Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

Events

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1993 Sonata Y2 op LPG G3

1993 Sonata Y2 op LPG G3 25 mei 2018 15:15 #34324

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Ontvangen bedankjes 606
Jammer van donorblok, fijn dat motor in eerste instantie wel weer liep met alleen een nieuwe d-riem. Dat compressie minder is, was LPG-oorzaak....

Maar leuk dat je hem weer in topconditie hebt gebracht...
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

1993 Sonata Y2 op LPG G3 26 mei 2018 07:57 #34328

• Henk1959
  • Henk1959's Profielfoto
  • ++ Special member ++
  • ++ Special member ++
  • Coupe 2.7 V6, My Slice of Heaven
  • Ontvangen bedankjes 91
Prachtig verwoord verhaal, met tegenslag en meevallers. Mooi die Elan. Hoop dat je binnenkort kunt genieten van de auto.

1993 Sonata Y2 op LPG G3 28 mei 2018 21:51 #34387

• Marv46
  • Marv46's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Clubkrant / meeting organisator
  • Ontvangen bedankjes 56
De updates volgen nu wat vlotter. Maarja, ondanks de (wat mij betreft ondraaglijke) hitte zit er weer wat voortgang in: Dit weekend heb ik het blok weer helemaal opgebouwd. In verband met het monteren van de motorsteun (wat nogal een rotklusje bleek op de oprit) ben ik anderhalve dag zoet geweest. Om mij ’s middags enigszins van het direct zonlicht en nog meer hitte te beschermen heb ik maar een zonnescherm opgehangen. Dat werkte eigenlijk ontzettend goed, zodat het nog een beetje uit te houden was.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Toen zondagochtend alles opgebouwd was, kwam het moment van de waarheid: de sleutel omdraaien. Het duurde even voordat het blokje ging lopen en… …draaide toen nog niet lekker. De overmatige drukopbouw op het koelsysteem was weg. Maar er kwam een mechanisch geratel (metaal op metaal) vanaf en het blokje was net zoals voorheen de helft van de tijd op minder poten aan het lopen. Toch maar even de motor uit gezet en consult ingeroepen van de overbuurman die er wat meer ervaring mee heeft. Zijn antwoord: Het mechanische geratel kwam door de klepstoters, die moeten eerst goed vollopen met olie en onder druk komen te staan. Voordat die echt helemaal goed zitten kan het blok zo een half uur tot drie kwartier lopen.

Dan het tweede puntje, het slechte lopen. Dat leek te duiden op een ontstekingsverhaal, gezien het zowel op gas als benzine was. Hoewel de auto aanzienlijk slechter liep op benzine. Echter zal dat waarschijnlijk te wijten zijn aan de ontzettend goede kwaliteit van de hedendaagse benzine (met die heerlijke ethanol erin KUCH) in combinatie met het feit dat die benzine al ongeveer een jaar in de tank zit. Om te kijken hoe de ontsteking liep, zijn een voor een de bougiekabels van de bougies losgetrokken. Daar kwam uit dat cilinder 2 en 3 eigenlijk goed liepen, maar cilinder 4 had regelmatig gewoon meerdere seconden achter elkaar geen vonk en cilinder 1 had permanent een veel zwakkere vonk. Gezien dit bij twee verschillende setjes bougiekabels het geval was, moest het probleem wel in de bobine zitten. Daar de bobine een aparte unit voor cilinder 1 en 4 heeft en eentje voor cilinder 2 en 3 bevestigd dat het verhaal.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

En toen kwam het eindelijk van pas dat ik het donorblok achter de hand had. Daar zat immers ook nog een bobine op. Helaas bleek bij nadere inspectie de stekkeraansluiting anders te zijn. Waar de bobine van mijn Sonata een vierkante 4-polige stekker heeft, heeft de bobine van de donor een driehoekige 3-polige stekker. Voor de rest waren de bobines wel identiek. Gelukkig was het mogelijk de bobine van zijn frame af te schroeven en de kabels achterop de bobine over te zetten. Na een half uurtje bezig te zijn kon ik de donorbobine met de originele kabels op zijn plaats zetten en de motor weer starten. Het blok liep gelijk een stuk soepeler. Iedere bougie kreeg in ieder geval de goede vonken van de bougiekabels. Echter liep het blok nog niet helemaal lekker. Er waren plofjes in de uitlaat te horen en warm schommelde het stationair toerental tussen de 800 en 1000 rpm. Gezien de bougies zelf nog niet vervangen waren, heb ik eerst maar een goeie set (voor LPG geschikte) bougies besteld. Daar ik doordeweeks weer met de studie bezig ben ligt het op het moment weer even stil. Nu is het even hopen dat de bougies eind van de week binnen zijn, zodat ik ze aankomend weekend kan monteren. Mocht dat niet zo zijn, kan ik de auto altijd nog gaan wassen, poetsen en detailen. Gezien de lak er nu niet uit ziet door de lange stilstand.

Het gaat dus de goede kant op, echter is de auto nog niet klaar. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen en kan nog steeds niet wachten tot de auto goed door de APK komt en uit de schorsing kan.

1993 Sonata Y2 op LPG G3 28 mei 2018 22:45 #34390

• MAS
  • MAS's Profielfoto
  • Hoofdsponsor
  • Hoofdsponsor
  • Getz
  • Ontvangen bedankjes 606
Stoters die pas na een half uur of 3 kwartier goed functioneren? Nou, dan zijn die stoters echt "bagger". Horen normaal binnen 30 a 60 seconden echt al goed te zijn (volgens wph mag dit maximaal 15 minuten zijn) ....
Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

1993 Sonata Y2 op LPG G3 28 mei 2018 22:55 #34391

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 56
Klopt, met een tot een paar minuten draaien was het geluid ook helemaal weg. Was ik zelf in eerste instantie niet aan gekomen doordat ik het zo slecht vond klinken dat ik eerst de motor maar weer stil gezet heb om te kijken en vragen of er iets mis kon zijn. Daarnaast bleek een groot deel van het mechanische geluid van de stuurbekrachtigingspomp vandaan te komen, daar lekt wat vloeistof weg via de aansluiting op één van de leidingen. Moet ik nog een keer goed loshalen en bekijken, maar ondertussen is er in de loop der tijd blijkbaar zoveel weggelekt dat er amper vloeistof in het systeem zat. Dat bijvullen en ook dat geluid was in no time weg.

Ik denk dat ik door de hitte vergeten ben die twee dingen in de laatste update te verwerken. :whistle:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

10.000km verder met de Sonata 07 nov 2018 13:42 #36088

• Marv46
  • Ontvangen bedankjes 56
De Sonata doet nu sinds het begin van de zomer alweer netjes voor een ruime 10.000 kilometer dienst. Hoewel er wat kleine dingen zijn die ik nog moet aanpakken (een afgebroken steun van de zonneklep, het stationair niet zo soepel draaien en de beginnende roest in de wielkast achter), levert het rijden op gas zoveel voordeel op en rijdt de auto verder zo heerlijk dat ik daar nog geen tijd voor genomen heb. Met het idee de auto in de pekelperiode aan de kant te zetten om betreffende punten aan te pakken, heb ik de Sonata tot enkele weken geleden dagelijks gebruikt. Helaas heb ik wat pech gehad met de auto. Zodoende hier een verslag van een weekendje Eiffel/Nürburgring met de Sonata:

Na in één dag zo'n 500 kilometer gereden te hebben op de vrijdag kwam ik langs de Nürburgring op weg naar het huisje dat we dat weekend in de Eiffel gehuurd hebben. Nog zo'n vijftien kilometer te gaan, de zon was al een tijdje onder en het was ondertussen pikdonker op de wegen in de Eiffel. Enkele kilometers verder passeren we twee stilstaande auto's in tegenovergestelde richting, beide met de lampen uit en de alarmlichten aan. Even langzaam langs de situatie en vervolgens weer met een rustig tempo van rond de 90 tot 100km/u door.

Nog over de rare situatie achter ons pratende met mijn passagier, schiet er op een afstand van hooguit twintig meter voor ons opeens een hert over de weg. Mijn eerste reactie is fel op de rem trappen. Het scheelt niet veel, maar het hert is de weg over voordat we die plek passeren. Op het moment dat het gevaar geweken lijkt te zijn, doemt er opeens een tweede hert in mijn lichtbundel op dat hetzelfde spoor volgt. Doordat we nog maar op twee meter afstand van de situatie zijn volgt de klap direct. Pas enkele meters verder komt mijn reactie door in het gedrag van de auto: door het verder intrappen van het rempedaal blokkeren beide voorwielen volledig. Enigszins bekomen van de schrik laat ik de rem een stukje los en stuur ik de auto bij de eerstvolgende mogelijkheid in de berm.

Zoekend naar de knop van de alarmlichten, die net buiten het zicht achter het stuurwiel altijd lastig te vinden is, vraag ik aan mijn passagier of hij ongedeerd is. Buiten de schrik niks aan de hand. Vervolgens stappen we uit om de schade te bekijken. De schade lijkt beperkt te zijn gebleven tot de bumper en beplating onder de auto.

In een poging het stukje terug te rijden om te kijken of het dier en delen van de auto niet op de weg liggen, komen we erachter dat het een en ander schraapt aan de voorkant. Eerst maar kijken wat er allemaal op de weg ligt. Het dier is nergens te bekennen. Een voorbijrazende auto (tja, waarom zou je ook maar iets afremmen als er op een donker stuk wegdek een auto met alarmlichten stilstaat?) rijdt iets verder hoorbaar over wat kunststof delen. Ik loop er snel heen met de zaklamp van mijn telefoon van boven op mij en de weg gericht. Tussen het passeren van enkele andere auto's door, waarvan de meeste ook op geen enkel moment af blijken te remmen, weet ik de zichtbare stukken kunststof van de weg te plukken. Iets verderop weerspiegelt de kentekenplaat in de droge sloot naast de weg het licht van mijn telefoon.

Na de kentekenplaat gepakt te hebben loop ik terug naar de auto. Nog één keer rondzoekend of het dier ergens te vinden is. Niets te zien of horen in die paar meter die we in het licht vooruit kunnen kijken. Ik wend mij tot mijn mobiel om de medereizigers (waarvan een deel sowieso al in het huisje is) te bellen om te laten weten wat er is gebeurt en dat het wat langer gaat duren. Na de zekerstelling dat er met ons niks is en het waarschijnlijk bij blikschade, nouja kunststofschade, is gebleven krijg ik direct de opmerking of we die avond hert gaan eten. Doordat ik meer met de situatie bezig ben dan het telefoontje, ontgaat mij de grap even. We sluiten snel af en mijn passagier en ik gaan bezig met het vastzetten van de beschadigde bumper en platen.

Gelukkig heb ik altijd een gereedschapskist en een hoop tyraps achter in de auto. tien minuten gehannes in het donker en een stuk of zes tyraps verder vermoed ik dat alles vast genoeg is om die laatste kilometers naar het huisje rustig door te rijden. We stappen in de auto en draaien de weg weer op. Al snel blijken toch niet alle delen goed vast te zitten. Ik rem af tot een tempo van 40 en blijf dat rijden tot ik de auto bij een restaurant iets verderop de verlichte parkeerplaats op kan rijden.

Nog snel even een tyrapje vastzetten en weer verder. Toch blijkt de trilling er nog in te zitten, ik vermoed dat het de kentekenplaathouder is die nog maar half vast hangt. De volgende mogelijkheid om te stoppen pak ik de kniptang uit de gereedschapkist en knip ik de houder los. Weer onderweg blijkt de trilling nog steeds niet opgelost te zijn. Met een tempo van 50km/u duurt het even voor ik weer een geschikte stopplaats heb gevonden. Nu kruip ik goed onder de auto en zet ik alles wat ik met de hand kan bewegen vast met tyraps. Na er zeker van te zijn dat alles zo goed als mogelijk vast zit, klim ik weer onder de bumper vandaan. Ik laat mijn ogen weer even wennen aan de donkere omgeving na het felle licht van de telefoon die direct naast mijn gezicht onder de auto lag. We stappen weer in om de laatste kilometers te overbruggen.

De trilling is weg, maar door de omstandigheden, de aanslaande vermoeidheid als gevolg van de situatie en omdat we nu toch op een kleinere en rustigere weg zitten, komt de teller niet boven de 50 uit. In de daarop volgende haarspeldbochten merk ik op dat ik nog nooit zo langzaam door haarspeldbochten ben gereden.

Aangekomen op het park bellen we nog even snel met de medereizigers om het huisje te vinden. De Sonata wordt achtergelaten op de parkeerplaats omdat er zo in het donker toch niets gedaan kan worden. Onder het genot van een goede zelfgemaakte maaltijd van de medereizigers druk ik alle gedachten die door mijn hoofd spoken over de gebeurtenis naar de achtergrond. Na het eten blijft het nog een tijdje gezellig onder het genot van wat alcoholische versnaperingen, maar de vermoeidheid van de hele dag rijden zet al gauw in en iedereen zoekt op een zeer christelijk tijdstip zijn bed op. Mijn nachtrust was niet al te best, meer door de stoffige en benauwde slaapkamers en de reactie van mijn longen daarop, dan de gebeurtenis.

De volgende ochtend is niet iedereen even vroeg op, dus gebruik ik de nog heersende rust in het huisje om even te douchen. Daarna is het met zijn allen ontbijten, klaarmaken en richting de auto’s. We kunnen de schade nu pas voor de eerste keer in het daglicht bekijken, maar doordat alles de vorige avond zo strak vastgezet is met tyraps lijkt het erg mee te vallen. De bumper zelf is logischerwijs in vele stukken uiteen gebroken, waarvan ik de gevonden resten achterin de auto heb liggen. De crashbar achter de bumper lijkt echter ook een goede klap te hebben gehad. Waar de bumper aan de linkerkant perfect om de crashbar heen past, zit aan de rechterkant een ruimte van een tot anderhalve centimeter tussen de bumper en de crashbar. Die heeft zijn werk in ieder geval goed gedaan! Gezien het daadwerkelijke plaatwerk van de auto nog geen schrammetje heeft opgelopen. Verdere schade bestaat uit een knipperlichtunit die nog op zijn plek zit, maar toch los blijkt te zitten. Ook het kunststof deel dat vanaf de grille tussen de bumper en de lampen tot aan het zijscherm loopt zit niet helemaal vast meer.

Gezien ik verder rijden met die schade wil beperken tot enkel de noodzakelijke stukken, stappen mijn passagier en ik voor de rest van het weekend in bij de andere twee auto’s. De medereizigers huren voor dit soort roadtrips vaak een auto, dat was dit weekend niet anders. En gezien de verhuurmaatschappij enkel auto’s van minder dan 6 maanden oud verhuurt, zit je altijd wel goed. Zeker gezien beide auto’s goed aangeklede modellen van Duitse makelij zijn met een aanschafprijs van rond een ton. Het “leed” van niet zelf kunnen rijden werd nog wat verzacht doordat één van de twee auto’s een cabrio betrof, en het weer het hele weekend perfect was. De eerste stop met zes man in de drie huurauto’s was de supermarkt, boodschappen inslaan voor die dag en gelijk een rol ducttape bemachtigen om de nog enigszins losse voorbumper van de Sonata goed vast te zetten. Later op de dag zijn we nog bij de locatie gaan kijken waar het gebeurt is. Wederom op de plek van de aanrijding na geen enkel spoor van het dier. Laten we maar hopen dat die de klap op miraculeuze wijze heeft overleeft en met niet te veel verwondingen nu nog vrolijk in het bos rondhuppelt.

Over de rest van het verloop van het weekend zal ik niet te veel uit de doeken doen. Ondanks de schade hebben we ons goed kunnen vermaken. Helaas heb ik dit keer dus geen rondje Nürburgring gedaan. De terugweg ging in ieder geval erg voorspoedig. Doordat alles goed vastgezet was, kon ik zonder problemen 140km/u rijden op de Autobahn. Huiverig dat er toch dingen los konden schieten heb ik die snelheid alleen gehaald om voertuigen in te halen en ben ik voor de rest rustig met een tempo van zo’n 100-110km/u op de Autobahn naar huis gereden.

Op het moment rijd ik dus amper met de Sonata. Ik ben bezig om te kijken naar wat de meest haalbare manier van repareren is, maar tweedehands onderdelen zijn schaars en nieuw is voor zover ik gevonden heb ook nogal prijzig. Na aanvragen bij de Nederlandse, Duitse en Belgische onderdelenlijn, kwam er één bedrijf uit met een tweedehands bumper: Een niet al te goedkope sloperij in Vlaardingen (mensen die daar in de buurt wonen zullen er wel mee bekend zijn) die een bruine bumper heeft liggen. Ik wacht nog op een mail terug over de staat van de bumper, maar ben bang dat nieuw niet veel duurder dan hun prijs zal zijn.

Ach ja, op het huilen bij het voltanken na is het ook niet erg om weer wat kilometers met de Accent te maken. Of rond te rijden in de recent aangeschafte en zeer comfortabel afgeveerde Cïtroen Xantia Break van moeders. Wat dat betreft zijn er genoeg voertuigen tot mijn beschikking. En een schrale troost is dat als het op overspuiten van een andere bumper aankomt, de rest van de lak ook gelijk goed aangepakt kan worden. Gezien de lak ondanks de liefde en goede intenties van de vorige eigenaren ook genoeg meegemaakt heeft.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Re:1993 Sonata Y2 op LPG G3 07 nov 2018 19:11 #36090

• Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • Coupe 2.7 v6
  • Ontvangen bedankjes 666
Ik zag je verhaal al een keer op fb voorbij komen maar kon er niet op reageren.
Balen van de schade,maar gelukkig geen gewonden.
Hopen dat je nog ergens zo'n bumper kan scoren, zal schaars zijn.

Verstuurd vanaf mijn telefoon. Excuses voor eventuele typo's.
Nice and smooth.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.594 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online