• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=c...rdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.

H300 turboprobleem

  • Kamh
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden - 4 jaren 8 maanden geleden #38740 door Kamh
Beantwoord door Kamh in topic H300 turboprobleem
Update.
Vandaag de turbo aan de warme kant opengebroken, het waaiertje hing er een beetje los bij en nu bleek waarom.
Volgens mij zou de warme kant ( uitlaatgassen) de koude kant ( inlaat) moeten aandrijven op een of andere manier. Tenminste dat is het principe van de turbo.
Maar kijk eens naar de foto??? Hoe moet dit werken ?? De as is zo te zien gebroken en beide kanten hangen de waaiers dus los !!!
Op de as-delen zijn geen breuksporen te vinden dus vermoedelijk helemaal glad geslepen door de slijtage. Nee ze zijn ook niet magnetisch dus slepen elkaar ook niet mee.

Reeds een patroon besteld (BV43) en zodra die binnenkomt kan ik de trubo dus weer inelkaar zetten. Even wachten dus.

Grtz
Kees
Bijlagen:
Laatst bewerkt 4 jaren 8 maanden geleden door Kamh.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kamh
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden - 4 jaren 6 maanden geleden #38856 door Kamh
Beantwoord door Kamh in topic H300 turboprobleem
Update,
Turbo patroon vervangen door nieuwe blijkt een standaard model te zijn voor KIA, ook nieuwe intercooler weer op zijn plek. Even nieuwe slangenklemmen halen en dan weer alles opbouwen. Nog even in de carterpan kijken naar de oliezeef en dan olie en koelvloeistof vullen. Dan op hoop van zegen.......

vr.grtz
Kees

Oh Ja, de katalysator droop ook de olie uit en zat nagenoeg dicht. Heb hem in een bak benzine gezet en laten weken. Dag later met kwast zo goed mogelijk schoon gemaakt en goed gespoeld. Daarna met een complete bus remmen reiniger zo goed mogelijk uitgewassen. Begonnen met schone benzine die er gitzwart uitkwam, werd later helder en remmen reiniger maakte dat ik de codering op de honingraat in de cat. kon lezen, schoon is deze nu wel.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 4 jaren 6 maanden geleden door Tucson V60. Reden: tekst aangepast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kamh
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden - 4 jaren 7 maanden geleden #38907 door Kamh
Beantwoord door Kamh in topic H300 turboprobleem
Update, Terug zetten van turbo ging niet zo eenvoudig als eruit halen. De olieretour blijft steken op de motorsteun. Juist die zit aan de achterkant dus kun je ook niet achteraf monteren. De turbo hangt aan drie tapeinden met moeren. Eén kwam eruit met demontage de andere twee bleven zitten maar kon de turbo er zonder veel moeite uithalen. Bij terug plaatsen zaten ze in de weg, dus ook maar eruit gehaald en toen ging het soepel. Intercooler en turbo zijn nu weer op hun plek en ook veel andere dingen die ik eraf had moeten halen. Nu alleen nog de olieretour en turbo steun ( zelfde beugel) en dan kruipen we er onder voor de catalisator en uitlaat. Dan oliecarter nog even bekijken en dan op hoop van zegen.

Oops had de ingaande kant van de turbo op zijn kop gemonteerd, vier boutjes los en omgedraaid.

vr.grtz
Kees
Laatst bewerkt 4 jaren 7 maanden geleden door Kamh.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kamh
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden - 4 jaren 6 maanden geleden #39224 door Kamh
Beantwoord door Kamh in topic H300 turboprobleem
Gisteren de hele olie-gang bekeken en alles oke zo te zien. Olie erin en koelvloeistof erin en nog een laatste check gedaan of ik niets vergeten was. Toen op hoop van zegen geprobeerd te starten. Na aantal vergeefse pogingen begon hij te sputteren en.......hij sloeg aan!! Hij rookte vreselijk maar dat zal de olie zijn die nog in de cylinders en uitlaat zat. Werd steeds minder en stopte met roken. Nu loopt hij zoals het hoort en rookt ook niet meer zoals hij vroeger wel wat deed, succes volle actie dus! Geeft nog wel een motor storing aan en kan nog niet zien welke, maar dat zou de sensor van de cat kunnen zijn die zat immers totaal dicht met olie resten en moest ik spoelden met benzine. Nu nog de beschermplaat onder de motor en weer met de wielen op de grond zetten. De remmen nakijken en die code proberen te vinden en dan kan hij weer naar de APK en rijden!
Laatst bewerkt 4 jaren 6 maanden geleden door Tucson V60. Reden: kleine aanpassing tekst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #39233 door Warmentuuter
Beantwoord door Warmentuuter in topic H300 turboprobleem
Al met al een aardige klus.
Maar je kan weer rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kamh
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden - 4 jaren 6 maanden geleden #39245 door Kamh
Beantwoord door Kamh in topic H300 turboprobleem

Warmentuuter schreef : Al met al een aardige klus.
Maar je kan weer rijden.


Jazeker, nog nooit zo'n uitgebreide reparatie hoeven doen. Problemen zitten vooral in het los maken van de moeren van de turbo. De zitten vast gebrand door de hoge temperatuur. Zelfs de sterkste kruipolie met extra versterker hiervoor (geeft paarse kruipolie) voldoet niet. Hiervoor speciaal een kleine acetyleen brander gekocht, heet stoken tot rode gloed en dan iets vastdraaien en dan losmaken en met enige moeite lukte dit. Drie moeren van de turbo aan spruitstuk maar ook de drie om de Cat. lost te maken van de turbo. En je kan overal geweldig goed bij :-(. Eenmaal los en eruit kun je alle moetjes wel goed bereiken en losmaken. Goed ontroesten en in de kruipolie zetten. Rustig laten liggen een paar dagen en dan de hele handel weer in elkaar zetten.
Gelukkig hadden we de foto's nog, handig bij het in elkaar zetten :-).

Als het even droog is de remmen nakijken want hij staat al een jaar stil, dan A.P.K. klaar maken en we kunnen hopelijk weer rijden.

Bedankt voor je bericht,
M.vr.gr.
Kees
Laatst bewerkt 4 jaren 6 maanden geleden door Tucson V60. Reden: kleine aanpassingen tekst
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel, Warmentuuter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.