• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Hyundai I40 vragen

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden #40951 door vindiesel
Hyundai I40 vragen werd gestart door vindiesel
Dag beste lezer.

Sinds enkele maanden ben ik bezitter van een Hyundai I40 136pk uit 2013 met momenteel 127 000km op de teller.
In deze maanden heb ik de auto al wat beter leren kennen en ben er zeer tevreden over. Toch heb ik nog enkele vragen waarbij ik hoop dat jullie ervaring en kennis kan helpen.
Ikzelf ben Belg en woon in België, maar denk dat er weinig anders is dan in Nederland omtrent de wagen en garages.

Sinds kort zit er vooraan een parkeersensor los en is naar binnen gevallen in de bumper (wat een irritante pieptoon geeft). Zowel langs boven als onder (bodemplaat) kan ik er niet bij. Kan ik deze zelf teug plaatsen?

Daarnaast ben ik ook nog niet volledig mee hoe de automatische handrem werkt en de hill-hold control.
Wat moet ik doen zodat bij het wegrijden de automatische handrem vanzelf loskomt, zonder dat ik hem moet induwen?
Kan ook iemand uitleggen hoe de hill-hold werkt en hoe deze loslaat bij het terug vertrekken? Ik heb hem één keer geprobeerd en moest de auto herstarten omdat ik hem niet meer los kreeg.

Dan nog over het onderhoud. Ik bladerde door het instructieboekje en las dat de distributieriem vervangen moet worden bij 120 000km. (Kan iemand met zekerheid zeggen dat deze wagen een riem heeft en geen ketting, mijn boekje is in het Frans en ik vind nergens een sluitend antwoord). Aangezien ik hier al over zit en de auto tweedehands is, wil ik de auto bij een officiële garage binnen doen voor een groot onderhoud zodat de auto weer perfect in orde staat. Nu vraag ik mij af wat de voordelen zijn van een officiële merkgarage in vergelijking met een goedkopere niet merkgarage.
Ik las dat bij onderhoud in de merkgarage je 12 maanden pechbijstand krijgt. Helaas is het laatste officiële onderhoud met stempel in het serviceboekje van 60 000km. Dat is net geen 70 000km geleden. Zou Hyundai pechbijstand opnieuw gestart worden nadat ik de auto een groot onderhoud heb gegeven bij de merkgarage? Of maak ik hier geen aanspraak meer op omdat de auto enkele jaren naar geen officiële garage meer is geweest?
Is het ook zo dat bij een onderhoud in de merkgarage het navigatiesysteem gratis wordt geupdated en dat de auto de nieuwste softwareupdate krijgt? Of dient hier voor betaald te worden?
Anders zie ik het nut er niet van in om bij een merkgarage te gaan en kan ik ook naar een garage gaan die goedkoper is (maar wel minder kennis van de wagen aangezien deze niet veel voorkomt).

Afgelopen tijd merkte ik dat het koelreservoir leeg was. Hierdoor denk ik aan een lek. Voor alle zekerheid heb ik er water bij gedaan om toch iets van koeling te hebben. Helaas door de corona virus zijn de garages gesloten en krijg ik ook geen reactie op mail. Gelukkig moet ik de wagen amper nog gebruiken door de Corona.
Kan het kwaad dat er water in zit? momenteel zit er al 2 weken water in, heb ik 90km gereden en staat het water nog steeds op peil van toen ik het er ingoot. Nu zal het lek toch niet vanzelf gedicht zijn zeker. Of is het normaal dat de koelvloeistof op 3 maanden en 7000km volledig leeg is? De wagen bleef nochtans altijd mooi op temperatuur en er werd deftig mee omgegaan.

Hopend op een paar antwoorden van mijn vragen. Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden #40954 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Hyundai I40 vragen
Vindiesel welkom op het forum en veel rijplezier met de i40.
Er zijn vast i40 rijder die een antwoord hebben op je vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden - 3 jaren 10 maanden geleden #40956 door Willie Wortel
Beantwoord door Willie Wortel in topic Hyundai I40 vragen
Vindiesel welkom hier.
Mijn advies:
Handremknopje naar beneden drukken dan gaat uit los.....mocht die dat automatisch niet doen als je rustig wegrijd.
Terugplaatsen parkeersensor kun je zelf proberen maar als dat niet lukt kun je de irritante pieptoon van de defecte sensor vb. onderbreken door in middenconsole in het ronde bedieningspaneel op het toetertje te drukken, wordt ie stil van maar ook alle andere goedwerkende sensors die niet defekc zijn geven dan ook geen signaal meer, maar je kunt dan nog wel met de achteruitrijcamera zeer precies achteruit parkeren.

Koelvloeistof MEG G12+ zat er bij mij in, daar kun je mee bijvullen als je dat nog wilt. Hyundai beurt in Nederland is inclusief updaten van je navigatie en software, er staan in o.a. het i40 forum index een paar items over zelf je navigatie updaten, kijk maar na dit kan interessant zijn.

Bij zo'n uitgebreide Hyundai dealer beurt kun je inderdaad gebruik maken om een jaar Hyundai pechhulp, ik heb dat gedaan totdat deze uit de garantie was en heb ik de wagen ergens anders in onderhoud gedaan en het risico genomen om langs de weg te komen staan, wat nooit is gebeurd overigens.

Mijn i40 (zwart deksel) had een distributie ketting dus geen dure vervanging nodig. Wel is de multi-riem die dynamo airco e.d. aandrijft misschien wel aan vervanging toe als deze bij
jou nog nooit is vervangen en slijtage sporen vertoont.
Mijn multi-riem is na 165000km nog goed en is misschien door de vorige eigenaar in de dealerperiode al vervangen, dit ter zijde.

Succes :--)) we horen wel hier.
Laatst bewerkt 3 jaren 10 maanden geleden door Tucson V60. Reden: kleine correcties
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vindiesel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden #41029 door vindiesel
Beantwoord door vindiesel in topic Hyundai I40 vragen
Bedankt Willie Wortel en Warmentuuter voor uw reactie.

Hierbij een kleine update.

Ben zelf geen handig persoon, en ken helaas zeer weinig van automechaniek. Daarnaast heb ik ook niet alle tools thuis liggen.
Terugplaatsen van de sensor zal dus niet mogelijk zijn aangezien ik eerst een bodemplaat dien te verwijderen en dan moet prutsen en gewoon met lijm(?) die sensor terug moet vastzetten.

Daarnaast heb ik het lege koelvloeistofreservoir tijdelijk bijgevuld met water omdat ik door de corona veel minder rij. Heb ondertussen toch wel al redelijk wat gereden en ook de airco gebruikt, zoals ik hem anders zou gebruiken. Hier is nog geen druppeltje water uit het koelvloeistofreservoir verdwenen. Het eventuele lek zal toch niet verdwenen zijn zeker? Er verdwijnt een volledig reservoir koelvloeistof en het water blijft volledig vol zonder problemen. Ook er rond is er geen vloeistof te zien. Daarnaast blijft de auto ook mooi op temperatuur.

Heb navraag gedaan bij Hyundai en doordat mijn voertuig al enige tijd niet meer bij een Hyundaigarage is geweest kan ik niet meer van Hyundai assistance genieten. Als ik 100 euro bijbetaal kan ik hier wel weer van genieten. Dat is duurder dan dat ik nu pechbijstand heb van een andere maatschappij. Geen idee of Hyundai assistance wel een meerwaarde is.

Ook heb ik het onderhoudsboekje eens opengeslagen en hierbij denk ik toch nog steeds dat er een riem ipv ketting in ligt helaas.

Nu dat de CORONA een beetje gaan liggen is zal ik binnen x aantal tijd wel een afspraak maken bij de garage omdat ik uiteraard niks wil kapot rijden binnenin de auto.

Vriendelijke groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, Warmentuuter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden - 3 jaren 10 maanden geleden #41039 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic Hyundai I40 vragen
Voor die ene keer is het niet zo een probleem om met water bij te vullen.
Je kan beter met water bijvullen als niets doen als je geen koelvloeistof hebt.
Die bijbetaling van 100 euro is waarschijnlijk eenmalig.
Met de volgende beurt krijg je dit gratis erbij mits je naar de Hyundai dealer gaat. (tenminste dat is in NL zo)
Dat scheelt je weer een externe pechhulp kosten.
Is voor NL de ANWB en kost je 18 euro per jaar lidmaatschap en 11 euro per maand voor de wegenwacht.
Deze kosten worden wel eens vergeten als je naar de bovag garage op de hoek gaat om deze erbij op te tellen.
Maar goed die keuze is aan jezelf.
Laatst bewerkt 3 jaren 10 maanden geleden door Warmentuuter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, vindiesel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 10 maanden geleden - 3 jaren 10 maanden geleden #41107 door vindiesel
Beantwoord door vindiesel in topic Hyundai I40 vragen
Vandaag officieel (via Hyundai België) te weten gekomen dat de Hyundai I40 1.7CRDI 136pk over een distributieketting beschikt. Scheelt toch weer een dure vervanging van de distributieriem. :) Daarnaast wisten ze ook te vertellen dat bij erkende garages nog steeds gratis updates zijn te bekomen.

Petje af voor de klantendienst van Hyundai (service@hyundai.be) die me elke keer snel antwoord gaf. :hlogo:
Laatst bewerkt 3 jaren 10 maanden geleden door vindiesel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.