Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord

LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Koppeling stuk 2.0 benzine 17 mei 2020 22:36 #41094

• r-p
  • r-p's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Vandaag Trajet van schoonpapa geleend. Bij terugkomst (rond 397km van de 400) kreeg ik de volgende symptomen:
Koppeling kwam niet terug naar boven.
Schakelen ging heel lastig: alsof er geen versnelling meer te kiezen was en je alleen rond de 'vrij' een beetje heen en weer kon roeren.
Koppelingspedaal handmatig naar boven getrokken (naar de ruststand zeg maar).
Schakelen ging, maar met moeite.
Fikse trilling in het koppelingspedaal, met name tussen 10% en 60% ingetrapt zijn.
Flink gas gegeven in de versnelling leverde GEEN slip op (als in toerental en snelheidmeter gingen gelijkmatig naar boven, geen slippende koppeling)
(Ik denk in de versnelling met koppeling ingetrapt:) motor zakte weg tot onder de 500rpm, maar sloeg niet af.
Mogelijk een knal (of een schok door koppelingspedaal) voorafgaangd aan dit allemaal, maar dat weet ik niet zeker.

Lijkt mij dat er iets flink mis is met de koppeling en dat vervangen de beste optie is. (Koppeling en drukgroep, al weet ik het verschil niet helemaal, maar als ie toch open is)

Maar...
Koppeling is ~3jaar geleden vervangen, msischien 50.000km mee gereden sinds toen, ik denk nog minder.
Ik vraag mij af of een foute koppeling geplaatst kan worden: veel auto's kun je de wielen laten spinnen door met de koppeling te spelen, met name voorwielaandrijvers. Met deze Trajet is dat pertinent onmogelijk, zelfs met steilste weggetje in GB, volbeladen en flink achterover hangend (vanwege de steile weg) krijg je alleen de koppeling aan het roken: wielspin is zelfs dan, met nog licht vochtig wegdek ook, onmogelijk. Dit roken heeft hij vaker gedaan met een karretje een flauwe helling (oprit) optrekken: kan ie gewoon niet.

Dus koppeling is niet oud, maar wel *mishandeld*. Maar dit mishandelen zou ik bij een willekeurige andere auto geen mishandeling noemen maar wat zwaarder en absoluut geen onnatuurlijk gebruik (imho). Dus wat voor koppeling is wel goed? Ik kan kijken of ik nog info kan vinden wat voor koppeling er vorige keer is geplaatst, maar heb niet veel hoop dat dit iets oplevert (als in: denk niet dat ik antwoord krijg van verkoper).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door r-p. Reden: Typo's en additionele info.

Koppeling stuk 2.0 benzine 18 mei 2020 13:22 #41100

• TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Ontvangen bedankjes 583
Beste r-p,
Het is gebruikelijk dat we ons eerst even voorstellen.

Als ik uw verhaal lees denk ik toch dat de koppeling overleden is en misschien ook de kabel of hydrauliek die de koppeling bediend. Ook 50000km en zwaar gebruik van de koppeling heeft u nog geluk dat deze het zolang heeft uit gehouden. Was deze niet goed geplaatst had u dat meteen gemerkt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: r-p

Koppeling stuk 2.0 benzine 18 mei 2020 14:54 #41102

• r-p
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb netjes de link geklikt om me voor te stellen, zichtbaar als het woord "hier" met een link eronder, maar die verwijst naar een pagina die niet bestaat (of iets van die strekking). Toen ik niet snel genoeg zag waar ik dit dan moest doen, heb ik me z.s.m. gericht op het probleem omdat schoonpapa nu een niet bruikbare auto heeft waar ik me verantwoordelijk voor voel.

Bedankt voor je antwoord. Hij wordt niet dagelijks gebruikt voor zware karretjes, maar wel incidenteel en dan merk je gewoon dat er m.i. iets niet klopt: alsof de koppeling te licht was. Ik ga nog kijken of ik kan achterhalen wat er precies geplaatst is vorige keer (ik geloof dat het autobedrijf waar hij gekocht is een nieuwe heeft geplaatst), dan kies ik sowieso een ander merk.

Koppeling stuk 2.0 benzine 18 mei 2020 15:55 #41105

• TucsonV6
  • TucsonV6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Moderator
  • Moderator
  • Tucson 2.7 V6 - 2005
  • Ontvangen bedankjes 583
Algemeen:
Als de link niet werkt graag meteen aangeven want dan gaan we er naar kijken.

Wat die garage destijds heeft gedaan is alleen achter te komen als deze open gemaakt wordt. Mogelijk dat er een nieuwe plaat en drukgroep op moet en indien pech ook een nieuw vliegwiel maar het zou ook in de bediening kunnen zitten. Bij normaal gebruik (niet voet op de koppeling houden tijdens rijden) mag je er vanuit gaan dat deze 50-100k mee gaat of langer afhankelijk waar er gereden wordt, veel stad, korte ritten, zware belastingen zal deze ook eerder weg zijn. Veel snelweg spreekt voor zich en zal over de 200k kunnen gaan voordat deze vervangen moet worden.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

2CV4 '74;Kever1.2 '71;Mazda1300 '73;Kever1.2>1.6 '73;2CV6 '94;Mazda323sport1.3 '84;Mazda323sedan1.5 '85;VWDerby1.1 '88;Mazda121 1.3 '94;Audi80 1.6 '91;Audi80 2.0 '92;Audi80 2.0 '93;Golf3 GTI 2.0 '93;Polo1.3 '94;Audi80 2.0 '95;Polo1.4 '02, Golf3cabrio1.8 '97;FordKa1.3 '06;Lupo1.4 '01 ;Hyundai TusconV6 2.7 '05(huidig);Hyundai Getz 1.1 '05(huidig)...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Koppeling stuk 2.0 benzine 22 mei 2020 01:55 #41119

• r-p
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier de koppelingsplaat. Die is duidelijk helemaal op.

Versnellingsbak eraf halen was erg lastig, subframe moest flink los omdat er een draad-eind van de motorsteun op de versnellingsbak flink in de weg zat. Die zit vast met twee bouten en twee draadeindes. Als het 4 bouten waren geweest, was het veel makkelijker geweest. Maar goed...

Drukgroep is tweedelig: een soort lager dar op de koppelingsvork in de versnellingsbak komt en de drukgroep die vastgeschroefd wordt op het motorblok.
Bij samendrukken van de twee, klikt dat 'soort lager' vast in de drukgroep.
Alleen per ongeluk is tijdens het kijken of alles compleet was, dit 'soort lager' al vastgeklikt in de drukgroep. En deze klik is voor de eeuwigheid: dat komt nooit meer los.

We hebben alles even laten liggen omdat de drukgroep niet over de geleidepennen wil glijden, maar hebben er een hard hoofd in dat we de koppelingsvork precies op de juiste plek kunnen krijgen terwijl het versnellingsbak-huis al vrijwel tegen het motorblok aan zit: je ziet dan (al lang) niets meer en moet dit volledig op de tast doen.

Mocht dat inderdaad vrijwel onmogelijk blijken, dan is alleen de koppeling vervangen ook domweg onmogelijk bij dit ding, want dan heb je hetzelfde probleem: blind de koppelingsvork op z'n plek krijgen.

Zal mijn endoscopie cameraatje (5mm diameter) morgen meenemen, dan kunnen we heel misschien daarmee nog zien wat we doen.

Eén van de plaatjes zie je nog wat remblok-achtig spul wat de frictie van een koppelingsplaat verzorgt (bij de nieuwe is dat dubbel zo dik). Andere plaatje is de andere zijde: daar zijn deze blokjes volledig verdwenen... Ze waren nog wel in vezelvorm aanwezig in de drukgroep (oftewel het was een zooitje).

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: door r-p.

Koppeling stuk 2.0 benzine 06 juni 2020 23:14 #41214

• r-p
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Het in elkaar zetten is gelukt (zonder mijn hulp, dus weet niet hoe moeilijk het was).

Nu is echter de klacht dat de koppeling echt helemaal het tapijt in moet worden gedrukt (ik chargeer) en dan nog is de versnelling niet soepeltjes te vinden. Van degene die hem in elkaar gezet heeft begreep ik dat er niets aan af te stellen valt. Op Problemcar werd de koppelingscilinder in eerste instantie genoemd.
Ik sta open voor ideeën en ga binnenkort weer eens even kijken/rijden.

Re:Koppeling stuk 2.0 benzine 07 juni 2020 09:04 #41216

• Arnold
  • Arnold's Profielfoto
  • Eigenaar/Oprichter
  • Eigenaar/Oprichter
  • Coupe 2.7 v6
  • Ontvangen bedankjes 723
Zou de plaat niet verkeerd om zitten?
Dus bakzijde naar de motor gericht.

Je kan inderdaad het koppelingssysteem voorzien van nieuwe olie om te zien of dat wat uitmaakt.

Naar mijn weten ontkoppelt hij helemaal niet meer als de hulpcilinder kapot is.

Verstuurd vanaf mijn telefoon. Excuses voor eventuele typo's.
Nice and smooth.

• Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2020. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.