Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Lambda, benzineverbruik

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 17:26 #36612

  • jplompen
  • jplompen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Atos Prime
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste mede Hyundai bezitters,

Ik heb een vraag over mijn Hyundai Atos Prime Spirit uit 2001 met 200.000 km op de teller.
Bij de keuring was de CO te hoog. 1.5 en na het vervangen van beide katalysatoren net door de keuring met 0.5.
Dus ik kan weer een jaartje rijden, Alleen kon ik in het verleden 525km met 30 liter rijden en nu is dat ongeveer 450. Dat valt me eigenlijk een beetje tegen.
Misschien hoort het verbruik bij de hoge km stand van het blok, maar ik vraag het toch even.

Nu is het zo dat er de laatste tijd wel wat dingen opvallen.
Hij loopt goed. Ik kan er 150 mee rijden als ik wil. Stationair loopt hij ook goed, misschien wat snel, enkel als ik de rem in trap lijken de toeren wat variabel te worden.
Als ik dan bijvoorbeeld de verlichting aan zet, auto in zijn vrij, en trap dan de rem in, stottert de auto en knippert de verlichting iets.
Ook bij het schakelen loopt het gas was langzaam terug. Alsof hij continu teveel brandstof / lucht krijgt.
Bij een koude motor geeft de auto wel erg veel toeren en dat verdwijnt meestal pas na 2 minuten. Ik kan zonder gas geven in z'n 2 rijden.

Zou het kunnen dat de ecu in een soort noodstand staat?

Ik heb de middelste kleine kat vervangen en toen de CO nog te hoog was heeft de garage de 1e kat vervangen waar de lambda's op zitten.
De lambda's hebben ze niet vervangen. Ik ben via internet wat meer te weten gekomen over de werking van de lambda's.

Ik wil er wel nieuwe in draaien, maar deze dingen kosten natuurlijk wel wat en als ik niet zeker weet of ze stuk / versleten zijn is dat zonde.
Ik heb beide sensoren afgekoppeld en ik merk aan het rijden totaal niets anders. Vandaar dat ik dacht aan de noodloop. Ik weet niet of de Atos zo'n stand heeft trouwens.

Ook heb ik een poging gedaan om ze door te meten met een multimeter. Hier lees ik verschillende verhalen over, of dit echt werkt.
Ze geven 8 ohm aan op de weerstand en mooi tussen de 0,1 en 0,9 volt bij verhitting.
Check engine gaat branden bij het ontkoppelen ervan, wat ook goed is lijkt me, al merk ik aan de motor geen enkel verschil.
Bij het opnieuw aankoppelen van de sensoren gaat het lampje wel uit, nadat ik de - pool van de accu er af haal en weer erop doe.

Zouden het toch de lambda sensoren zijn, of is het toch iets anders?

Ik wil ipv nieuwe sensoren ook wel een OBD connector aanschaffen om wat uit te lezen, al twijflel ik over de versie van deze obd stekker en of het dan wel mogelijk is iets uit te lezen.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.

Jeroen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 18:08 #36613

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603
Beste is een goede diagnose te laten doen.

Dit soort storingen (voor zover er storing) is, is niet door particulieren zelf goed op te lossen.
Vaak worden er gewoon de verkeerde dingen vervangen.

En zoek je een specialist? PM degene die dit heeft geschreven.
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 18:13 #36614

  • jplompen
  • jplompen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Atos Prime
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo MAS,

Ik stel de vraag op dit forum op dit juist zelf te proberen en om er van te leren.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 18:37 #36615

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603

jplompen schreef : Hallo MAS,

Ik stel de vraag op dit forum op dit juist zelf te proberen en om er van te leren.


En ik geef een juist en eerlijk antwoord.

Diagnose is meer dan een obd-stekker aansluiten of een multimeter gebruiken.
Je moet ook de verbanden tussen bepaalde waardes kunnen beoordelen.
Een opleiding duurt een paar jaar en daarnaast nog veel ervaring op doen in de praktijk.
Dit kan niet in één topic.

Stel je voorste lambda sensor pendelt niet, dan krijg je een foutcode. Lambdasensor no response
Stel je lambda reageert niet snel goed. Foutcode slow response
Ga je dan de sensoren vervangen? Nee, want het zijn boodschappers.
Hoe test je dan wel een sensor? Waarom reageert hij 'slow'?
Hoe is de long-fuel trim? Heb je een luchtlekkage waardoor deze is verlopen?
Heb je een lekkage in de uitlaat, waardoor de achterste lambda tegen de ecu zegt: verarmen of verrijken?
Wat doen de sensoren bij plots gasgeven en loslaten?
Wat doen ze stationair en hoe reageren ze tijdens rijden?

Behalve deze meetwaarden is ook belangrijk te weten of de data ook bij dat moment horen....
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 18:47 #36616

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603
Quote: ze geven mooi 0.1 tot 0.9v bij verhitting?

Wanneer geven ze 0.1 of 0.9? Zowel de voorste als de achterste?
Wat doet de achterste op bedrijfstemperatuur, en wat bij koude motor net na starten?
Wat doet deze bij plots gasgeven?

Wat is verhitting? En wat doen de sensoren op dat moment? Zowel de verwarming als de signaaldraden?

Aangezien jij al veel gelezen hebt, weet jij hier de antwoorden op. Maar vaak staan deze dingen niet op internet
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 20:19 #36617

  • jplompen
  • jplompen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Atos Prime
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo Mas,

Bedankt voor het antwoord! Ik heb beide sensoren uit de auto gehaald. Dit waren sowieso denk ik nog de originele. Bovenste kefico 39210-02610 - onderste: 39210-02660.
Ik heb ze doorgemeten met motor aan en kabels eraf. Ik heb ze ook doorgemeten los met een brander.
Ik heb geen scoop of analoge meter, dus exacte gegevens kan ik niet geven. Ik meet bij beide sensoren schommelingen tussen 0.1 en 0.9, maar ik weet dat een digitale meter te traag is.
Het zijn ook twee verschillende sensoren, die waarschijnlijk anders reageren. Het enige verschil tussen de twee is dat de ene langzaam zakt als ik de vlam eraf haal en de andere sneller zakt.

Het gaat om een auto waar al 2 ton op de teller staat en die 4 jaar geleden 900 euro heeft gekost. Vandaar dat ik niet naar een dealer ga voor een diagnose. En ik begrijp dat een opleiding van een aantal jaar niet in een topic te doen is, maar een auto naar de sloop, omdat bv een sensor versleten is, is toch zonde.

Ik heb bij mijn vorige Opel Cora 1.7d alles zelf gedaan en bijna 500.000 op de teller. Maar dit is geen diesel, maar een injectie, toch heel wat anders, maar ik probeer zoveel mogelijk te zoeken op iinternet. E dan kom je een heel eind ;)

Maar ik weet bijvoorbeeld niet of mijn type auto wel een noodloop heeft. En als hij in de noodloop staat, kan ik me voorstellen dat er weinig veranderd als ik de lambda's eraf haal. Maar ik weet niet als ik er 2 nieuwe in zet, hij meteen beter gaat lopen. Al loopt hij niet eens verkeerd, hij zuipt alleen veel, maar met 200.000 is dat misschien ook wel logisch.

Maar als ik beide lambda's loskoppel en totaal geen verschil voel in rijden en stationair vind ik dat wel gek eigenlijk.

Ik had eigenlijk het plan om de bosch 0 258 986 602 lambda te kopen en te proberen, maar als dat het probleem niet is, dan is dat ook zonde.

Maar het is niet mijn bedoeling om de kennis van een professional te bagatelliseren ;).

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 21:03 #36619

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603
Sorry dat ik het zeg, maar de manier waarop jij een diagnose aan de sensoren hebt gesteld slaat kant nog wal.....

Een lamdbasensor meet een ZUURSTOFVERSCHIL..... oftwel het verschil in zuurstof tussen de buitenlucht en de zuurstof in de uitlaat.
Deze sensor meet pas goed als deze een bepaalde temperatuur heeft. Daarom hebben de moderne lambdasensoren een verwarming erin zitten.
(oude types waren eerst 1 draad (signaal), daarna 2 (signaal, massa), 3 (signaal en verwarming) en daarna 4 (signaal, massa, verwarming))
Nu ga jij met een brander zelf een 'temperatuur' maken en dan een sensor beoordelen. De reden dat de meter een waarde tussen 0,1v (geen verschil) en 0,9v (veel verschil) geeft is omdat door de brander (vuur) de zuurstof rondom de sensor verdwijnt. Maar of dit gebeurt bij de juiste temperatuur en hoeveel zuurstof er in de buurt is, is een grote vraag.

Elke diagnose, of de auto nu 100euro of 100.000euro is, is goedkoper dan willekeurig een paar onderdelen vervangen.

Een goedkope lambdasensor heeft vaak geen originele stekker maar een paar kabelschoenen of verbindingen. Nu 'ademt' een lambdasensor door een bedrading, soldeer je de bedrading, dan smelt de isolatie aan de bedrading en raakt de beademing verstopt. Een lambdasensor met originele stekker is vaak al weer een stukje duurder. Maar meet dus wel beter....

De lambdasensor meet dus zuurstofverschil, hier wordt de inspuiting op aangepast. Dit is te zien in de long-fuel-trim. Is de motor en inspuiting goed, dan zal de long-fuel-trim 0% zijn. Bij verrijking zal de LFT naar +20% gaan, bij verarming naar de -20%. Gaat de auto in noodloop dan zal de LFT naar 0% gaan, maar als jouw auto ook 0% is, zal je ook geen verschil merken. Heeft jouw auto een LFT van 20% en gaat dus in noodloop naar 0% dan kan je wel verschil merken.
Na wissen van foutcodes gaan sommige modellen meteen naar 0%, andere moet je resetten of leren zich in een korte rit terug naar 0% (als problemen zijn verholpen)
Dit is afhankelijk van de software in de auto....

De sensoren voor en achter zijn eigenlijk hetzelfde, maar door verschillende stekkers, hebben ze andere nummers.

Door een diagnose van hooguit 15 minuten weet ik al of de lambda's defect zijn of niet. En dan doe ik een meting van helemaal koud naar warm (inclusief proefrit).
Dus als dit duurder is dan onnodig 2 sensoren vervangen, dan moet jij de sensoren GRATIS krijgen !!!

Als ik dus tijdens het rijden de LFT bekijk en zie dat deze 0% is, dan spuit de ECU geen extra brandstof in dan normaal. Zoals de auto uit de fabriek zou komen.
Echter als de temperatuursensor defect zou zijn, dan zou de computer op basis hiervan extra inspuiten. Echter krijg je dan warm een verkeerd mengsel en dat zou de lambdasensor weer meten (slechte verbranding, blijft er vaak zuurstof over, deze wordt gemeten). Hierop zou de ECU dus het mengel aanpassen en gaan verarmen. Gevolg de LFT zal negatief worden.

Heb je een luchtlekkage, dan meet de MAP-sensor verkeerd en laat de EU de injectoren ook anders aansturen. Ook hierna komt er dus weer een correctie via de LFT.
Loopt de LFT te ver weg, dan krijg je ook weer een foutcode. Long Fuel Trim Too Lean (Too Rich).....

Kortom, heb je geen brandende lampjes, lijkt de auto goed. LIJKT, omdat als de LFT 19% is en de ECU pas een foutcode geeft bij 22%, heb je wel een probleem. Maar kan de ECU nog net genoeg corrigeren.

Daarom is een goede meting veel belangrijker. En ja, dan moet je dus veel meer controleren dan alleen een ohmse-waarde van de verwarming van de lambdasensor. Welke ook weer veranderd door de temperatuur (en zelfs door lang meten op de sensor, omdat er toch een kleine stroom door de verwarmingsdraad gaat vanuit de multimeter)

Ook kan de ene multimeter bij weerstandsmeting een 9v uitsturen en een andere multimeter maar 0,5volt. Dit vroeger genoeg getest om airbags door te kunnen meten. Daarom mag je een airbag ook niet meten met een multimeter, omdat je dus met die 9v een airbag kan laten ontploffen als je de weerstand wilt meten. En gaat het met een andere multimeter wel goed.

Tja, nu zie je pas de achterliggende kennis die nodig is om een diagnose te stellen.

Ik weet door de dingen die jij doet, al de problemen of de data te beoordelen. Daarom komen ook veel forumleden naar mij toe. En vallen diagnoses van anderen in het niet, doordat ik wel weet waar ik het over heb.

Ook bij Peugeots worden veel katalysatoren afgekeurd omdat ze de CO-waarde niet halen. Echter als ik dan een goede proefrit maak en de kat en lambdasensoren op temperatuur breng, dan halen ze ineens wel de CO-waarde. Raar, nee...... je moet weten wat de problemen of oorzaak is. Te lage temperatuur, geen goede werking, geen omzetting, verkeerde uitlaatemissie.
Bekijk ik de duty-cycle van de verwarming van de lambdasensoren, kan ik zien of de lambdasensor op temperatuur is of niet....en of hij dus moet gaan meten.
Dan gaat de waarde van 0,45v ineens naar 0,1 en 0,9v pendelen (voorste) en de achterste bij warme katalysator naar 0,8v
Achterste geeft dus andere waardes omdat na de kat eigenlijk geen zuurstof meer mag zijn en dus een groot verschil en dus een hoge spanning geeft.
De voorste geeft arm, rijk, arm ,rijk omdat de kat steeds brandstof of zuurstof nodig heeft om WARM te kunnen worden.

Dus waardes bekijken, is leuk..... maar waardes op waarde schatten is wat anders.

Ik vervang bijna NOOIT lambdasensoren..... Hooguit als de verwarming defect is (foutcode), of als er aan gesoldeerd is (door een ander) en ik de waardes niet helemaal vertrouw. Maar zelfs dan is de sensor vaak niet defect, maar de bedrading de oorzaak.
En ik ga geen diagnoses doen op basis van de 'troep' van een ander. Dan mag die 'ander' de auto maken. Echter lukt dat niet, anders kwamen ze niet bij mij.
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 05 jan 2019 21:06 #36620

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603
Oja, die Bosch is een universele sensor met dus kabelverbinders.....

Dus ga jij lekker je goede sensor door knippen en dan de stekker op de Bosch zetten. Heb je daarna dus 2 slechte sensoren. Want je originele heeft geen stekker en de Bosch heeft een kabelschoenverbinder..... Snap niet dat deze nog steeds verkocht worden.
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 06 jan 2019 01:49 #36621

  • jplompen
  • jplompen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Atos Prime
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Tja, als ik dit zo lees. Wel heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord, maar voordat het een soort van discussie gaat worden.

Ik heb ervaring in het vervangen van slijtageonderdelen van mijn auto en beurtjes.
Maar dit gaat over een compleet motormanagementsysteem, waarvan ik niet eens wist dat mijn "eenvoudige" Atos dit heeft, maar alles staat in verbinding met elkaar en de computer regelt en stuurt.
Dus zo eenvoudig is mijn auto helemaal niet. Integendeel als ik het zo lees.

Ik laat mijn Lambda's zitten en rij er nog een jaartje mee en dan is het ook weer goed geweest.
Al vind ik het allemaal wel erg interessant hoor. Vanavond in de polder gereden en dan rijdt hij eigenlijk heel erg netjes.

Bedankt voor het verhaal van jou kant!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Lambda, benzineverbruik 06 jan 2019 16:21 #36623

  • MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Offline
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Berichten: 1854
  • Ontvangen bedankjes 603
Gaat niet om een discussie te voeren, gaat erom om soms mensen zich tegen zichzelf te beschermen.

Als je wist hoeveel klanten ik krijg met verkeerde diagnoses of waslijsten met onterecht vervangen onderdelen, die wil jij 's-avonds niet allemaal tegelijk aan tafel hebben. Kan je beter een zaal af huren.

Google mij eens.... weet je wie ik ben. Weet je ook waarom ik dingen zeg.

voorbeeld van 2 beelden van lambdasensoren:





Mag jij zeggen of de signalen goed zijn, of dat de lambda's defect?
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, jplompen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.559 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online