• slide-1.png
  • slide-2.png
  • slide-3.png
  • slide-4.png
  • slide-5.png
LET OP:
Heb je een technische vraag, of heb je een technische tekening nodig?

- Probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.

i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #44241 door JeroenK
Hoi allemaal!

Ik heb een Hyundai i20 uit 2013 (Handgeschakeld, benzine). Alles met deze auto werkte perfect, tot afgelopen weekend.

We hebben onze auto aan iemand verhuurd (erg slecht idee) en zagen (hoorden) dat direct na het starten van de auto, ze vol gas gaf. Ook leek het niet alsof ze heel goed kon rijden, en reed ze zeker niet soepel weg. Ik weet niet of het uitmaakt hier, maar voeg het even toe voor de zekerheid.

De auto was weg voor een dag en de huurder had 150km gereden. Nadat de auto terug was en ik zelf een stukkie ging rijden, merkte ik dat wanneer ik probeerde op te trekken, de auto kracht verloor en de motor wat lager/zwaarder klinkte. Dit probleem was het duidelijkst in de lagere versnellingen. Maar ook bij rijden om snelweg met 100km/u in 5e versnelling, en ik gaf vol gas, klonk de motor ook lager en trok ik niet op.

Ik heb 's avonds met de OBD2-scanner gekeken, en er was een "P0300: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected".
Gisteravond bij de garage geweest, waar ze hebben geprobeerd het probleem te vinden. Ze hebben ook hier de computer weer uitgelezen en zagen dat 2 cilinders (ik denk 1 & 3 of 1 & 4) soms misfire hadden.
Ook hebben ze compressietest gedaan, en die was perfect.

Ik weet niet precies wat ze allemaal hebben gecheckt, maar ze hebben het niet kunnen vinden en raden me aan naar een Hyundai dealer te gaan.
Ze hadden het over verschillende opties:
- Lambda sensor weghalen en kijken of het beter is
- Iets mis met distributeur voor bougies?
- Iets mis met distributieketting
- Iets mis met katalysator
- Iets met in de computer

Dus veel opties helaas ...

De bougies zijn 6 maanden/9000km geleden vervangen.
Heb ook gecheckt met de verhuurder (heb nu het bonnetje) dat er 95 is getankt en niet diesel.

Iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn, of dingen die ik zou kunnen checken?
Ik las ergens dat het stekkertje van de MAF sensor loskoppelen iets kan zijn om te proberen. Dit ging ik doen, maar ik zag hem niet waar ik hem zou verwachten (na luchtfilter). Enig idee waar dit is op de i20?

Als andere info handig is, laat me maar weten.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips/adviezen!

Groeten Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden - 2 jaren 10 maanden geleden #44248 door Arnold
Hoi Jeroen,

ik denk toch echt dat het in je ontsteking zit. Persoonlijk denk ik 1 van de 2 bobines.

Als bijlage een document van een 1.2 2011 model. (verder gaat mijn software niet) wellicht kan je er mee uit de voeten.

KLIK HIER

Nice and smooth.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 10 maanden geleden door Arnold.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #44249 door JeroenK
Hoi Arnold, bedankt voor je antwoord.

Ik zie geen bijlage, ik heb deze website niet veel gebruikt. Waar kan ik deze vinden? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #44250 door Arnold
er ging iets niet helemaal lekker het de upload. Hij staat er nu in.

Nice and smooth.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #44251 door JeroenK
Bedankt, dat is een erg nuttig document!
Nu ik dit zo lees (proberen de auto te starten zonder brandstofpomp aan) heeft de garage de bougies getest in elk geval.

Zie bijgevoegde foto van m'n auto., als ik het goed heb wijs ik met de pijlen de bobines aan?
Alle garages blijken geen tijd te hebben tot volgende week, dus als ik zelf wat onderzoek kan doen, doe ik het graag.

Ik heb zelf een multimeter. Het lijkt erop dat deze bobines makkelijk bereikbaar zijn (voor weerstand doormeten) zonder al teveel op te schroeven en speciaal gereedschap? :-) Als ik dat inderdaad goed heb ga ik ze proberen zelf door te meten. (Uiteraard met accu losgekoppeld)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #44253 door M_25

Hoi allemaal!

Ik heb een Hyundai i20 uit 2013 (Handgeschakeld, benzine). Alles met deze auto werkte perfect, tot afgelopen weekend.

We hebben onze auto aan iemand verhuurd (erg slecht idee) en zagen (hoorden) dat direct na het starten van de auto, ze vol gas gaf. Ook leek het niet alsof ze heel goed kon rijden, en reed ze zeker niet soepel weg. Ik weet niet of het uitmaakt hier, maar voeg het even toe voor de zekerheid.

Hallo,

Hoe loopt de motor stationair, en als je licht gas geeft stationair? Loopt de motor dan goed of merk je dat de toeren niet lekker op en terug lopen?

Als je direct na het starten vol gas wegrijdt dan is dit (onder andere) niet goed voor de distributieketting. Normaliter heeft de spanner tijd nodig om op druk te komen om te zorgen dat de ketting niet gaat zwabberen. Het kan zijn dat gezien de leeftijd en kilometers je ketting is versprongen en de distributie niet meer op tijd staat. Dat zou die misfires eventueel ook kunnen verklaren. Maar je motor gaat er duidelijk belabberd van lopen en mist vermogen in dit geval.

Hoop voor je dat dit niet het geval is. Mocht je al het overige hebben kunnen uitsluiten, dan zou je de timing van de motor kunnen laten checken, als laatste optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.