• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png

DIY Dagrijverlichting Tucson 1

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden - 5 jaren 4 maanden geleden #30670 door Tucson V60
Reeds eerder was er een lid die voor de Tucson 2005- dagrijverlichting had gekocht (als ik me niet vergis). Mijn eigen geplaatste dagrij verlichting onder de mistlamp voldoet prima in functie maar dit kan mooier. Toevallig komt er via een Chinese aanbieder het aanbod voor een set mistlamp kappen met hierin de dag rij verlichting geïntegreerd en inclusief verzenden voor €47,98 . Rekening gehouden met invoer kosten en tot mijn verbazing bericht van DHL dat er pakket vanuit Duitsland onderweg was. Ik ???? nu a ja 16-9 besteld en 21-9 lag het klaar en geen invoerkosten, éénmaal thuis uitgepakt ben ik absoluut onder de indruk. Ik moet ze nog plaatsen bericht volgt nog maar ff een voorproefje wilde ik al ff laten zien. De kleur is nagenoeg hetzelfde als de bumper van de Tucson met 1 verschil de kappen zijn in glans uitgevoerd. Aanvullend: najaar 2018 heb ik ze gezien bij AlieExpress.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 5 jaren 4 maanden geleden door Tucson V60. Reden: Tekst aangepast, verkrijgbaarheid
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #30688 door Sharkster
Beantwoord door Sharkster in topic DIY Dagrijverlichting Tucson 1
Ziet er veelbelovend uit !
Ben benieuwd naar het resultaat. :--))

M.v.g.
Martin

Voorheen Hyundai IX35 I-Catcher, 2.0 GDI, 6-traps automaat, bouwjaar 2014 Faceliftmodel, kleur: Steelgrey
Nu VW Tiguan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tucson V60

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden - 4 jaren 3 maanden geleden #30693 door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic DIY Dagrijverlichting Tucson 1
De nieuwe dagrijverlichting zit erin en het maakt het af aan de Tucson. De foto's geven een totaal plaatje en het verschil in kleur en glans van dichtbij en de techniek om dit te kunnen aansturen. Voor de leden die interesse hebben in het elektrische schema graag ff een berichtje dan zal ik dit tekenen.
De werking van de daglicht verlichting is goedgekeurd voor de APK.

Volgorde:
1. Onder de mistlampen zitten 2 kruiskop schroeven verwijder deze. De kap zit onder al wat los en door bovenop de kap te drukken komt deze uit de vergrendeling, met beleid deze haken kunnen breken.
2. Met een dop 10mm/sleutel/t-dop de 4 boutjes van de mistlamp verwijderen en verwijder de mistlamp, leg deze op een veilige plek. Dit hengelt iets makkelijker als je de connector op z'n plek wil leggen.
3. Open de motorklep en bovenin heb je het reservoir voor de koelvloeistof. Deze zit links en rechts met een M6 bout - ook 10mm dop/sleutel en verplaats deze even op de motor. Verwijder voor het gemak ook de luchtinvoer van het luchtfilter 2x kruiskop plastic schroeven.
4. Ik heb voor het gemak de led driver kastje bij de accu aan een dikke kabelboom bevestigd met zwarte tyraps. De kabels kun je nu op de plek leggen en voor enige netheid gebruik ook weer zwarte tyraps. De stekkers kun je nu op de plek leggen.
5. Koel reservoir weer op de plek terug plaatsen. Mistlampen kunnen ook weer terug. Laat de dagrij stekker eruit hangen onder de mistlamp.
6. Pak nu de nieuwe dagrijkappen verbind de connector en plaats ze voorzichtig op de plek. Je ziet dat deze op een paar plaatsen klemt. Dan de 2 kruiskopschroeven er aan de onderkant weer in draaien. Vergeet niet om het plastic folie te verwijderen van de dagrijleds.
7. Je kunt nu de bedrading gaan koppelen aan de bestaande installatie door de kabelboom open te maken waar de koplamp verlichting in loopt maar dat heeft niet mijn voorkeur. Reeds eerder had ik een relais geplaatst met een wisselcontact - dit contact schakelt tussen 2 aansluitingen op het relais afhankelijk van wel of niet +12v aangesloten. Dit wissel contact schakelt straks tussen dag en nacht lichtsterkte van de nieuwe dag rijverlichting.
8. Verwijderen de kap van de zekeringkast bij de V6 rechts van het luchtfilterhuis. Je ziet daar links een connector waar draden uit komen en de bruine draad geeft +12v (verlichting)voor het schakelen van het relais. Ik heb het relais gemonteerd aan de bevestiging van de zekeringkast of met een tyrap aan de kabelboom achter de relais/zekering kast. Let op hieronder zit een bout die verbinding maakt met het chassis. Ik heb hiervoor het luchtfilter even verwijderd.
9. De +12v vanaf de bruine draad zekeringkast aftakken en plaats hier een zweefzekering tussen waarbij een waarde van 0,5A = 500mA genoeg is. Na de zekering gaat deze naar het relais op de spoel en het schakelende deel. Andere kant spoel gaat met een draad naar het chassis. De overgebleven 2 aansluitingen zijn voor de dagrij verlichting.
10. Dagrij bedrading zijn 3 draden: Rood (met zweefzekering); Zwart = de min; Wit = nachtstand. Voor de techneuten: Totale stroom = 380mA, nacht = 111mA
Knip de zweefzekering er af en pers een schuif op de ader en plaats deze op het relais. Zwarte draad monteer je op de bout aan het chassis. De witte draad plaats je op het andere contact van het relais.
Indien je nu contact aan zet moet de dagrij vol gaan branden en zodra je de stadslichten aanzet moet deze 1/2 gaan branden (+/-). Mocht dit andersom werken de witte en rode draad even omdraaien.
11. Geheel netjes afwerken met een tyrap (niet strak) en luchtfilter onderdelen weer monteren, kap zekeringkast er weer op en klaar.
TIP: ik gebruik een zweefzekeringhouder waar een glaszekering in kan, leg er een reserve zekering bij met een stukje tape erom heen. Het kan ook geen kwaad om alle verbindingen in te spuiten met siliconen spray.
Geheel is weer een geslaagde verandering die ook mooi staat bij de wagen. De totaal foto is alles aan, koplampen xenon, stadslichten led, mistlampen xenon en nu dagrij met led. Kleur dagrij is volgens fabrikant 6000K. Er zijn andere topics waarin de ombouw naar xenon staat beschreven voor de koplamp en mistlamp doe er uw voordeel mee.

Materialen en gereedschappen:
Kruiskop schroevendraaier, kleine kniptang, pers tang voor schuifjes, T-dop/dop/sleutel 10mm
Relais met 1v wisselcontact, AMP schuifjes rood(1,5mm2), AMP oog gat 6mm, stukje montage draad, tyraps, moer m6

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 4 jaren 3 maanden geleden door Tucson V60. Reden: correctie tekst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #30694 door MAS
Beantwoord door MAS in topic DIY Dagrijverlichting Tucson 1
Lekker bezig geweest... echter een paar opbouwende adviezen:

- gooi die blauwe scotch-blokjes meteen weg. Solderen of een andere geisoleerde amp-connector gebruiken
- bij het relais de aansluitingen naar beneden zetten, of de boel goed met isolatietape afwerken. Dit voorkomt slechte contacten of inwerking van vocht.

Aansluitschema:
Je had toch ook de rode draad aan kunnen sluiten vanuit zekeringkast op de drivermodule en de witte draad vanaf het stadslicht op de drivermodule? Scheelt een relais en een beetje bedrading....

Voorheen GMW op dit forum.

Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.

In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden - 4 jaren 3 maanden geleden #30695 door Tucson V60
Beantwoord door Tucson V60 in topic DIY Dagrijverlichting Tucson 1
Probeer altijd lekker bezig te zijn ;) .
Heb meer pret over de kosten als je de gemiddelde Ebay/oosterse verkoper bekijkt waar de prijs flink boven de €100 ligt en dat is nu minder dan de helft met verzendkosten :woohoo:
Deze blauwe aftak blokjes zijn niet geliefd bij een aantal mensen. Zelf heb ik daar ook mindere ervaringen mee gehad maar toch mits de juiste diktes draad en goed knijpen wordt toegepast werkt dit goed. Belangrijk is de isolatiedikte van de ader die wanneer te dik niet goed doorgesneden wordt tijdens knijpen. Te dunne bedradingen is zeker niet goed omdat dit niet blijft zitten. Ik adviseer voor het beste contact vanaf 0,75 - 1,0 - 1,5mm2 te gebruiken soepel draad. Bij mij zit al een paar jaar probleemloos en indien dit weer verwijderd zou worden is de schade minimaal en is met een Scotch TS33 tape de schade snel hersteld. Indien er inwendig een koppeling gemaakt moet worden onder het dashboard soldeer ik ook en daar kom je dan meestal ook niet zo makkelijk bij. Dit is bijna plug and play dus.....
Scotch TS33 tapen lijkt gewone isolatie tape maar is het niet. Indien er goed strak om heen gedraaid vulcaniseerd deze en na enige minuten krijgt u deze er ook niet meer af.
Relais naar beneden richten indien dit erg vochtig wordt? Ja absoluut maar in dit geval i.c.m. de plaats(hoog) en omstandigheden werkt het goed. Preventief even inspuiten helpt hier ook bij. Deze had ik 2 jaar geleden al geplaatst t.b.v. de vorige situatie en daarbij wil maar ik zoveel mogelijk gebruik maken van de bevestigingsmiddelen die er zijn en zo hoeven er geen gaatjes geboord/zelfborende schroefparkers te worden toegepast die slijpsel geven en roest op langere termijn en dit slijpsel krijg je nooit helemaal lekker verwijderd.
Wat betreft het aansluiten en de keuze was dit dus al aanwezig met de sturing voor het relais dus oude verbinding eraf nieuwe er op en klaar. Verschil met het geleverde is dat de witte draad (die dus ook onafhankelijk van rood kan werken) geen zekering voert en het geheel nu wel achter de zekering zit. Normaal is rood vol aan en zodra wit hierbij komt gedimd. Wit los van rood werkt ook gedimd. Nog één verschil de geleverde zekering houder had een zekering van 10A en dit is zwaar overkill voor iets dat (max 380mA) minder dan <500mA = 0,5A gebruikt. Ik heb dan ook liever een zekering van 500mA die er uit vliegt dan de zekering in de auto van de verlichting. 10A op hele dunnen draden zou bij een kortsluiting brand kunnen geven en dat willen we zeker niet.
Ik heb 2 jaar geleden gemeten welke ik moest hebben en zo zit het nog steeds. En ja normaliter gezien de belasting had dit zonder relais gekund maar dan had u de kabelboom moeten open maken en de juiste ader moeten zoeken. Schade aan de kabelboom wil ik niet dus daarom met een relais en de extra benodigde tijd is nihil om dit te maken.

Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Laatst bewerkt 4 jaren 3 maanden geleden door Tucson V60. Reden: aanpassing tekst met extra informatie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MAS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #30699 door Sharkster
Beantwoord door Sharkster in topic DIY Dagrijverlichting Tucson 1
Ziet er inderdaad strak en netjes uit.
Keurig gemonteerd !

M.v.g.
Martin

Voorheen Hyundai IX35 I-Catcher, 2.0 GDI, 6-traps automaat, bouwjaar 2014 Faceliftmodel, kleur: Steelgrey
Nu VW Tiguan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tucson V60

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.