• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Banden en perikelen Ioniq 6 First Edition

Meer
5 maanden 1 dag geleden #59624 door Chrisvdv
Beste allemaal,

Ik hoop dat er forum leden zijn die hier ervaring mee hebben en deze willen delen.
Ik rijd een Ioniq 6 First Edition (2023) waar inmiddels 50000 km op staat.
Bij de 30000km heb ik de eerste set banden vervangen en nu na 20000 km waren de achterbanden volledig glad.
Na ongeveer een jaar is er een terugroepactie geweest op voor zover ik weet iets met aandrijfassen en of lagers, sinds deze aanpassing lijkt de auto erg zoekerig/ zweverig op de weg te liggen.
Bij wegrijden (stapvoets) met een bijna volledige stuuruitslag lijkt het wel of de auto over de banden rechtdoor wil.
Zijn er leden met dezelfde ervaring?
Het verbruik van de auto is na 50000 km 18,5 kwh op 100km wat ik gelet op de specificaties erg hoog vind.
Ook hier de vraag wat zijn de ervaringen als het gaat om het verbruik van de verschillende forum leden.
En uiteindelijk de simpelste vraag hoeveel kilometers rijden jullie met een set nieuwe banden?
Rijstijl is normaal met heel af en toe eens een uitschieter.
Als er leden zijn die over dit alles iets willen delen houd ik me zeer aanbevolen.

Chris van der Velde

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 maanden 4 weken geleden - 3 maanden 4 weken geleden #59710 door RSV
Mijn ervaring met Ioniq 6 Lounge voor dezelfde punten: 

1. Jouw achterbanden waren glad na 30.000 kilometer. Bij mij staat de teller op 35.000. Daar kan nog wel 15k bij denk ik. Slijtage valt dus mee. Jij hebt een first edition; dat is iets verschillend omdat ik alleen achterwielaandrijving heb (voor dus niet); misschien dat dit dus anders is bij jou hierdoor? 

2. Bij wegrijden (stapvoets) met bijna volledige stuuruitslag zeg jij dat het lijkt alsof de banden rechtdoor willen. Mijn ervaring: Het lijkt alsof één band iets minder de bocht indraait dan de ander. In elk geval schiet bij mij het rubber van de buitenste voorband weg over het wegdek. Je hoort en voelt het rubber zich verzetten. Maar nadat ik wat km's gereden heb lijkt dit probleem bijna helemaal weg te zijn. DIt probleem was er al toen ik de auto nieuw ontving van Hyundai Wittenberg, maar is nu erger. Bij koud weer is het ook erger dan bij warm weer. Bij warm weer is het minder maar niet afwezig. Heb dat ook aangegeven, maar aangezien ik een belangrijker probleem had heb ik daar uiteindelijk op gefocussed en is dit dus blijven liggen. Is dit wat jij bedoeld?

3. Verbruik is bij mij ook 18,5 kwh op 100km. In de zomer lager, in de winter echter een stuk hoger. Dat is inherent aan lithium ion batterijen. Die performen slecht als het koud is. Ik verwacht persoonlijk dat natrium ion batterijen er in de toekomst ook zullen komen; die hebben dit nadeel niet.

Hoe dan ook, succes met het oplossen, en geniet verder van de auto.

R.S. Veenstra

Laatst bewerkt 3 maanden 4 weken geleden door RSV.

Meer
3 maanden 4 weken geleden #59713 door Chrisvdv
Hallo Veenstra,

Ik denk inderdaad dat we over hetzelfde probleem praten bij de stuuruitslag.
Ik heb nu de bandespanning iets verlaagd (zijn immers 20"wilen waardoor erg lage band) om te kijken of dat iets scheelt met over het rubber heen lopen bij stuuruitslag.
Bij koud weer is het inderdaad erger als bij warm weer.
Het verrassende is dat het ook een hele tijd weggeweest is alleen kan ik dit niet koppelen aan een periode of bandendruk helaas.
Bij een km stand van 20000 m'n banden helemaal glad vond ik nog wel een dingetje.
Mocht ik nog bruikbare informatie hebben zal ik het hier delen.
Voor nu dank voor je reactie.
En inderdaad geniet van het rijden in de auto want dat het fijn rijdt is wel een feit.

Chris van der Velde