Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Regensensor en automatische verlichting 29 sept 2022 10:50 #49477

• FMR8000
  • FMR8000's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Tucson N line sky PHEV
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik zie verschillende "draadjes" hier over de vele veiligheidssystemen en het wel of niet automatisch aan of uitschakelen.

Misschien is het voor de heren engeniers mogelijk om dan een "software draadje" te maken tussen de regensensor en de automatische verlichting.
Het is toch wel jammer dat je op een auto met zoveel technisch vernuft je de verlichting met de hand moet aanzetten als het regent.

Of ik moet weer een setting in het dikke boek hebben gemist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door FMR8000.

Regensensor en automatische verlichting 29 sept 2022 13:08 #49479

• rjce
  • rjce's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik mis dit ook t.o.v. mijn vorige auto die dit wel had.
Zeker een gemiste kans.

Regensensor en automatische verlichting 30 sept 2022 18:15 #49490

• macpro
  • macpro's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky
  • Ontvangen bedankjes 40
Dit was mij ook laatst opgevallen.
Heb al de nodige auto's met regen- en lichtsensors gehad en altijd ging het licht aan bij regen.

Regensensor en automatische verlichting 30 sept 2022 23:01 #49492

• GerritK
  • GerritK's Profielfoto
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Tucson HEV Premium Sky
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik ga vooral uit van veiligheid. Ik heb de verlichting altijd op aan staan. Als ik de auto start, branden voor en achterlichten. Zet ik de auto uit en sluit ik de portieren, en verlaat ik de auto, gaat de verlichting vanzelf uit. Ik gebruik de "auto" stand niet, dan branden de achterlichten overdag niet. Gezien worden vind ik namelijk heel veilig...

Regensensor en automatische verlichting 01 okt 2022 13:19 #49496

• dromer1967
  • dromer1967's Profielfoto
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Bayon Premium DCT
  • Ontvangen bedankjes 4
Begrijp ik nu iets niet goed omtrent de automatisch verlichting bij regen bij een Hyundai?

Bij mijn huidige auto (Nissan Micra) gaat het licht automatisch aan wanneer het donker (genoeg) is. Wanneer het regent, wordt het vaak donker en gaat daarom het licht ook automatisch daardoor aan.

Begrijp ik het nu goed, dat dit bij Hyundai niet gebeurt? Dat zou ik dan wel raar vinden, als het licht, wanneer het donker wordt door regen, niet automatisch aangaat :ohmy:

Regensensor en automatische verlichting 01 okt 2022 14:35 #49498

• Mansiemanta
  • Mansiemanta's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Tucson N-Line Sky PHEV Dark Knight
  • Ontvangen bedankjes 39
De regensensor merkt of er regen valt en hoeveel. Dit gebeurt aan de hand van infraroodlicht en een fotocel. De sensor straalt infraroodlicht uit en dit licht wordt weerkaatst door de druppels op de voorruit. Hoe harder het regent, hoe minder licht de fotocel waarneemt en vervolgens de ruitenwissers inschakelt.
De lichtsensor meet de hoeveelheid licht door middel van fotoweerstand (of LDR), waarbij de weerstand afhankelijk is van de hoeveel licht.

In de Tucson is zowel een regen- als een lichtsensor (ook voor de automatisch dimmende binnenspiegel) aanwezig.

Wat wel jammer is, is dat de DRL niet automatisch ook de achterlampen inschakelt.
Je ziet tenslotte veel automobilisten rijden in schermer, en ook bij flinke regen en mist, alleen met de DRL aan de voorzijde.
Je moet dus handmatig de verlichtingsschakelaar op stand 1 zetten.
Met als gevolg dat ze bij contact uit wel uit gaan maar dat vervolgens de “welkomstverlichting” bij op afstand openen portieren niet meer werkt.
Dus telkens de stand 1 weer naar automatisch terugstellen.

Volgende week bij de dealer maar eens navragen of dit in te stellen is middels software.

Regensensor en automatische verlichting 01 okt 2022 15:22 #49499

• Belgie
  • Belgie's Profielfoto
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Ontvangen bedankjes 6
DLR = dagrijlicht en inderdaad enkel vooraan, en dit is bij alle wagens zo.
DLR regelt niet de ruiten wissers.
Inderdaad de lichten branden zowel vooraan en achteraan als het te donker wordt of als je een brug of tunnel inrijdt.
Deze sensor bevindt zich in het midden aan de vooruit op het gedeelte van de console.
Leg even uw hand erop en dan zal je zien of die sensor wel degelijk werkt.
Indien niet is er een probleem in de zekeringkast waar ook relais op zitten ,die zich bevind links boven de greep waar men de motorkap moet openen.
Deze kan uitgelezen worden maar zal geen storing opgeven en moet dan manueel door de garage getest worden en eventueel volledig vervangen worden.
Ter info ik heb hetzelfde medegemaakt en is dus nu hersteld.

Regensensor en automatische verlichting 01 okt 2022 15:37 #49500

• dromer1967
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Bayon Premium DCT
  • Ontvangen bedankjes 4

Je ziet tenslotte veel automobilisten rijden in schermer, en ook bij flinke regen en mist, alleen met de DRL aan de voorzijde.
Met als gevolg dat ze bij contact uit wel uit gaan maar dat vervolgens de “welkomstverlichting” bij op afstand openen portieren niet meer werkt.

Dit begrijp ik dus niet. Wanneer het schemert en het dus te donker aan het worden is, dan gaat de verlichting toch gewoon automatisch aan? Dus waarom zou je dan je schakelaar op stand 1 willen of moeten zetten?

Regensensor en automatische verlichting 01 okt 2022 18:13 #49501

• Mansiemanta
  • Mansiemanta's Profielfoto
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Tucson N-Line Sky PHEV Dark Knight
  • Ontvangen bedankjes 39

Dit begrijp ik dus niet. Wanneer het schemert en het dus te donker aan het worden is, dan gaat de verlichting toch gewoon automatisch aan? Dus waarom zou je dan je schakelaar op stand 1 willen of moeten zetten?

Als het nog niet donker genoeg is, of het regent, dan herkent de lichtsensor “nog niet donker genoeg “ en gaat de verlichting niet aan.
D(aytime) R(unnning) L(ights) zijn dus altijd aan bij ingeschakeld contact, maar zoals ik al schreef, zijn deze niet in combinatie met de achterverlichting.
Dus dan mag je stand 1 inschakelen

Regensensor en automatische verlichting 02 okt 2022 13:55 #49511

• dromer1967
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Bayon Premium DCT
  • Ontvangen bedankjes 4

Als het nog niet donker genoeg is, of het regent, dan herkent de lichtsensor “nog niet donker genoeg “ en gaat de verlichting niet aan.

Ik ken de Hyundai's natuurlijk (nog) niet, maar op mijn huidige auto vindt de sensor het al gauw donker genoeg als het regent en gaat het licht wel aan. Je kunt dat ook instellen door de gevoeligheid van de sensor aan te passen in de instellingen. Kan dat bij Hyundai dan niet? Of is de sensor zo ongevoelig ook al stel je deze in op de meest gevoelige stand?

Als ik nu onder een klein viaduct sta te wachten bij een stoplicht gaat het licht al aan doordat de sensor vindt dat het te donker is :lol:

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2021. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.