Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Piepende en soms gillende riem. 11 juli 2020 14:24 #41467

Beste Hyundai club holland leden,

Sinds vorige week heb ik soms last van een gillende riem. Hyundai Atos prime, bj 2007.
Degene die aan de dynamo zit, heb ik iets strakker kunnen zetten met de stelbout die aan de dynamo zit, maar het gegil en gepiep houdt niet op.
Het komt trouwens ook echt random.

Als ik stil staat en de motor start piept het 1 seconde en daarna niet meer. Als ik tijdens het rijden af moet remmen, gaat het soms piepen en soms zelfs hard gillen vaak "aan". Wat kan ik hier tegen doen? Bij het optrekken gaat vaak het gegil weer zachter klinken en bij een versnelling hoger schakelen ineens weer helemaal weg.

Verder werkt alles gewoon goed: airco, dynamo, stuurbekrachtigerpomp etc.

Als ik er water op spuit met een plantenspuit als de motor stationair draait dan gaat het niet piepen of gillen, dus de spanning is dan gewoon goed, toch?

Fijn weekend.
Groet, chemmaster83

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Piepende en soms gillende riem. 11 juli 2020 15:36 #41468

Update: ik heb net ff zitten kijken. Het lijkt door de stuurbekrachtingspomp te komen. Daar zat de riem veel losser dan bij de dynamo. Nu heb ik 'm er strakker om zitten. Nu ff weer aan kijken met rijden hoe de boel klinkt. Stationair piept er iig niks. Als ik het stuur tot aan het "slot" draai dan gaat het wel piepen: dit gebeurt zowel naar links als naar rechts. De poellie van de stuurbekrachtingspomp wiebelt niet, die is echt nog goed. Is de stuurbekrachtigingspomp zelf niet meer goed ofzo?

Piepende en soms gillende riem. 11 juli 2020 22:44 #41470

• M_25
  • M_25's Profielfoto
  • aanwezig
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • i20 1.0 T-GDI GO
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo,

Hoe oud zijn de riemen? Als ze oud zijn dan gewoon vervangen.

Je moet ook even kijken als je de riem los hebt of je dynamopoelie vrij naar links en naar rechts beweegt. Er zit daar normaliter een terugslagpoelie/vrijlooppoelie op die de krachten opvangt als je gas geeft of gas loslaat. Maar ik weet niet zeker of dit bij een Hyundai ook zo is. Je ziet dan een zwarte dop op de polie. Bij eentje zonder vrijlooppoelie zie je enkel een moer.

Daarnaast ook even de stuurbekrachtigingsolie vervangen. Dit is voor de pomp altijd goed qua smering.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: chemmaster83

Laast bewerkt: door M_25.

Piepende en soms gillende riem. 12 juli 2020 14:44 #41476

Bedankt M_25. Ik weet niet hoe oud de riem is, maar hij iig nog niet aan vervanging toe. Ik heb inderdaad alleen een stelmoer en geen vrijlooppoellie. Het is van achter naar voren gezien: dynamo -- krukas -- stuurbekrachtingspomp. Als ik zo op internet rondstruin heeft de airco compressor een aparte riem (krukas -- airco compressor).

Gisteren even proefgereden (naar mijn ouders en later weer terug). Geen gepiep/gegil meer gehoord. Het zat blijkbaar gewoon iets te los. Hoewel ik het nog wel hoor als het stuur dus helemaal naar links of rechts in het "slot" komt, dan gaat het wel geluid maken, maar dat is niet zo hard als eerst. Eerst keken mensen me aan alsof de auto ging ontploffen, hahaha.

Dus ik denk dat ik het heb gfixt. Nu maar even een tijdje aankijken of het gepiep weg blijft.

Piepende en soms gillende riem. 30 juli 2020 19:03 #41590

Update: na nog ietsje strakker trekken, heb ik geen gepiep meer gehoord. Ik heb nu 3 weken (waarvan 3 dagen 2 x 34 km) gereden. Opgelost dus!

• Pagina:
  • 1

Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2020. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.