• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Trillend motorblok bij stationair draaien van motor

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden #40715 door Hyundaitos
Beste forumleden,

Eind oktober heb ik bij de garage de volgende onderdelen vervangen:
-distributieriem
-multiriem
-waterpomp
Na een tijdje merkte ik echter een vreemd geluid op dat uit mijn auto komt.
Het klinkt een beetje als een piepend geluid met soms een tikje (bij stationair draaien.)
Als ik luister met de motorkap open dan lijkt het geluid inderdaad bij de multiriem of ergens in die richting vandaan te komen.
Daarnaast is het mij ook opgevallen dat de motor ontzettend trilt. Ik voel dit in mijn stuur en in het gaspedaal. De trilling voel ik ook in mijn gaspedaal als ik rij en ik laat plotseling het gas los.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Mijn Hyundai Atos heeft nog maar 78000 kilometer gereden dus het is nog te vroeg om hem weg te doen. :)

Alvast bedankt voor alle tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden #40717 door Tucson V60

Hyundaitos schreef : Beste forumleden,

Eind oktober heb ik bij de garage de volgende onderdelen vervangen:
-distributieriem
-multiriem
-waterpomp
Na een tijdje merkte ik echter een vreemd geluid op dat uit mijn auto komt.
Het klinkt een beetje als een piepend geluid met soms een tikje (bij stationair draaien.)
Als ik luister met de motorkap open dan lijkt het geluid inderdaad bij de multiriem of ergens in die richting vandaan te komen.
Daarnaast is het mij ook opgevallen dat de motor ontzettend trilt. Ik voel dit in mijn stuur en in het gaspedaal. De trilling voel ik ook in mijn gaspedaal als ik rij en ik laat plotseling het gas los.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Mijn Hyundai Atos heeft nog maar 78000 kilometer gereden dus het is nog te vroeg om hem weg te doen. :)

Alvast bedankt voor alle tips!


Distributieriem tandje verschoven?

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden #40718 door Hyundaitos
Zou het veel kosten om dit bij een garage te laten controleren+goed te zetten?
Bedankt voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden - 4 jaren 2 weken geleden #40723 door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba
In je eerste bericht zeg je: "heb ik bij de garage vervangen", ik neem aan dat je bedoelt laten vervangen :)
Dan zou ik toch even naar die garage teruggaan en hen even laten kijken. Als de riem een tandje verschoven zou zijn dan hebben ze hun werk niet goed gedaan, verspringen kan m.i. alleen als hij te slap gespannen staat.
Doorrijden is sowieso niet verstandig, als het zo zou zijn, wie zegt dat hij niet nog een keer verspringt en je motor total loss raakt?

Maar voor hetzelfde geld is het nu iets anders. De dynamo b.v. die al wat minder was en het nu begeeft omdat een nieuwe multi-riem strakker staat dan de oude?

Nu Seat Arona maar voorheen Kona 2018, I30 2013, I20 2015
Laatst bewerkt 4 jaren 2 weken geleden door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden #40724 door Tucson V60
Meteen terug gaan naar de garage!!! Als je dit vervangt altijd zorgen dat de juiste merktekens op de juiste plaats staan. De riem vervangen met spanwiel en pomp en dan eerst minimaal 2x de krukas helemaal rond draaien en controleren of de merktekens nog steeds hetzelfde zijn. Was het de juiste riem, dezelfde hoeveelheid tanden?

Ik hoop voor jouw dat het niet de distributie is en mocht het wel zo zijn dat er geen schade is aangericht aan de motor/kleppen anders valt dit meteen in de papieren :woohoo: .

Veel succes.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 2 weken geleden - 4 jaren 2 weken geleden #40726 door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba
@Tucson V6
De reparatie is al een half jaar geleden, ik neem aan dat de auto toen goed lopend afgeleverd is. De riem zal dan de juiste zijn geweest en juist gemonteerd. (Qua merktekens althans)

Nu Seat Arona maar voorheen Kona 2018, I30 2013, I20 2015
Laatst bewerkt 4 jaren 2 weken geleden door e8f88f36608ce9ca43353f860b7f54ba.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.