als er bvb opeens een truck vertraagd die je dan makkelijk voorbij rijdt :P

De 2 liter met 6 bak automaat doet prima z n werk, ben uiterst tevreden B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 6 maanden geleden - 7 jaren 6 maanden geleden #25410 door Tucson V60

Willie Wortel schreef : Wat zijn jullie ervaringen in de bergen als je met een sleurhut van 1500 kilo die kant opgaat B) , schakelt de 2 liter automaat netjes terug
bij de lange bergop aanloop, of is het raadzaam :lol: om toch maar tijdig zelf terug te schakelen om de gang (90 km minimaal) erin te houden?

Remt de automaat bij behoorlijk steile hellingen :( wel genoeg af of is het vaak bij remmen omdat de compressie niet genoeg tegendruk geeft
met zo n combinatie :woohoo:


Sleurhut ? die kant op gaat? Je bedoelde slingeren neem ik aan. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden en dit schrijf ik puur uit eigen ervaring door vele jaren rijden met caravan.

1. geen stress, je bent op vakantie en het strand of de stal kun je niet ruiken dus rij ook niet zo daar heb je alleen jezelf mee en de medepassagiers. Ik erger me aan mensen die vrijdags van hun werk komen en dan meteen 1600km gaan rijden en 2 dagen voor pampus op bestemming liggen, oh wat hebben we het toch leuk en daar nog over opscheppen ook. Voor mij ben je :sick:
2. zorg dat de auto die er voor ligt ook capabel is om deze te trekken en zorg dat de caravan niet zwaarder is als de auto. 50/50 vind ik riskant, 60/40 of 70/30 of nog beter (hoogste getal is de auto)
3. Zorg voor een goede ALKO stabilisatie koppeling op de caravan dit werkt echt tot 110-120km/u.
4. Belading caravan zoveel mogelijk onderin waarbij zwaartepunt rond de as zit en verder goed verdeelt over de caravan.
Caravans met de wielen helemaal schuin zijn te zwaar beladen, zie ze elk jaar en het kreunt nog net niet.
Aardappels en allerlei levensmiddelen kun je in het buitenland ook kopen, neem alleen hoog nodige mee.
5. Zorg dat de caravan recht achter de wagen zit niet helemaal achterover hangend of zwaar voor over.
6. Kogeldruk heel belangrijk en ik hanteer rond de 80kg (en daar denkt iedereen anders over, prima) dit heeft mij al jaren een stabiele rit gegeven, en is deze druk iets meer dan is dat prima maar niet minder!
7. Zorg dat de banden van de auto iets hoger zijn opgepompt en en zorg dat de caravan bandendruk ook in orde is, ik heb nooit geen stikstof gebruikt wel voordat de banden 7 jaar oud zijn vervangen voor nieuwe. Goede ervaring met Continental.
8. Algemeen, rijden in bergachtig/heuvelachtige omgeving; ga over op handbediening u spaart hiermee uw automaat en onnodig brandstof. Heuvel af 4-5% niet harder dan 80-90km/u. Beter een paar maal harder remmen dan de voet op het rempedaal te houden. Met te hard naar beneden is het risico op slingeren aanwezig en als de verhouding niet goed is dan is de kans op de vangrail zoenen aanwezig.
9. Ben u bijna onderaan de heuvel geef dan gas bij om de volgende klim te kunnen doen. Pers niet al het vermogen uit de motor omdat u zo nodig met 90km/u omhoog moet dit kan u een koppakking kosten. Vraagt u teveel vermogen zal de auto vb de airco uit schakelen dus dat is geen mankement.
10. Moet u echt klimmen en de temperatuur loopt op, airco uit ramen open en kachel op heet aan om zo extra koeling te kunnen geven.
11. Bij regen kunt u het zelf invullen, beter een halve dag te laat aankomen dan niet.

Slingeren van de combinatie bij inhalen of ingehaald worden heeft alles met uw combinatie te maken die in de meeste gevallen licht is of de verhouding trekauto caravan klopt niet. Voorkomen kan alleen door vroegtijdig op te merken en of richting vluchtstrook te gaan of sla een baan naar links over zodat u uit de zuiging blijft. Anders geen haast handen aan het stuur en dan komt u er ook.

Vele veilige kilometers en denk er aan het niet alleen in uw belang van van alle weggebruikers dat uw combinatie er goed bij staat en mee wordt gereden.

Heb ook dit jaar weer figuren gezien met een vette SUV's met veel vermogen en/of een caravan/speedboot van opbouw +6mtr die zeker 140-150km/u reden, onverantwoord en inname rijbewijs wat mij betreft.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 7 jaren 6 maanden geleden door Tucson V60. Reden: fine tunen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 6 maanden geleden - 7 jaren 6 maanden geleden #25421 door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba
Heuvel op moet je je versnelling zo kiezen dat je nog versnelt als je gas bij geeft en het liefst op een toerental waarbij de auto het sterkst is.
Bij onze een na laatste auto waarmee we een caravan trokken was dat bijna 4000 toeren, bij de laatste 3000. (benzine motoren)
Ik zorgde ervoor daar niet beneden te komen. De hoogste versnelling werd (ook op de vlakke weg) zelden gebruikt maar nou reed ik ook niet zo hard, ik volgde meestal de snelheid van het vrachtverkeer, dat reed meer ontspannen dan dat je er altijd langs moest.
Hou je toerenteller in de gaten, zie je de toeren zakken en helpt gas bij geven niet meer dan moet je een versnelling terug, op de toerenteller rijden werkte voor mij het beste, je merkt het niet altijd als de weg weer stijgt
Plank gas geven op te lage toeren om je snelheid vast te houden is funest.

Nu Seat Arona maar voorheen Kona 2018, I30 2013, I20 2015
Laatst bewerkt 7 jaren 6 maanden geleden door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.