- Berichten: 30
- Ontvangen bedankjes 4
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
multiriem vervangen
- Fritske1978
- Onderwerp Auteur
- Junior Member
De multiriem van mijn 2.7 Tucson automaat piept de laatste tijd tegenwoordig bij een koude motor en laag toerental. Als ik hem voel heb ik ook het idee dat deze niet heel erg strak ligt, maar dit is puur op gevoel, misschien druk ik de spanner gewoon in.
Riem vervangen heb ik veel vaker gedaan bij andere auto's, maar nooit met automatische spanner.
-Moet/kan ik nog wat afstellen aan de spaninrichting, of zie ik ergens nog een instelmogelijkheid over het hoofd? Of is gewoon de riem en/of spaninrichting versleten (riem ga ik zowieo even vervangen)
-Als ik de riem vervang, moet ik dan ook de spanner ook vervangen?
-zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden als ik de riem vervang? wieltjes ook mee vervangen b.v.?
-is het terugplaatsen van de spanner voldoende voor een correcte riemspanning, of dient er nog wat afgesteld worden?
Groeten Henri.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tucson V60
- Moderator
- Berichten: 3154
- Ontvangen bedankjes 927
Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- MAS
- Hoofdsponsor
- Berichten: 2503
- Ontvangen bedankjes 899
-1 multiriem
-2 multiriem + riemspanner
-3 de vulcanisatie van de krukaspoelie is losgelaten
Voorheen GMW op dit forum.
Echter ben ik nu als zelfstandige begonnen. Vandaar mijn bedrijfsnaam M.A.S.
In 2007 en 2012 voor Hyundai meegedaan aan de Hyundai Skill Olympics.
En in 2007 in Korea de titel: Beste Monteur van Europa behaald.
In 2012 in Duitsland de 4e plaats bereikt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fritske1978
- Onderwerp Auteur
- Junior Member
- Berichten: 30
- Ontvangen bedankjes 4
Ik zal nog eens extra kijken of ik de vulcanisatie van de krukaspoelie kan beoordelen, maar ik heb gisteren nog even mijn hoofd onder de motorkap gestoken, en het geluid lijkt bij de spanrol vandaan te komen.
Ik zal multiriem en spanner gaan bestellen, dan kan ik binnenkort een keer vervangen.
De auto rijdt nu toch bijna niet ivm met thuiswerken.
Is er nog een trucje om de spanrol te ontspannen om de multiriem zo makkelijker los te krijgen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fritske1978
- Onderwerp Auteur
- Junior Member
- Berichten: 30
- Ontvangen bedankjes 4
Ik heb even de auto laten draaien zonder multiriem, en het piepen was alsnog aanwezig.
Het lijkt er dus op dat het van de distributiriem komt. Hij piept ook alleen bij een toerental beneden 1000rpm, dus stationair.
ik heb een minimaal pufje teflonspray op de riem gedaan, en nu is hij weer stil. Voor mij betekent dit dat de lagers van spanrol, waterpomp etc nog goed zijn.
De riem zit er nu 5 jaar/50.000 km op, ik hou het even in de gaten, als het terug komt zal ik de distributie laten vervangen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tucson V60
- Moderator
- Berichten: 3154
- Ontvangen bedankjes 927
Fritske1978 schreef : Afgelopen week ook nog even hier naar gekeken.
Ik heb even de auto laten draaien zonder multiriem, en het piepen was alsnog aanwezig.
Het lijkt er dus op dat het van de distributiriem komt. Hij piept ook alleen bij een toerental beneden 1000rpm, dus stationair.
ik heb een minimaal pufje teflonspray op de riem gedaan, en nu is hij weer stil. Voor mij betekent dit dat de lagers van spanrol, waterpomp etc nog goed zijn.
De riem zit er nu 5 jaar/50.000 km op, ik hou het even in de gaten, als het terug komt zal ik de distributie laten vervangen.
Als ik me niet vergis (dacht dat MAS zei bij de Getz) 6 jaar of bij 90-100k, kijk in boekje. Je kunt de kap er eens afhalen van de distributie en de riem beoordelen visueel. Haarscheurtjes of erger betekend a.s.a.p. vervangen, schade aan de V6 wil je niet dit loopt in de papieren!! Bij mijn V6 is de waterpomp niet vervangen bij 90k maar bij 180k en dit komt omdat deze de helft aan toeren draait dan een 2.0 benzine. Je kunt het zelf doen maar ik durfde het zelf niet aan (VW Lupo 1.4 toen wel zelf gedaan). En ik heb het MAS laten doen om er zeker van te zijn dat het goed gebeurd zonder een poot uitgetrokken te worden door de dealer en daarbij ben ik voor de kleine ondernemer.
Motorsteun moet er af, rechtervoorwiel, modderkuip, kappen zijde multiriem, krik nodig blok moet iets gelift worden. Advies als je het doet meteen preventief alles te vervangen(afhankelijk km stand). Toch een ingreep waar je even mee zoet bent. Krukas kering ook inspecteren op lekkage en indien nodig vervangen.
Sommige dingen die je zelf wel kunt doen heb ik het e.e.a. over geschreven en daar kun je behoorlijk op besparen.
Volvo V60 T6 3.0 6cyl AWD(2011)Summun, Heico tuned 340PK-520Nm, (K&N filter)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.