Forum

Meer onderwerpen »

Forum Zoeken

Trefwoord
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

-Vul je chassisnummer in op je profiel: hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_co...r&view=userdetails&Itemid=1804
Of geef je chassisnummer op in het forum(geen voorkeur)
- Als iemand je vraagt bepaalde handelingen te doen , doe dat dan en geef gericht antwoord terug.
- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

Voldoe je niet aan bovenstaande kan het gebeuren dat er geen antwoord op je vraag gegeven wordt.
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Aantal KWh op de factuur is ruim 20% meer dan de auto zelf aangeeft 17 okt 2020 19:59 #42162

• PRuiter
  • PRuiter's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Kona electric premium
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik woon in het oude centrum van ‘s-Hertogenbosch, en ben aangewezen op de laadpalen op straat om mijn Kona (64KW) op te laden.
Maandelijks ontvang ik een factuur met de kosten per sessie. Tot mijn verbazing zie ik dat het aantal KWh op de factuur gemiddeld ruim 20% hoger is dan wat de auto aangeeft geladen te hebben.

Gemiddeld ruim 20%, want de min-max loopt van 10% naar 160%! Maar minder dan 10 procent is het nooit.

De uitschieter naar boven is de laadsessie waar ik iets meer dan 10 KWh heb geladen (van 84% naar 100%), Terwijl er 27KWh gefactureerd wordt. Ik heb de leverancier een bericht gestuurd een paar dagen geleden, maar helaas nog geen antwoord ontvangen (ook geen ontvangstbevestiging).

Graag hoor ik of anderen ook de ervaring hebben met facturen van openbare aanbieders, en of daar ook het aantal gefactureerde KWH afwijkt van wat de auto zelf aangeeft geladen te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aantal KWh op de factuur is ruim 20% meer dan de auto zelf aangeeft 18 okt 2020 20:12 #42177

De facturen van die energieleveranciers zullen echt wel kloppen.

Die 10% tot 20% meer is het gevolg van de efficiency van het laadproces. Als je op minder dan maximaal vermogen laadt, neemt die efficiency zelfs nog verder af. Het laden van 80% naar 100% gebeurt op lage vermogens, met (veel) grotere verliezen tot gevolg. Die verliezen komen door de elektronica in je auto.

Meer informatie vindt je o.a. hier: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217303730 en hier: orbit.dtu.dk/files/137328554/efficiency_paper.pdf
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willie Wortel

Laast bewerkt: door Griffin.

Aantal KWh op de factuur is ruim 20% meer dan de auto zelf aangeeft 21 okt 2020 12:36 #42200

• PRuiter
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Kona electric premium
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank Griffin voor je antwoord en de links. Ik ga de documentatie achter de links bestuderen.
Het aantal KWh op de facturen is gemiddeld 22% meer dan wat ik laad aan KWH in de auto, dat is best fors vind ik, maar misschien heb je gelijk, en zijn het verliezen tijdens het laden.
Voordat ik een elektrische auto kocht heb ik veel gelezen over elektrische auto’s en de laadkosten, maar ik heb nog nooit ergens gelezen over deze verliezen. In alles wat ik gelezen heb wordt gesteld dat wat je van de paal krijgt, ook daadwerkelijk in de auto komt.
De prijs van de elektriciteit die ik betaal is dus eigenlijk 22% hoger, omdat er 22% verloren gaat... Dat is een behoorlijk verschil, en zou verteld moeten worden als het over kosten van de KWh gaat.

Aantal KWh op de factuur is ruim 20% meer dan de auto zelf aangeeft 21 okt 2020 19:47 #42205

Ik had er ook niet eerder over nagedacht - en dan ben ik beroepsmatig bezig met elektronica in ontwikkeling. Je hebt gelijk hoor, er zou wel wat meer aandacht aan gegeven moeten worden! Niet dat ik mijn EV niet gekocht zou hebben als ik me het van tevoren wel gerealiseerd had...

Aantal KWh op de factuur is ruim 20% meer dan de auto zelf aangeeft 21 okt 2020 21:53 #42209

• PRuiter
  • aanwezig
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Kona electric premium
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik had inderdaad ook de koop niet uitgesteld als ik het geweten had. Zeker je tweede artikel is relevant, omdat daar ook bijv de Renault Zoe besproken wordt. Ik ben net begonnen, maar lijkt mijn vragen te beantwoorden.
Dank voor de link!

• Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
cpr certification online
cpr certification onlinecpr certification online

Copyright © Hyundai Club Holland 2012-2020. All Rights Reserved. Hyundai Club Holland is geen onderdeel van het merk Hyundai.